Gå til innhold

Låste meg ute av leiligheten-vaktmesteren krevde penger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gjør som du vil. Uansett er det jo grensende til det latterlige å klage over at noen tar seg betalt en hundrelapp for å rykke ut og ordne opp i ditt surr en lørdagskveld.

Tilsvarende tjeneste fra et låsefirma for alle oss som bor i et vanlig hus uten en "gammel og senil" vaktmester å ringe, måtte ha punget ut med det tidobbelte.

Ikke 100, 200 kr (han krevde også betalt for å hente pengene, som han ville gjøre i kontortida som han i hvertfall får betalt for (han kunne ikke vente 2 min. på at jeg hentet dem i minibanken rett nede i gata-jeg hadde ikke kortet med da jeg bare skulle ut med søpla).

Og han ER gammel og senil (kommer ALDRI til avtaler.

Jeg vet ikke hva som står i kontrakten hans med huseieren, men hvis det står der at han skal "rykke ut" i sånne situasjoner, så skal ikke jeg betale ekstra for det. Hvis det ikke står noe om det, må det jo stå hva han skal ha som overtidsbetalt. Egentlig tviler jeg sterkt på at det gjør det, for i Danmark er det helt normalt at man får betalt for å gjøre en jobb, og så jobber man så mye det kreves uten at det gir ekstra betalt, enten det er 6 timer om dagen eller 9 timer.

Hvis han skal ha en form for overtidsbetaling, skal han jo betale skatt av det (det skal også låsesmeden).

Hvis jeg hadde bodd i et vanlig hus hadde det ikke vært smekklås på døra, og jeg kunne bare ha åpnet døra uten nøkkel når den smekket igjen etter meg.

• Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Sofline

21

• frosken

5

• keinstein

3

• org

1

Mest aktive i denne tråden

Gjest Calóni
Skrevet

"Men dersom han bare bestemmer at han vil ha 100 kroner for bryet, uten at han har lov til det, -da- blir det en prinsippsak, og du bør ta det opp med de rette personene. Som en annen sa her,- krev kvittering!"

Han spurte hvor mye jeg var villig til å gi for det... Da jeg sa at så ringte jeg heller til en låsesmed, så sa han at han skulle ha 100 kr*2. Jeg unner ham egentlig ikke noen ting, for han gjør IKKE jobben sin. Han dukker aldri opp til avtaler. F.eks. har vi et vaskeri i bygningen, og han skal være der et på forhånd fastsatt kvarter hver måned for at vi skal kunne fylle penger på vaskekortet. Men han kommer ikke og vi må dra ut til ham for å få det fylt på.

Hvor mye du var interessert i å gi for det? Damn..det høres ut som noe du bør ta opp med styret, ja...Det er godt mulig han ikke er forpliktet til det, at han godt kunne ha blitt hjemme, men styret bør jo få vite om denne lille "ekstrainntekten" hans.

Der jeg bodde før, så var det en sånn administrasjon man kunne si fra til om noe var galt, og så ringte de til mobilen til vaktmesteren. Ikke sjelden rakk vaktmesteren til leiligheten min før jeg nådde fram selv ;) Men han tilhører nok sjeldenhetene, og det var jo nesten litt creepy, så engasjert som han var.

Skrevet

Gjør som du vil. Uansett er det jo grensende til det latterlige å klage over at noen tar seg betalt en hundrelapp for å rykke ut og ordne opp i ditt surr en lørdagskveld.

Tilsvarende tjeneste fra et låsefirma for alle oss som bor i et vanlig hus uten en "gammel og senil" vaktmester å ringe, måtte ha punget ut med det tidobbelte.

Dessuten er dette mye penger for en som lever på et dagsbudsjett på 50 kr.

Skrevet

Hvor mye du var interessert i å gi for det? Damn..det høres ut som noe du bør ta opp med styret, ja...Det er godt mulig han ikke er forpliktet til det, at han godt kunne ha blitt hjemme, men styret bør jo få vite om denne lille "ekstrainntekten" hans.

Der jeg bodde før, så var det en sånn administrasjon man kunne si fra til om noe var galt, og så ringte de til mobilen til vaktmesteren. Ikke sjelden rakk vaktmesteren til leiligheten min før jeg nådde fram selv ;) Men han tilhører nok sjeldenhetene, og det var jo nesten litt creepy, så engasjert som han var.

Vi har ikke noe styre her, det er et lite firma som bare leier ut noen få leiligheter i forskjellige bygninger, men jeg kommer helt klart til å ringe til dem og spørre hva prosedyren er.

Jeg sa ikke hva jeg var villig til å gi, men spurte hva han skulle ha. Jeg synes det er helt greit at jeg er nødt til å betale for å få låst opp leiligheten igjen, men jeg har ikke lyst til å bidra til hans svarte inntekt.

Gjest papirtiger
Skrevet

Har vært styreleder i boligsameie i mange år, og ville blitt sur for å ha fått en slik henvendelse på en søndag.

