Gå til innhold

hva karakterene å si i praksis?

Anbefalte innlegg

Gjest karakterer fra vgs
Skrevet

Hvor mye har det å si hva slags karaktere man har på vgs, så lenge man får studiekompetanse? Vil karakterene følge med vitnemålet, eller blir de gjort om til poeng?

Blir så deppa når jeg får dårligere enn 5 eller 6, men lurer på om jeg skal gjøre det til verdens undergang når jeg får f eks en 4-er?

Gjest da blir det rot!
Skrevet

Hva om det blir slik at det ikke er karakterer? Jeg har hørt at den nye regjeringen har kommet med et forslag om det. Hva så med motivasjonen? Hvordan blir det når norske studenter skal søke skoler i utlandet og ikke har karakterer og vise til?

Gjest karakterer fra vgs
Skrevet

Hva om det blir slik at det ikke er karakterer? Jeg har hørt at den nye regjeringen har kommet med et forslag om det. Hva så med motivasjonen? Hvordan blir det når norske studenter skal søke skoler i utlandet og ikke har karakterer og vise til?

enig med deg der. Det går jo ikke an å ikke ha det.

Skrevet

Ikke verdens undergang med 4. Du ligger tydeligvis langt over gjennomsnittet. Karakterene kommer på vitnemålet, det er jo dem poengene regnes utfra. Men når du skal inn på et høyere studie regner de poengene ut og det er dem som teller. Man kan jo få ekstra poeng.

Gjest karakterer på vgs
Skrevet

Ikke verdens undergang med 4. Du ligger tydeligvis langt over gjennomsnittet. Karakterene kommer på vitnemålet, det er jo dem poengene regnes utfra. Men når du skal inn på et høyere studie regner de poengene ut og det er dem som teller. Man kan jo få ekstra poeng.

Hvordan får man ekstra poeng?

Skrevet

Hvordan får man ekstra poeng?

Folkehøyskole/millitæret i et år får du tre poeng for. Ekstra fordypningsfag gir 2 ekstra poeng, hvert realfag gir 0,5 poeng. Spør rådgiver eller andre på skolen din. Eller prøv hjemmesidene til Samordna Opptak.

Skrevet

Karakterer fra videregående er vel ikke være noe man pleier å måtte opplyse om etter et endt studium når man skal ut i jobb? Da er det karakterene fra høyskolen/universitetet osv som legges ved søknaden. Slik har det ihvertfall vært for meg (universitetsutdanning). Er ikek sikker på hvordan det er med andre utdanninger/yrker, men jeg tror altså ikke vid.g karakterer er viktige annet enn når du skal inn på et studium.

Gjest ingen i dag
Skrevet

Karakterene har alt å si når du skal velge utdanning.

Om det er krise å få en 4`er kommer an på hva du skal studere.

Skal du bli lege, tannlege, farmasøyt, sivilingeniør, advokat, journalist, sykepleier eller fysioterapeut så bør du styre unna alt av 4`ere.

Videre dersom du skal studere utviklingsstudier og internasjonale studier bør du heller ikke ha 4`ere på vitnemålet.

For å få regnet ut hva snittet ditt er, gå inn på:

http://www.norskprivatgymnas.no

Langt oppe til venstre på siden er det laget et program som hjelper deg med dette.

Ikke bli deppa når du får litt dårligere resultater enn normalt, bit tennene sammen, jobb hardt og tenk at dette skal jeg faen meg klare!

Og så kan du belønne deg selv når det går bra.

Det du klarer å få av karakterer nå bestemmer i stor grad dine muligheter til å oppnå en solid utdannelse og god økonomi.

Når du får det meste får 5-6 så er det fordi du er langt over gjennomsnittet flink, og da er det ikke poeng å la seg falle ned på 4`er nivå.

På denne adressen kan du også lese om hvilke opptaksregler som gjelder for ulike studier. Se på "søkerhåndboka" for 2005 i pdf-format.

http://www.samordnaopptak.no/sokerinformasjon_2005/

Lykke til og stå på!!

Gjest Elextra
Skrevet

Karakterer fra videregående er vel ikke være noe man pleier å måtte opplyse om etter et endt studium når man skal ut i jobb? Da er det karakterene fra høyskolen/universitetet osv som legges ved søknaden. Slik har det ihvertfall vært for meg (universitetsutdanning). Er ikek sikker på hvordan det er med andre utdanninger/yrker, men jeg tror altså ikke vid.g karakterer er viktige annet enn når du skal inn på et studium.

