Gå til innhold

Pedagogikk

Anbefalte innlegg

Gjest pfuh.....
Skrevet

Er det noen som kan skrive noe om dette vil jeg bli glad. Historisk og idag.

:)

Skrevet

Pedagogikk er et bredt felt, og det er vanskelig å få det anerkjent som fag siden det finnes absolutt ingen sannhet. Alle har rett til enhver tid.

Når det er sagt er det mitt fag og jeg er stolt av å være pedagog;)

Gjest pfuh.....
Skrevet

Pedagogikk er et bredt felt, og det er vanskelig å få det anerkjent som fag siden det finnes absolutt ingen sannhet. Alle har rett til enhver tid.

Når det er sagt er det mitt fag og jeg er stolt av å være pedagog;)

...og jeg skal skrive om det! Det er jammen ikke lett. Men så er jeg nokså uvant med dette også!

Skrevet

...og jeg skal skrive om det! Det er jammen ikke lett. Men så er jeg nokså uvant med dette også!

Lett er det ikke nei, men har noen lovet oss noen gang at det skal være lett?

Skrevet

Lett er det ikke nei, men har noen lovet oss noen gang at det skal være lett?

Sant nok. Men hvorfor gjøre det vanskeligere enn det er?

Det er jo viktig å hente hjelp der man hente kan...

Gjest pfuh.....
Skrevet

Sant nok. Men hvorfor gjøre det vanskeligere enn det er?

Det er jo viktig å hente hjelp der man hente kan...

Takk!

Jeg mener det er smartere og spørre, enn å streve for seg selv. Kanskje andre har tanker man ikke har tenkt selv? Og da er man litt lenger

Skrevet

Takk!

Jeg mener det er smartere og spørre, enn å streve for seg selv. Kanskje andre har tanker man ikke har tenkt selv? Og da er man litt lenger

"Jeg mener det er smartere og spørre, enn å streve for seg selv"

Det er det ofte. Men hvis du ber folk om å skrive et lite essay for deg, så tror jeg du får dårlig med respons :-)

Det blir litt som om jeg spør om noen kan drøfte inteferensproblemene mellom NetCom og Telenor sitt (CDMA-baserte) UTMS-nett for meg.

"............................................."

Gjest pfuh.....
Skrevet

"Jeg mener det er smartere og spørre, enn å streve for seg selv"

Det er det ofte. Men hvis du ber folk om å skrive et lite essay for deg, så tror jeg du får dårlig med respons :-)

Det blir litt som om jeg spør om noen kan drøfte inteferensproblemene mellom NetCom og Telenor sitt (CDMA-baserte) UTMS-nett for meg.

"............................................."

Det var vel ikke det jeg ville at noen skulle gjøre. Mente vel mest som små korte stikkord.

Så virkelighetsfjern er jeg da virkelig ikke.

Skrevet

Det var vel ikke det jeg ville at noen skulle gjøre. Mente vel mest som små korte stikkord.

Så virkelighetsfjern er jeg da virkelig ikke.

"Så virkelighetsfjern er jeg da virkelig ikke."

Ta det nå litt humoristisk da - du så smileyen? :-)

"............................................"

Gjest pfuh.....
Skrevet

"Så virkelighetsfjern er jeg da virkelig ikke."

Ta det nå litt humoristisk da - du så smileyen? :-)

"............................................"

ja jeg gjorde det.... :) men ville jo ikke noen skulle tro jeg var sååååå lat og såååå lettvint!

Skrevet

Skulle gjerne satt meg ned for å skrive en liten avhandling til deg om "oppdragelse og undervisning", som gjerne er den klassiske definisjonen av pedagogikk. Pedagogikkfaget har mange grensefag, som bl.a. idèhistorie, filosofi, psykologi og sosiologi, og bør tas inn i små porsjoner for å se en helhet etterhvert. Du kan gjøre det enklere for deg selv ved å gå mer konkret inn i kjernen av ped'en - og ta for deg direktetemaer innen barnets praktiske verden. Her finnes det en del brukbar litteratur, og jeg synes spesielt dansken Jesper Juul har mye for seg der han er flink til å tolke verden gjennom barnas øyne. Juul har en viss innflytelse på dagens praktisk utøvende pedagoger (om de vet det eller ei).

Gunn Imsen har skrevet noen bøker som gir deg en innføring i pedagogisk psykologi. Hadde jeg vært deg, ville jeg valgt å lese boka "Elevens verden" av Gunn Imsen. Denne tar for seg temaer innen psykologi som berører pedagogikkfaget, og som er svært grunnleggende for å forstå mange av de prosessene som berører barna i oppveksten. Boka tar også for seg det historiske perspektivet innen dette feltet (psykologisk pedagogikk).

Ta en tur til biblioteket. Der finner du stort sett det du trenger, også mer spesifisert pedagogisk historisk stoff.

Mvh.

Skrevet

Ta med et eller annet om MAKVIS, kanskje?

Og div filosofer...

Behaviorisme/ Skinner.

Gå på biblioteket.

Les Gunn Imsens Elevens verden og Lærerens verden (to forskjellige bøker...)

Gjest pfuh.....
Skrevet

Skulle gjerne satt meg ned for å skrive en liten avhandling til deg om "oppdragelse og undervisning", som gjerne er den klassiske definisjonen av pedagogikk. Pedagogikkfaget har mange grensefag, som bl.a. idèhistorie, filosofi, psykologi og sosiologi, og bør tas inn i små porsjoner for å se en helhet etterhvert. Du kan gjøre det enklere for deg selv ved å gå mer konkret inn i kjernen av ped'en - og ta for deg direktetemaer innen barnets praktiske verden. Her finnes det en del brukbar litteratur, og jeg synes spesielt dansken Jesper Juul har mye for seg der han er flink til å tolke verden gjennom barnas øyne. Juul har en viss innflytelse på dagens praktisk utøvende pedagoger (om de vet det eller ei).

Gunn Imsen har skrevet noen bøker som gir deg en innføring i pedagogisk psykologi. Hadde jeg vært deg, ville jeg valgt å lese boka "Elevens verden" av Gunn Imsen. Denne tar for seg temaer innen psykologi som berører pedagogikkfaget, og som er svært grunnleggende for å forstå mange av de prosessene som berører barna i oppveksten. Boka tar også for seg det historiske perspektivet innen dette feltet (psykologisk pedagogikk).

Ta en tur til biblioteket. Der finner du stort sett det du trenger, også mer spesifisert pedagogisk historisk stoff.

Mvh.

Tusen takk!

:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...