Gå til innhold

Inspirert av innlegget under her..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man er alenemor for et barn hvor far har vanlig samværsrett, får man da dobbel barnetrygd?

Mor får ny samboer og et barn til. Vil hun fortsatt får dobbel barnetrygd for første barn?

Skrevet

Vanlig samvær - ja.

Ny samboer og barn med den nye samboeren - nei, ikke lengre definert som aleneforelder.

Skrevet

Vanlig samvær - ja.

Ny samboer og barn med den nye samboeren - nei, ikke lengre definert som aleneforelder.

Men den nye samboeren skal jo ikke være med på å forsørge barnet som ikke er hans..? I prinsippet da...

Skrevet

Men den nye samboeren skal jo ikke være med på å forsørge barnet som ikke er hans..? I prinsippet da...

Jo, uansett om de ikke får barn sammen så forsvinner enslig-forelder-statusen etter en viss tid.

"Rett til stønad som enslig mor eller far faller bort dersom vedkommende har levd i et ekteskapslignende forhold i en felles husholdning i minst 12 av de siste 18 månedene."

Så ja, man får barn og utgifter med på kjøpet dersom man finner seg en enslig forelder.

Skrevet

Sånn er det jo omtrent over alt, jeg må forsørge min samboer fordi det i følge sosialkontoret er min plikt som samboer.

Mitt søskenbarns samboer må betale hennes studielån fordi han tjener for mye til at hun får utsettelse.

Osv osv.

Man har mye forsørgerplikt selv om man ikke er fysisk slekt eller gift.

Skrevet

Jo, uansett om de ikke får barn sammen så forsvinner enslig-forelder-statusen etter en viss tid.

"Rett til stønad som enslig mor eller far faller bort dersom vedkommende har levd i et ekteskapslignende forhold i en felles husholdning i minst 12 av de siste 18 månedene."

Så ja, man får barn og utgifter med på kjøpet dersom man finner seg en enslig forelder.

Ok, takk for svar :-)

Gjest ikke såå mye
Skrevet

Å bruke uttrykket dobbel barnetrygd er feil, man får barnetrygd for ett barn mer enn det faktiske antall.

Skrevet

"Så ja, man får barn og utgifter med på kjøpet dersom man finner seg en enslig forelder."

Det skulle jo bare mangle at ikke stønadene skulle endre seg når moren får en til å dele utgiftene med.

"................................................"

Skrevet

"Så ja, man får barn og utgifter med på kjøpet dersom man finner seg en enslig forelder."

Det skulle jo bare mangle at ikke stønadene skulle endre seg når moren får en til å dele utgiftene med.

Har ingen meninger der jeg - svaret er nok farget av at siste spørsmål virket noe overrasket.

Skrevet

Å bruke uttrykket dobbel barnetrygd er feil, man får barnetrygd for ett barn mer enn det faktiske antall.

Jepp, skjønner :)

Skrevet

Enig med deg i det, ja!

Skrevet

Vanlig samvær - ja.

Men barnetrygd for en ekstra får man uansett.

Skrevet

Men barnetrygd for en ekstra får man uansett.

Hvordan kan man tolke loven slik at man fremdeles får det?

"Det foreligger ikke rett til utvidet barnetrygd for særkullsbarn dersom stønadsmottakeren

a) inngår ekteskap (25),

B) lever i et ekteskapslignende forhold i en felles husholdning uten felles barn og har levd slik i minst 12 av de siste 18 måneder (26), eller

c) har eller får felles barn med en person som han eller hun lever sammen med i et ekteskapslignende forhold i en felles husholdning (27)."

Skrevet

Hvordan kan man tolke loven slik at man fremdeles får det?

"Det foreligger ikke rett til utvidet barnetrygd for særkullsbarn dersom stønadsmottakeren

a) inngår ekteskap (25),

B) lever i et ekteskapslignende forhold i en felles husholdning uten felles barn og har levd slik i minst 12 av de siste 18 måneder (26), eller

c) har eller får felles barn med en person som han eller hun lever sammen med i et ekteskapslignende forhold i en felles husholdning (27)."

Sorry! så ikke at man hadde abrn MED ny samboer! .) da faller det selvsagt bort :)

min eks er bare forlovet med sin samboer som har to barn fra før - jeg skal vedde på de ikke gifter seg før vår felles datter er for stor for den ekstra barnetrygden....:)

Skrevet

Sorry! så ikke at man hadde abrn MED ny samboer! .) da faller det selvsagt bort :)

min eks er bare forlovet med sin samboer som har to barn fra før - jeg skal vedde på de ikke gifter seg før vår felles datter er for stor for den ekstra barnetrygden....:)

B) lever i et ekteskapslignende forhold i en felles husholdning uten felles barn og har levd slik i minst 12 av de siste 18 måneder

Uten også.

Skrevet

B) lever i et ekteskapslignende forhold i en felles husholdning uten felles barn og har levd slik i minst 12 av de siste 18 måneder

Uten også.

Men i svarte - det er ikke sånn med min eks....

Skrevet

Men i svarte - det er ikke sånn med min eks....

Hvor lenge har de bodd sammen da?

Tar sin tid med dagens regler før det gir noen effekt.

Og så må man jo innrapportere det også.

Hvis alt det er gjort og det enda ikke har skjedd noe så må det være første gang i historien trygdekontoret ikke har kunnet lovverket, og det har slått ut DEN veien :P

Skrevet

Hvis alt det er gjort og det enda ikke har skjedd noe så må det være første gang i historien trygdekontoret ikke har kunnet lovverket, og det har slått ut DEN veien :P

Men man får jo et skjema en gang i året, der man må skrive under på at man ikke har hatt samboer i 12 av de siste 18 månedene.

Lyver man på det skjemaet, er det trygdesvindel.

Skrevet

De har bodd sammen i 5 år :)

Skrevet

Men man får jo et skjema en gang i året, der man må skrive under på at man ikke har hatt samboer i 12 av de siste 18 månedene.

Lyver man på det skjemaet, er det trygdesvindel.

Jepp. Men hva om eksen til flisa har rapportert inn riktig men trygdekontoret har gjort en feil i behandlingen?

:P

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...