Gå til innhold

Alvorlige psykiske lidelser og tannhelse


boludvig

Anbefalte innlegg

Hei!

For noen uker siden hadde jeg en betennelse i munnen og måtte til legevakten for å få smertestillende.

Legen som behandlet meg antydet at jeg som lider av bipolar disorder hadde rett til fri tannbehandling under full narkose.

Jeg har forsøkt å finne mer ut av dette uten resultat så langt.

Er det riktig som legen sier?

Hvor finner jeg informasjon om dette?

Hvordan går jeg frem for å få en slik behandling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I utgangspunktet gir ikke bipolar lidelse rett til fri tannbehandling. Men du kan allikevel ha mulighet til å oppnå dette hvis du oppfyller noen av vilkårene jeg nevner nedenfor:

1. Du kan ha rett til delvis refusjon dersom medikamentbruk har forårsaket økte tannproblemer enn du ellers ville hatt. Dersom du mener medikamentbruk er en sannsynlig årsak kan du kontakte Trygdekontoret for å forhøre deg nærmere. Det er vanskelig å få dekket narkosebehandling gjennom dette systemet.

2.En del pasienter som har jevnlig kontakt med psykiatriske sykepleiere ansatt i kommunenes hjembaserte tjenester gis gratis behandling gjennom den fylkeskommunale tannhelsetjenesten. Du kan ringe dit og forhøre deg nærmere dersom det er aktuelt.

Når det gjelder tannbehandling i narkose, så er det ikke så mange steder som utfører dette og ventelistene er lange. Dersom du i utgangspunktet har rett til gratis tannbehandling gjennom den fylkeskomunale tannhelsetjenesten, så vil de evt. kunne viderehenvise deg til behandling i narkose uten at dette medfører kostnader for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...