Gå til innhold

amerikaner, vil det si de i usa?

Anbefalte innlegg

Gjest litt forvirret
Skrevet

Når man snakker om amerikanere, snakker vi om allei Nord og Sør-Amerika eller bare de i USA?

Skrevet

Hei,

Det kommer an på hvor språklig nøyaktig du er.

"Americas" er jo hele kontinentet, og ikke bare USA.

Enhver fra hele det amerikanske kontinentet er derfor en amerikaner.

I dagligtale brukes dog "amerikaner" om folk fra USA. Jeg (som har bodd i Latin-Amerika) pleier å si "fra USA" i stedet for å bruke "amerikansk".

Med vennlig hilsen

Skrevet

Man mener vel som regel de fra USA, vil jeg tro - selv om det egentlig, i ordets rette forstand, inkluderer hele amerika. Man kaller vel sjelden en kanadier for amerikaner - ihvertfall ikke så vedkommende hører det :-)

"..........................................."

Skrevet

Vanligvis så snakker vi om amerikanere fra USA, men sør-amerikanere eller latin-amerikanere fra Sør Amerika. Det er ikke logisk i det hele tatt.

Skrevet

Du kan si USAner.

Det uttrykket har jeg aldri hørt og kommer aldri til å bruke. Synes det er en språklig bastard av dimensjoner.

Skrevet

Man mener vel som regel de fra USA, vil jeg tro - selv om det egentlig, i ordets rette forstand, inkluderer hele amerika. Man kaller vel sjelden en kanadier for amerikaner - ihvertfall ikke så vedkommende hører det :-)

"..........................................."

Min erfaring tilsier at canadiere også vil kalles Amerikanere. Da jeg var der, og for morroskyld påsto at de ikke var amerikanere, da de ikke snakket amerikansk, så fikk jeg høre ja.

Jeg var i den franske delen, men de var så amerikanske som noen mente de. Per definisjon er de jo det, men da burde de lære seg engelsk synes jeg.

Skrevet

Det uttrykket har jeg aldri hørt og kommer aldri til å bruke. Synes det er en språklig bastard av dimensjoner.

Jaja. Jeg har hørt det på radioen og bruker det støtt og stadig.

Skrevet

Jaja. Jeg har hørt det på radioen og bruker det støtt og stadig.

Det er mange språklige bastarder på radioen.

Skrevet

Det er mange språklige bastarder på radioen.

Jaja. Jeg fortsetter å bruke det selv om du ikke liker det jeg. :)

Skrevet

Jaja. Jeg fortsetter å bruke det selv om du ikke liker det jeg. :)

Det er ikke mye jeg kan gjøre med det;)

Skrevet

Min erfaring tilsier at canadiere også vil kalles Amerikanere. Da jeg var der, og for morroskyld påsto at de ikke var amerikanere, da de ikke snakket amerikansk, så fikk jeg høre ja.

Jeg var i den franske delen, men de var så amerikanske som noen mente de. Per definisjon er de jo det, men da burde de lære seg engelsk synes jeg.

Å si at fransk-kanadiere burde lære seg engelsk hvis de vil bli kalt amerikanere er vel omtrent like logisk som å si at nordmenn burde lære seg fransk hvis vi vil bli kalt europeere...

Gjest papirtiger
Skrevet

Du kan si USAner.

Er du seriøs? Har aldri hørt noen bruke det ordet

Skrevet

Å si at fransk-kanadiere burde lære seg engelsk hvis de vil bli kalt amerikanere er vel omtrent like logisk som å si at nordmenn burde lære seg fransk hvis vi vil bli kalt europeere...

Det hadde ikke hjulpet veldig mye om alle nordmenn hadde snakket fransk. Det er ganske mange språk i Europa.

Skrevet

Fordi engelsk er det språket man burde snakke i Amerika...? Ikke logisk.

Skrevet

Fordi engelsk er det språket man burde snakke i Amerika...? Ikke logisk.

Kanskje ikke. Men arrogansen hos fransktalene land gjør at jeg tenker "føkk ju hvis du ikke vil snakke engelsk" :-)

(Og så hjelper det at jeg synes fransk er et ufyselig og stygt språk :-)

"............................................."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...