Du kan selvfølgelig kontakte rette vedkommende på mandag for å høre hva slags arbeidsavtale vaktmesteren har, men det vil forundre meg mye om man som beboer kan forvente at andre skal rykke ut gratis når en selv glemmer nøkler.

Enig. En vaktmester er ikke på 24-timers standby heller..

Skrevet

Enig. En vaktmester er ikke på 24-timers standby heller..

Kanskje er han ikke det (selv om dt er veldig vanlig her i Danmark), men når han begynner å spørre "hva er du villig til å gi" er det noe muffins.

Gjest papirtiger
Skrevet

Kanskje er han ikke det (selv om dt er veldig vanlig her i Danmark), men når han begynner å spørre "hva er du villig til å gi" er det noe muffins.

Jeg ser ikke det helt store problemet. Ville du ikke gitt han tips for å gjøre deg en slik tjeneste?

Jeg ville aldri forventet at han skulle gjøre det gratis i hvert fall.. Ikke når han måtte komme med en gang.

Skrevet

Men hvis det ikke står noe i hans arbeidskontrakt om at han skal gjøre dette, men at han skal ha betalt for det,skal han vel betale moms for det akkurat som en låsesmed, ellers blir det svart arbeide og faktisk ulovlig. Jeg tviler på at han betaler moms av det ettersom han spurte hvor mye jeg var villig til å gi.

Han skal selvfølgelig oppgi beløpet for beskatning.

Gjest Calóni
Skrevet

Vi har ikke noe styre her, det er et lite firma som bare leier ut noen få leiligheter i forskjellige bygninger, men jeg kommer helt klart til å ringe til dem og spørre hva prosedyren er.

Jeg sa ikke hva jeg var villig til å gi, men spurte hva han skulle ha. Jeg synes det er helt greit at jeg er nødt til å betale for å få låst opp leiligheten igjen, men jeg har ikke lyst til å bidra til hans svarte inntekt.

Mm, enig!

Skrevet

Jeg ser ikke det helt store problemet. Ville du ikke gitt han tips for å gjøre deg en slik tjeneste?

Jeg ville aldri forventet at han skulle gjøre det gratis i hvert fall.. Ikke når han måtte komme med en gang.

Tips? Nei. Dette er en mann som aldri dukker opp til avtaler. Ville du gitt tips på en resturant hvor betjeningen var uhøflig og du selv måtte hente og tilberede maten?

Lønn for strevet? Ja, hvis det ikke står i kontrakten hans at han er betalt for slike "tjenester". Det vet jeg ikke noe om, og derfor ringer jeg til huseieren i morgen og spør. Hvis de sier at han er betalt for slikt, (noe som er veldig normalt i Danmark) så skal han ikke ha ekstra betalt fra meg. Hvis han ikke er betalt for slikt, vil jeg gi pengene til huseieren så de kan gi ham pengene ved neste lønnsutbetaling så han betaler skatt av det. (Det er også skatt på tips!)

Skrevet

Han skal selvfølgelig oppgi beløpet for beskatning.

Nettopp derfor kommer jeg til å gå jegnnom huseieren så de kan trekker ham i skatt.

Skrevet

Ikke 100, 200 kr (han krevde også betalt for å hente pengene, som han ville gjøre i kontortida som han i hvertfall får betalt for (han kunne ikke vente 2 min. på at jeg hentet dem i minibanken rett nede i gata-jeg hadde ikke kortet med da jeg bare skulle ut med søpla).

Jeg vet ikke hva som står i kontrakten hans med huseieren, men hvis det står der at han skal "rykke ut" i sånne situasjoner, så skal ikke jeg betale ekstra for det. Hvis det ikke står noe om det, må det jo stå hva han skal ha som overtidsbetalt. Egentlig tviler jeg sterkt på at det gjør det, for i Danmark er det helt normalt at man får betalt for å gjøre en jobb, og så jobber man så mye det kreves uten at det gir ekstra betalt, enten det er 6 timer om dagen eller 9 timer.

Hvis han skal ha en form for overtidsbetaling, skal han jo betale skatt av det (det skal også låsesmeden).

Hvis jeg hadde bodd i et vanlig hus hadde det ikke vært smekklås på døra, og jeg kunne bare ha åpnet døra uten nøkkel når den smekket igjen etter meg.

Jeg synes det er litt rart at du mener at det kun er vaktmesteren og ikke du som skal "svi" for at du roter. Hadde mannen bodd i samme gård som deg så kunne det kanskje vært inkludert i lønnen hans å hjelpe til gratis i slike situasjoner, men når han må reise hjemmefra kun for å hjelpe deg, så er det vel rimelig at du må betale for det?

At du ikke er fornøyd med den jobben vaktmesteren gjør er en helt annen sak og noe du evt. kan ta opp med utleier uavhengig av dette.

Skrevet

Nettopp derfor kommer jeg til å gå jegnnom huseieren så de kan trekker ham i skatt.

Det er jo greit.

