Gå til innhold

Her har vi jo en sånn sak med 13-åring og en eldre mann

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man snakke om frivillig sex, når aldersforskjellen er såpass stor?

Skrevet

"Det var moren til 13-åringen som anmeldte mannen, som nå er tiltalt etter straffelovens paragraf 195 som omfatter seksuell omgang med barn under 14 år."

Er den seksuelle lavalderen ikke 16 år?

Hvis det var min datter ville jeg neppe anmeldt siden det var frivillig. Men jeg ville nektet henne å se ham igjen (dvs. slutt på ridning).

TorneROSA1365380904
Skrevet

Kan man snakke om frivillig sex, når aldersforskjellen er såpass stor?

Jeg og mener at seksuell lavalder er 16 år!!?

Sikkert bare en glipp av VG.. ikke noen bombe!

Lurer på det samme som Glimtipper jeg, kan man snakke om frivillig sex når jenten er 13 år? Jeg tviler jeg!

Skrevet

Lurer på det samme som Glimtipper jeg, kan man snakke om frivillig sex når jenten er 13 år? Jeg tviler jeg!

Tja - vet da om mange som var 14 og 15 og det var helt frivillig i alle fall.....men ikke med en 59-åring - det er jo det som blir litt rart...opp til 20 år og sånn har vel disse karene vært. Det var helt vanlig da jeg var ungdom i alle fall. Noen av dem er jo gift enda til og med.

Skrevet

Da jeg var 13 år var det flere på samme klassetrinn som påstod de var seksuelt aktive.

Skrevet

De snakker om en straffegrense som ligger på 14 år. 0-14 år er en aldersgruppe, 14-16 år en annen. Har med straffenivået å gjøre.

Men frivillig eller ufrivillig, jenta vet vel neppe hvilket valg hun står ovenfor en gang.

Skrevet

Tja - vet da om mange som var 14 og 15 og det var helt frivillig i alle fall.....men ikke med en 59-åring - det er jo det som blir litt rart...opp til 20 år og sånn har vel disse karene vært. Det var helt vanlig da jeg var ungdom i alle fall. Noen av dem er jo gift enda til og med.

Det blir noe annet, da er ikke maktbalansen så gruelig skjev.

Skrevet

Det blir noe annet, da er ikke maktbalansen så gruelig skjev.

Men det ER ulovlig - av mannen! :)

Skrevet

Men det ER ulovlig - av mannen! :)

Ja, det er sant. Men da kan man, i større grad, snakke om frvillig eller ufrivillig. Når det er snakk om en 58-åring og en trettenåring, der i mot... Æsj.

Skrevet

Ja, det er sant. Men da kan man, i større grad, snakke om frvillig eller ufrivillig. Når det er snakk om en 58-åring og en trettenåring, der i mot... Æsj.

Da jeg var 13 var min nåværend emann 22 - det hadde også vært på kanten...DA :)

Men jeg traff han ikke før jeg var 31 - så da var det helt greit - sa mora mi! hehe

Skrevet

Men jeg traff han ikke før jeg var 31 - så da var det helt greit - sa mora mi! hehe

Da jeg var 13 var min 21, men vi møtte hverandre heldigvis også senere.

Skrevet

Jenter som er hesteinteressert er villig til å spa møkk i timevis for å få gratis ridetimer. Det er dyrt å ri, og en gammel gris som dette har vært jævlig nok til å utnytte situasjonen.

Jeg tror ikke en 13-åring helt kan se konsekvensene av dette, hun er et offer.

Skrevet

Jeg hadde tatt på meg fullt ninja-kostyme, tatt med meg en gummikølle, og oppsøkt svinet etter mørkets frembrudd. Han hadde fått så mye juling som det overhodet går an å få uten å krepere. Han hadde garantert vært avhengig av konstant tilførsel av morfin i minst 6 mnd. etterpå.

(Tenker jeg - jeg vet jo ikke, all den tid jeg ikke har opplevd, eller kan oppleve, noe slik)

"............................................"

Skrevet

"Det var moren til 13-åringen som anmeldte mannen, som nå er tiltalt etter straffelovens paragraf 195 som omfatter seksuell omgang med barn under 14 år."

Hvis det var min datter ville jeg neppe anmeldt siden det var frivillig. Men jeg ville nektet henne å se ham igjen (dvs. slutt på ridning).

"Hvis det var min datter ville jeg neppe anmeldt siden det var frivillig"

Grøss!

"..........................................."

Skrevet

"Da jeg var 13 var min nåværend emann 22 - det hadde også vært på kanten...DA :)"

Det hadde ikke vært på kanten. Det hadde vært langt over kanten, og fengselsstraff hadde vært det eneste riktige.

".........................................."

Skrevet

"Hvis det var min datter ville jeg neppe anmeldt siden det var frivillig"

Grøss!

"..........................................."

Hvis det var en 16-åring dette var, så hadde ikke domstolene kunnet gjort noe, selv om situasjonen sannsynligvis hadde vært den samme. En 16-åring kan være like så umoden som en 13-åring og omvendt.

Skrevet

Frivillig eller ikke... Jeg hadde anmeldt mannen med det samme!! En 13 åring skjønner ikke alltid konsekvensen av sine handlinger. Ei heller en 16 åring, men her gjelder norsk lov.

For en gammel gris sier jeg bare :-(

Skrevet

Hvis det var en 16-åring dette var, så hadde ikke domstolene kunnet gjort noe, selv om situasjonen sannsynligvis hadde vært den samme. En 16-åring kan være like så umoden som en 13-åring og omvendt.

"En 16-åring kan være like så umoden som en 13-åring og omvendt."

Njoda. Men det er faktisk en ganske stor forskjell på 13 og 16 år. Og 13 år er tre(!) år under den seksuelle lavalderen. Uansett faen hvor frivillig det er fra jentas side, så fortjener det svinet av en 59-åring en helvetes straff for prinsippets skyld. Det er ikke snakk om en person som snart blir lovlig - det er faen meg tre år! Nei, jeg hadde anmeldt, og grisebanket svinet anonymt.

"............................................."

Skrevet

Den seksuelle lavalderen er 16 år, ja - men det er mer skjerpende når ungen er under 14.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...