Gå til innhold

Mobbing

Gjest kan ikke sove i natt

Anbefalte innlegg

Gjest kan ikke sove i natt
Skrevet

Mobbing foregår overalt. Jeg sover ikke om nettene fordi jeg blir mobbet på jobben. Jeg ser også mobbing på dol og rare unnskyldninger for mobbing. Mobbing er aldri bra.

Skrevet

Du er våken av andre grunner enn jeg, men jeg føler med deg. Du må snakke med noen på jobben om hvordan du føler deg. Mobbing foregår overalt hvor det er menneskelige relasjoner. De som mobber er uvitende, usikre mennesker. Å bruke unnskyldningen at mobbeofferet byr på det, fortjener det osv er vanlig. Det er ingen som lar andre mobbe på samme måte som det er ingen som lar andre slå. Hvert individ har ansvar for seg selv og sine handlinger.

Vi reagerer alle forskjellig i forskjellige faser av livet. Noen er mere sårbare enn andre, og alle er mere sårbare i noen sammenhenger. Jeg var ekstra sårbar i perioden etter skilsmissen og ble alvorlig syk. Jeg opplevde da trakassering og oppdaget at det norske demokratiske systemet kan være farlig i slike sammenhenger. Alt må diskuteres i hjel og ingen tør slå i bordet og ta ansvar. Ingen har ansvar fordi alle har rett til å snakke. Jeg opplevde å surre rundt i et system hvor ivaretaging ble diskutert uten noen bestemmelser eller løsninger. Jeg skulle tenke fritt på attføring osv som jeg ikke hadde bruk for eller medisinsk grunnlag for. I den frie tanken så inngikk det at jeg ikke kunne bli flyver, fyrvokter eller forsker bl.a. Der røyk en stor del av friheten for det var noe av dette jeg ville bli;)

Sårene holder på å gro, men det er bedre helt enn vel grodd. Personen som hadde makt og trakasserte meg i kraft av sin makt er nå sykemeldt pga. lignende episoder. Jeg har samme føleleser som kurderne overfor Saddam Hussein. Jeg vil at h*n skal lide som jeg har lidd. Lenger er jeg ikke kommet.

Når du opplever mobbing på dol så opplever du ubalanse i forholdet i mellom dolere. Det er ikke verdt å ta innover seg. Alle har rett til å være her, du også. Det er bra å skrive tankene sine ned, og kan være godt å få respons. Fortsett med det og ikke tenk på de som er i sine sårbare perioder.

Skrevet

Ta tak i det og få en stopper for det da, du er vel voksen? Sjefer, fagforening, avisa, hva som helst. Hvis du bare blir sittende og synes synd på deg selv blir det sikkert ikke bedre, da det er vanskelig for andre å se at du føler deg mobbet.

Gjest blir også mobbet
Skrevet

Enig! Mobbing er noe faens dritt!

Men det blir ikke slutt på det før du reiser deg og tar igjen. Si klart og tydelig ifra at dette finner du deg ikke i! Be dem dra til helvete og gjerne enda lengre. Kontakt fagforening hvis du er medlem, eller gå til sjefen og krev at vedkommende gjør noe med situasjonen. Om nødvendig, bytt jobb hvis ingenting annet hjelper.

Jeg har i det siste blitt så sinna og drittlei mobbing, så jeg har begynt å ta igjen. Har ennå bare holdt meg til verbale slag, men ser ikke bort i fra at jeg kan komme til å bruke knyttneven en gang.

Når man blir mobbet har man så lett for å synke sammen og se ned når man møter andre. Med en slik kroppsholdning gir du på en måte mobberen "rett" til å mobbe, uten at du kanskje tenker på det selv. Rett ryggen, hev hodet, ha blikket rettet framover og gå på! Ha tro på deg selv og tenk at du er mer verdt enn mobberen!

Skrevet

Skjønner at det stormer rundt deg nå, Forsøk å se på de det største problemet du opplever nå. Tenk på at denne internettsiden her kan du bare fjerne fra favorittsidene dine, og disse menneskene treffer du aldri i virkeligheten. Ikke må man være her heller , slik som på jobben

Jeg vet ikke hvordan mobbingen tar form hos deg, om det er direkte eller inndirekte.

men har du noen gang stått frem for mobberne og sagt at " Vet du hva, det du sa nå var utrolig sårende" ? Eller vist at dette finner du deg ikke i. Noen trenger en slik rystelse for å forstå at de faktisk sårer andre. Forsøk å ikke bli sint når du sier det, men si det rolig og se dem i øynene.

Eller kontakt fagforeningen og forklar problemet for dem.

Kjenner du noen andre på jobben som du kan betro deg til? Noen som vet hva du går igjennom?

når situasjonen er så ille som du beskriver så ville jeg vurdert å skifte avdeling/jobb. Hvis du skal skifte avdeling så skriv et brev hvor du forteller at pga kommunikasjonsproblemer med den og den så ønsker du å skifte jobb. ikke fortell om det som har skjedd i brevet, det fører sjeldent noe godt med seg og blir ord mot ord. Beskriv det som din feil, og at du derfor ønsker å skifte beite. (ikke at det er din feil, men bare for å unngå ubehagelige konfrontasjoner)

Det finnes håp og du skal IKKE finne deg i dette her!!. Man skal kunne gå på jobben uten å grue seg

lykke til:)

Skrevet

Det er satt i gang "Jobbing uten mobbing", og det vil etterhvert bli satt i gang landsdekkende kampanjer og det blir forhåpentligvis satt søkelys på problemet.

Det er håp om at det skal gjøre både arbeidstakere og arbeidsgivere mer oppmerksom på problematikken.

www.jobbingutenmobbing.no

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...