Gå til innhold

Legge om til vinterdekk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, hvordan er det nå igjen?

Første dato og siste frist...?

På forhånd takk!

Skrevet

1.november hvis du har piggdekk. Ingen regler for piggfrie.

Men du skal uansett kjøre med dekk som er tilpasset føret.

hare1365380455
Skrevet

Jeg hørte om noen som hadde fått bot fordi de hadde byttet for tidlig.

Skrevet

Takk.

Du mener at 1. november er siste frist for piggdekk? Ikke første lovlige dato?

Skrevet

Takk.

Du mener at 1. november er siste frist for piggdekk? Ikke første lovlige dato?

Nei, det er første lovlige dato.

Men den er litt flytende. Hvis det ligger en meter snø, bør du ikke bruke sommerdekk.

Skrevet

Nei, det er første lovlige dato.

Men den er litt flytende. Hvis det ligger en meter snø, bør du ikke bruke sommerdekk.

Neinei, det med vurdering av føre nevnte jeg ikke, det er jo selvinnlysende.

Men si meg, er det påbudt med vinterdekk om vinteren selv om det skulle være 10+ fra 1. november til 1. april?

Skrevet

Neinei, det med vurdering av føre nevnte jeg ikke, det er jo selvinnlysende.

Men si meg, er det påbudt med vinterdekk om vinteren selv om det skulle være 10+ fra 1. november til 1. april?

Hei,

Det er forbudt med piggdekk om sommeren. (Altså, før 1. november, og etter 1 uke etter påske), med mindre det er sne/is.

Hele året skal man være "ordentlig skodd", hvilket tilsier piggdekk/vinterdekk når forholdene tilsier det.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hei,

Det er forbudt med piggdekk om sommeren. (Altså, før 1. november, og etter 1 uke etter påske), med mindre det er sne/is.

Hele året skal man være "ordentlig skodd", hvilket tilsier piggdekk/vinterdekk når forholdene tilsier det.

Med vennlig hilsen

Ok, takk, det var fin utdyping.

Til neste vinter, da har infoen blitt borte ;-)

Skrevet

Ok, takk, det var fin utdyping.

Til neste vinter, da har infoen blitt borte ;-)

Vi tar en liten repetisjon: *glis*

Ikke lov å kjøre med piggdekk om sommeren, fordi det ødelegger veibanen.

Ikke lov å kjøre med sommerdekk når det kan være glatt, fordi det er farlig.

:D

Alt godt,

Skrevet

Piggdekk er lov etter 1.november.

Vi la om i går - det ble jo plutselig full vinter her, og det snør fortsatt (Øvre Romerike).

Blir rimelig gretten hvis jeg får bot neste uke, ja - vil gjerne ha bilen klar i tilfelle det blir fødsel her (under 2 uker til termin, frister ikke med sommerdekk på snøføre).

Piggfrie dekk kan man vel kjøre med når man vil.

Skrevet

Første dato er 1 november, men du skal ha riktig dekk etter føre. Det betyr at er det glatt før 1 november så skal du sette på vinterdekk.

Det er ikke noe som heter siste frist, du kan gjerne kjøre på sommerdekk hele året hvis vær og føreforhold tilsier at du kan gjøre det.

Med andre ord, du skal "sko" deg etter forholdene.

Skrevet

Jeg hørte om noen som hadde fått bot fordi de hadde byttet for tidlig.

Det kan du selvsagt få. Dette her er ikke verre enn at man skal "sko" seg etter forholdene. Det betyr at man ikke skal sette på piggdekk før 1 november, hvis ikke vær og kjøreforhold sier noe annet.

Skrevet

Første dato er 1 november, men du skal ha riktig dekk etter føre. Det betyr at er det glatt før 1 november så skal du sette på vinterdekk.

Det er ikke noe som heter siste frist, du kan gjerne kjøre på sommerdekk hele året hvis vær og føreforhold tilsier at du kan gjøre det.

Med andre ord, du skal "sko" deg etter forholdene.

'Det er ikke noe som heter siste frist,'

I et nøtteskall det jeg ville vite, ja. Takk.

Skrevet

'Det er ikke noe som heter siste frist,'

I et nøtteskall det jeg ville vite, ja. Takk.

Dette er faktisk ikke så vanskelig, selv om mange lager store problemer omkring tema.

Er så enkelt at man skal "sko" seg etter forholdene.

Skrevet

Dette er faktisk ikke så vanskelig, selv om mange lager store problemer omkring tema.

Er så enkelt at man skal "sko" seg etter forholdene.

Akkurat det er jo innlysende.

Men det foreligger jo botkultur for piggdekk, så det var ikke bare-bare (for meg) å vite om det er påbud slik det er forbud mht til vinterdekk.

Nå skulle det imidlertid være klart :)

Skrevet

Piggdekk er lov etter 1.november.

Vi la om i går - det ble jo plutselig full vinter her, og det snør fortsatt (Øvre Romerike).

Blir rimelig gretten hvis jeg får bot neste uke, ja - vil gjerne ha bilen klar i tilfelle det blir fødsel her (under 2 uker til termin, frister ikke med sommerdekk på snøføre).

Piggfrie dekk kan man vel kjøre med når man vil.

Som gravid er det fint å være føre var, ja.

Skrevet

Hvis du går over til piggfrie vinterdekk, så kan du legge om når du vil.

Selv om det er lov til å kjøre med piggfrie vinterdekk om sommeren bør du ikke gjøre det.

Gummien er så myk at den da kan bli ødelagt etter en sommersesong.

Skrevet

Hvis du går over til piggfrie vinterdekk, så kan du legge om når du vil.

Selv om det er lov til å kjøre med piggfrie vinterdekk om sommeren bør du ikke gjøre det.

Gummien er så myk at den da kan bli ødelagt etter en sommersesong.

Piggdekk her.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...