Gjest litt forvirret Skrevet 23. oktober 2005 Skrevet 23. oktober 2005 Når man snakker om amerikanere, snakker vi om allei Nord og Sør-Amerika eller bare de i USA? 0 Siter
Sør Skrevet 23. oktober 2005 Skrevet 23. oktober 2005 Hei, Det kommer an på hvor språklig nøyaktig du er. "Americas" er jo hele kontinentet, og ikke bare USA. Enhver fra hele det amerikanske kontinentet er derfor en amerikaner. I dagligtale brukes dog "amerikaner" om folk fra USA. Jeg (som har bodd i Latin-Amerika) pleier å si "fra USA" i stedet for å bruke "amerikansk". Med vennlig hilsen 0 Siter
Prozak Skrevet 23. oktober 2005 Skrevet 23. oktober 2005 Man mener vel som regel de fra USA, vil jeg tro - selv om det egentlig, i ordets rette forstand, inkluderer hele amerika. Man kaller vel sjelden en kanadier for amerikaner - ihvertfall ikke så vedkommende hører det :-) "..........................................." 0 Siter
Gjest bebba Skrevet 23. oktober 2005 Skrevet 23. oktober 2005 Vanligvis så snakker vi om amerikanere fra USA, men sør-amerikanere eller latin-amerikanere fra Sør Amerika. Det er ikke logisk i det hele tatt. 0 Siter
Gjest bebba Skrevet 23. oktober 2005 Skrevet 23. oktober 2005 Du kan si USAner. Det uttrykket har jeg aldri hørt og kommer aldri til å bruke. Synes det er en språklig bastard av dimensjoner. 0 Siter
Gjest rota Skrevet 23. oktober 2005 Skrevet 23. oktober 2005 Man mener vel som regel de fra USA, vil jeg tro - selv om det egentlig, i ordets rette forstand, inkluderer hele amerika. Man kaller vel sjelden en kanadier for amerikaner - ihvertfall ikke så vedkommende hører det :-) "..........................................." Min erfaring tilsier at canadiere også vil kalles Amerikanere. Da jeg var der, og for morroskyld påsto at de ikke var amerikanere, da de ikke snakket amerikansk, så fikk jeg høre ja. Jeg var i den franske delen, men de var så amerikanske som noen mente de. Per definisjon er de jo det, men da burde de lære seg engelsk synes jeg. 0 Siter
Åsemor Skrevet 23. oktober 2005 Skrevet 23. oktober 2005 Det uttrykket har jeg aldri hørt og kommer aldri til å bruke. Synes det er en språklig bastard av dimensjoner. Jaja. Jeg har hørt det på radioen og bruker det støtt og stadig. 0 Siter
Gjest bebba Skrevet 23. oktober 2005 Skrevet 23. oktober 2005 Jaja. Jeg har hørt det på radioen og bruker det støtt og stadig. Det er mange språklige bastarder på radioen. 0 Siter
Åsemor Skrevet 23. oktober 2005 Skrevet 23. oktober 2005 Det er mange språklige bastarder på radioen. Jaja. Jeg fortsetter å bruke det selv om du ikke liker det jeg. 0 Siter
Gjest bebba Skrevet 23. oktober 2005 Skrevet 23. oktober 2005 Jaja. Jeg fortsetter å bruke det selv om du ikke liker det jeg. Det er ikke mye jeg kan gjøre med det;) 0 Siter
Gjest mallet Skrevet 23. oktober 2005 Skrevet 23. oktober 2005 Min erfaring tilsier at canadiere også vil kalles Amerikanere. Da jeg var der, og for morroskyld påsto at de ikke var amerikanere, da de ikke snakket amerikansk, så fikk jeg høre ja. Jeg var i den franske delen, men de var så amerikanske som noen mente de. Per definisjon er de jo det, men da burde de lære seg engelsk synes jeg. Å si at fransk-kanadiere burde lære seg engelsk hvis de vil bli kalt amerikanere er vel omtrent like logisk som å si at nordmenn burde lære seg fransk hvis vi vil bli kalt europeere... 0 Siter
Gjest papirtiger Skrevet 23. oktober 2005 Skrevet 23. oktober 2005 Du kan si USAner. Er du seriøs? Har aldri hørt noen bruke det ordet 0 Siter
Gjest rota Skrevet 23. oktober 2005 Skrevet 23. oktober 2005 Å si at fransk-kanadiere burde lære seg engelsk hvis de vil bli kalt amerikanere er vel omtrent like logisk som å si at nordmenn burde lære seg fransk hvis vi vil bli kalt europeere... Det hadde ikke hjulpet veldig mye om alle nordmenn hadde snakket fransk. Det er ganske mange språk i Europa. 0 Siter
Glimtipper Skrevet 23. oktober 2005 Skrevet 23. oktober 2005 Min erfaring tilsier at canadiere også vil kalles Amerikanere. Da jeg var der, og for morroskyld påsto at de ikke var amerikanere, da de ikke snakket amerikansk, så fikk jeg høre ja. Jeg var i den franske delen, men de var så amerikanske som noen mente de. Per definisjon er de jo det, men da burde de lære seg engelsk synes jeg. Fordi engelsk er det språket man burde snakke i Amerika...? Ikke logisk. 0 Siter
Prozak Skrevet 23. oktober 2005 Skrevet 23. oktober 2005 Fordi engelsk er det språket man burde snakke i Amerika...? Ikke logisk. Kanskje ikke. Men arrogansen hos fransktalene land gjør at jeg tenker "føkk ju hvis du ikke vil snakke engelsk" :-) (Og så hjelper det at jeg synes fransk er et ufyselig og stygt språk :-) "............................................." 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.