Gå til innhold

Er det vanskelig å få lån?

Anbefalte innlegg

Gjest vil gjerne flytte
Skrevet

Jeg kommer snart til å trenge sånn "mellomlån" eller hva det heter, fra banken min, til å kjøpe ny bolig mens jeg selger den gamle (både gammel og ny bolig ligger i populære områder med godt salg). Jeg har mitt nåværende boliglån i samme bank. Til den nye boligen trenger jeg ca. 200 000 mer enn jeg får for den gamle. I tillegg til dette "midlertidige lånet" altså.

Det jeg går og grubler på og gruer for nå, er om det vil bli vanskelig å få lån, fordi jeg har en inkassosak et annet sted (det var egentlig strid om den, men de har gått til inkasso likevel, og saken er registrert). I tillegg trekker namsmannen meg 1000 kr/mnd i en annen sak (etter at saken gikk til forliksrådet). Ingen av disse sakene har med boliglånet mitt eller banken min å gjøre altså, men jeg er redd de ser på slikt.

Selve boliglånet mitt er ikke misligholdt eller noe, men jeg har heller ikke betalt ned veldig mye på det fordi jeg søkte om avdragsfrihet i ett år pga store regninger. I tillegg har jeg brukt av kreditten min til topps. Jeg har nemlig hatt et veldig tøft økonomisk år det siste året, av flere grunner.

Boligen min ellers har nok økt i verdi, og ved salg vil jeg ha ca. 400 000 i egenkapital.

Jeg har fast inntekt, som vil gå vesentlig opp fra årsskiftet.

Er det store sjanser for å få avslag, og hva gjør jeg da?

Skrevet

Det er aldeles umulig å svare deg på spørsmålet ditt her på dol. Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med banken, gjerne gå dit i egen person og legge alle opplysninger på bordet. Da snakker du med profesjonelle rådgivere som kan svare deg.

Det vil bli tatt hensyn til hele din økonomiske situasjon, forsørgerbyrde f.eks. Om du har betalt ned boliglånet betyr ingenting, men hvor mye lån du har per dags dato. Det kan sikkert ha betydning at du har inkassosaker, men det må du spørre om.

Skrevet

Hvor mye har du til inkasso? Det kommer an på hvor mye det er før banken kan se at du har en regning hos inkasso.

Gjest vil gjerne flytte
Skrevet

Hvor mye har du til inkasso? Det kommer an på hvor mye det er før banken kan se at du har en regning hos inkasso.

Både inkassosaken (ca. 6000 kr) og den som Namsmannen trekker på (1000 kr i mnd - 15 000 tilsammen) er registert i sånne der registre som vises når man søker lån.

Det jeg tenkte, var å vente med å søke til jeg har fått ny jobb med høyere inntekt - og at jeg da betaler ned iallfall de 6000 kronene til inkassosaken (selv om det er tvist om kravet).

Likevel vil Namsmannen trekke kr. 1000 fram til neste sommer, og dette lånet fra banken vil jeg gjerne ha allerede i februar...

Skrevet

Både inkassosaken (ca. 6000 kr) og den som Namsmannen trekker på (1000 kr i mnd - 15 000 tilsammen) er registert i sånne der registre som vises når man søker lån.

Det jeg tenkte, var å vente med å søke til jeg har fått ny jobb med høyere inntekt - og at jeg da betaler ned iallfall de 6000 kronene til inkassosaken (selv om det er tvist om kravet).

Likevel vil Namsmannen trekke kr. 1000 fram til neste sommer, og dette lånet fra banken vil jeg gjerne ha allerede i februar...

Kontakt dem du skyller pengene, be dem om å trekke inkassosaken og be om utsettelse til sommeren. De fleste firmaer er villige til dette. Hvis ikke ender det jo bare med at de ikke får pengene sine.

Skrevet

Du skal ikke betale inn beløpet det er tvist om bare for å få saken ut av verden. De har ikke lov å gå til inkasso om det er tvist om beløpet. Du har vel bestridt beløpet skriftlig, og gitt beskjed om dette til inkassoselskapet?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...