Gå til innhold

Landsforrædere? For første gang på 60 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis en borger kjemper mot sitt eget lands styrker eller på andre måter kjemper mot sitt eget lands lovlige forfatning og/eller allierte, internt eller eksternt, skal de da tiltales for landsforræderi?

I Irak og Afganistan kjemper enkelte norske statsborgere mot allierte tropper, bevæpnet og utstyrt av fienden. Mange fler rebeller og femtekolonister er utstyrt med skandinaviske og andre allierte nasjoners pass og yter aktiv motstand/krig mot styrker og lovlige forfatninger vi er alliert med.

Jeg mener ja.

Da kan du selvsagt være enig eller uenig i krigen, men det spiller ingen rolle for loven så lenge den er vedtatt i Stortinget.

Når de kommer "hjem", sett dem under tiltale.

Skrevet

Gjelder foræderiloven i utlandet?

Når de kommer "hjem", så gjelder den.

For en "nordmann" som kommer "hjem" til Norge, og som har kjempet mot norske eller våre allierte, så gjelder den.

Syns du de ikke burde straffes?

For 60 år siden ble de straffet.

Skrevet

Joda - juridisk sett må jeg si meg enig med deg der.

Var det ikke også noe med at noen nordmenn for mange herrans år siden mistet landsborgerskapet etter å ha vervet seg i den spanske borgerkrigen? Eller var det bare fiksjon? I såfall så jo dette en irakisk borgerkrig, i tillegg til at de faktisk kjemper mot bl.a norske styrker.

"........................................"

Skrevet

Joda - juridisk sett må jeg si meg enig med deg der.

Var det ikke også noe med at noen nordmenn for mange herrans år siden mistet landsborgerskapet etter å ha vervet seg i den spanske borgerkrigen? Eller var det bare fiksjon? I såfall så jo dette en irakisk borgerkrig, i tillegg til at de faktisk kjemper mot bl.a norske styrker.

"........................................"

Jeg vet ikke. Egentlig er det vel en politisk sak, hvem vi "holder med"?

Noen i mitt lokalmiljø er programforpliktet til å mene at siden de kjemper mot USA, så er det liksom ikke så alvorlig. Det er jeg ikke enig i, vi kan ikke velge side slik.

Bytter noen side i en konflikt mellom to land, kalles det desertering eller forræderi etter min mening.

De samme mener også fremdeles at vi skal ut av Nato og forene oss med Sovjet (som ikke finnes lenger) mot USA. Lurer på om de ikke var for "væpna revolusjon" i Norge også.

Jeg liker ikke de som må ha en fiende for å eksistere, en slags evig kamp mot noe eller noen. At USA reddet oss fra to store morderiske idologier og har gitt oss 13% av BNP i støttei mange år, har gått dem hus forbi. Å falle dem i ryggen ville være for drøyt. Men jeg er sikker på at mange av dem ville like å se norske kjempe mot USA og de allierte.

Lurer fælt på hvordan debatten ville gått om noen ble tiltalt for landsforræderi her pga kampene i Irak eller Afganistan. Hvem ville forsvare landsforræderne?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...