Tror mange arbeidsgivere er interessert i å se vitnemålet fra vgs, og da er det gjerne det totale fraværet og ordenskarakterne som er interessante. I tillegg gjøres til et sveip over karakterne, og gjerne et ekstra blikk på norsk- og språkkarakterne, dersom stillingen innebærer at man må formulere seg skriftlig.

Skrevet

Tror mange arbeidsgivere er interessert i å se vitnemålet fra vgs, og da er det gjerne det totale fraværet og ordenskarakterne som er interessante. I tillegg gjøres til et sveip over karakterne, og gjerne et ekstra blikk på norsk- og språkkarakterne, dersom stillingen innebærer at man må formulere seg skriftlig.

Hva slags arbeid gjelder det da? Jeg har aldri hørt om at arbeidsgivere er interessert i vitnemålet fra vid.gående, dersom man har annen utdanning etterpå.

Skrevet

Karakterene har alt å si når du skal velge utdanning.

Om det er krise å få en 4`er kommer an på hva du skal studere.

Skal du bli lege, tannlege, farmasøyt, sivilingeniør, advokat, journalist, sykepleier eller fysioterapeut så bør du styre unna alt av 4`ere.

Videre dersom du skal studere utviklingsstudier og internasjonale studier bør du heller ikke ha 4`ere på vitnemålet.

For å få regnet ut hva snittet ditt er, gå inn på:

http://www.norskprivatgymnas.no

Langt oppe til venstre på siden er det laget et program som hjelper deg med dette.

Ikke bli deppa når du får litt dårligere resultater enn normalt, bit tennene sammen, jobb hardt og tenk at dette skal jeg faen meg klare!

Og så kan du belønne deg selv når det går bra.

Det du klarer å få av karakterer nå bestemmer i stor grad dine muligheter til å oppnå en solid utdannelse og god økonomi.

Når du får det meste får 5-6 så er det fordi du er langt over gjennomsnittet flink, og da er det ikke poeng å la seg falle ned på 4`er nivå.

På denne adressen kan du også lese om hvilke opptaksregler som gjelder for ulike studier. Se på "søkerhåndboka" for 2005 i pdf-format.

http://www.samordnaopptak.no/sokerinformasjon_2005/

Lykke til og stå på!!

Mange steder kan man komme inn på sykepleierstudiet med et gjennomsnitt på langt under 4!

Gjest ingen i dag
Skrevet

Mange steder kan man komme inn på sykepleierstudiet med et gjennomsnitt på langt under 4!

Okei, i Tromsø må man ha 5,9 i snitt og over 5,0 på primærvitnemål...

Hvem vil vell bo å studere i ytre billebæfjord hvis en ikke er nødt pga. dårlige karakterer.

Skrevet

Hva slags arbeid gjelder det da? Jeg har aldri hørt om at arbeidsgivere er interessert i vitnemålet fra vid.gående, dersom man har annen utdanning etterpå.

Det har ikke jeg hørt om heller.

Skrevet

Man må selvsagt ha karakterer, og jeg tviler på at regjeringen klarer å få flertall for å fjerne det.

Gjest Elextra
Skrevet

Det gjelder kontorarbeid for folk med høyere utdannelse, for å si det litt rundt (type konsulent).

Gjest Echinaforce
Skrevet

Det har alltid folk fortalt meg, men til dags dato har jeg aldri vist fram karakterene mine fra videregående, kun fra universitetet, uansett jobb. Vi ser heller aldri på karakterer fra videregående når vi vurderer søknader/kansditater her på jobben, og det er saksbehandlerjobber der man trenger høyere utdannelse.

Skrevet

Det har ikke jeg hørt om heller.

Ikke jeg heller.

Vitnemålet fra vgs har jeg kun lagt ved ved søknad om sommerjobber under studietiden! ;-)

Gjest Elextra
Skrevet

Det har alltid folk fortalt meg, men til dags dato har jeg aldri vist fram karakterene mine fra videregående, kun fra universitetet, uansett jobb. Vi ser heller aldri på karakterer fra videregående når vi vurderer søknader/kansditater her på jobben, og det er saksbehandlerjobber der man trenger høyere utdannelse.

Ok, da er tydeligvis praksis ulik.

Skrevet

Ikke jeg heller.

Vitnemålet fra vgs har jeg kun lagt ved ved søknad om sommerjobber under studietiden! ;-)

Jeg også.

Gjest Elextra
Skrevet

Ikke jeg heller.

Selv har jeg også av ulike grunner ;) unngått å legge det ved søknader. Vet imidlertid som sagt om arbeidsgivere som ber om å få se det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...