Skrevet

Jeg synes det er litt rart at du mener at det kun er vaktmesteren og ikke du som skal "svi" for at du roter. Hadde mannen bodd i samme gård som deg så kunne det kanskje vært inkludert i lønnen hans å hjelpe til gratis i slike situasjoner, men når han må reise hjemmefra kun for å hjelpe deg, så er det vel rimelig at du må betale for det?

At du ikke er fornøyd med den jobben vaktmesteren gjør er en helt annen sak og noe du evt. kan ta opp med utleier uavhengig av dette.

Jeg har ikke sagt annet enn at jeg gjerne betaler hvis han ikke blir betalt for slike "utrykninger" av huseieren. Men hvis han får betalt for det, skal jeg da ikke gi noe ekstra. Og hvis jeg skal betale for det, så skal han beskattes av beløpet, ettersom det er en lønnsinntekt.

Jeg tror neppe han kommer til å oppgi beløpet på selvangivelsen av seg selv. Derfor kommer jeg til å spørre utleieren om hvorvidt han kan kreve betalt for dette, og hvis han kan, så gir jeg pengene til dem så de kan trekke ham i skatt. Jeg vil ikke bidra til svart arbeide.

Skrevet

Jeg må med sannhet å melde stille meg meget tvilende til om det i Danmark finnes folk som tar på seg en jobb uten det minste peiling på hvor mye man i praksis må jobbe.

Så stor forskjell er det nok ikke på to naboland når det gjelder elemetære rettigheter som arbeidstaker.

Skrevet

Jeg må med sannhet å melde stille meg meget tvilende til om det i Danmark finnes folk som tar på seg en jobb uten det minste peiling på hvor mye man i praksis må jobbe.

Så stor forskjell er det nok ikke på to naboland når det gjelder elemetære rettigheter som arbeidstaker.

Det vet jeg vist bedre enn deg, tror jeg, ettersom det er jeg som bor her.

I Danmark skal man også betale skatt selv om man ikke tjener mer enn 500 kr i året, man betaler også skatt av stipend fra "lånekassen" og har ikke automatisk rett til dagpenger selv om man har jobbet fulltid de siste fem årene. Det er også vanlig i en jobbannonse å søke etter unge under 18 år (fordi det koster mindre å lønne dem). Man har heller ikke krav på en arbeidskontrakt hvis ikke ansettelseforholdet varer en viss tid.

Jeg har selv hatt en arbeidskontrakt hvor det står "arbeidstid avtales med...". Dette fører til alt fra en timelønn på 900 til 80 kr om dagen, avhengig av hvilken dag det er.

Det er selvsagt ikke normalt i yrker hvor man får timelønn (ei heller i det offentlige), men i yrker hvor arbeidstiden er varierende er dette normalt. Jeg vet også om folk i Norge som arbeider slik. F.eks. får betalt for 40 overtidstimer om måneden uansett. Noen måneder jobber de mer enn de 40, andre jobber de ingen.

Skrevet

Jeg har også flere andre eksempler. I Danmark kan man f.eks. ikke leve av å være brannmann hvis man bor et sted hvor det ikke brenner så ofte, for man får bare betalt når man slukker brann.

Og selvsagt er det ikke sånn at man ikke vet noe om hvor mye man skal jobbe. Så var det jo ingen som ville ha jobben.

Hva med lærerne? De jobber fulltid og får samme lønn hver måned. Hvis de drar på klassetur og rent faktisk er på jobb 24 timer i døgnet, får de ikke mer i lønn av den grunn. Hvis de bruker en time mer eller mindre på å rette prøver, får de ikke mer eller mindre betalt av den grunn.

Skrevet

Det vet jeg vist bedre enn deg, tror jeg, ettersom det er jeg som bor her.

I Danmark skal man også betale skatt selv om man ikke tjener mer enn 500 kr i året, man betaler også skatt av stipend fra "lånekassen" og har ikke automatisk rett til dagpenger selv om man har jobbet fulltid de siste fem årene. Det er også vanlig i en jobbannonse å søke etter unge under 18 år (fordi det koster mindre å lønne dem). Man har heller ikke krav på en arbeidskontrakt hvis ikke ansettelseforholdet varer en viss tid.

Jeg har selv hatt en arbeidskontrakt hvor det står "arbeidstid avtales med...". Dette fører til alt fra en timelønn på 900 til 80 kr om dagen, avhengig av hvilken dag det er.

Det er selvsagt ikke normalt i yrker hvor man får timelønn (ei heller i det offentlige), men i yrker hvor arbeidstiden er varierende er dette normalt. Jeg vet også om folk i Norge som arbeider slik. F.eks. får betalt for 40 overtidstimer om måneden uansett. Noen måneder jobber de mer enn de 40, andre jobber de ingen.

Greit nok alt dette. Konklusjonen av hva du skriver er du tror at denne manne plikter å være til disposisjon 24 timer pr.døgn året rundt, uten 5 (danske) øre i forskjell enten han må jobbe hele tida eller ingenting.

Høres fullsstendig urimelig og usannsynlig ut.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...