Gå til innhold

Har du noen gang skiftet dialekt?

Anbefalte innlegg

Gjest majanne
Skrevet

Har du klart å skifte helt fullstendig eller henger det fortsatt rester igjen fra den opprinnelige dialekta?

har en veninne som egentlig er i fra Tromsø som veksler mellom bokmål og tromsødialekt i annenhver setning. Det er så uforutsigbart når du ikke aner om hun kommer til å gå opp og ned i toneleie. Hadde vært lettere om hun holdt seg til en av dialektene, jeg blir bare forstyrra når hun knoter slik

Har dere flere dialekter?

• Svar 73
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

11

• morsan

6

• Tootsieroll1365380854

4

• Gyda

3

Gjest papirtiger
Skrevet

Tror du virkelig hun gjør det intensjonelt..?

Gjest majanne
Skrevet

Tror du virkelig hun gjør det intensjonelt..?

intensjonelt eller ikke, det er utrolig irriterende...

Skrevet

Nei jeg snakker kav bergensk og uansett hvor i verden jeg flytter kommer jeg nok til å beholde dialekten. Syns det er utrolig tragisk når folk flytter fra Bergen og kommer tilbake på besøk etter 1/2 år og snakker gebrokkent. Som f.eks Sissel Kyrkjebø og Mia Hundvin.

Skrevet

Jeg flyttet fra Nordland når jeg var 12, så det er rimelig innlysende at dialekten endret seg etterhvert. Men jeg er 100% kompetent i begge dialekter den dag i dag.

"............................................."

Gjest drippen
Skrevet

Ja,jeg prater en blanding av flere dialekter.

Jeg tar ubevisst etter andres dialekt,så jeg har en dialektblandig fra alle plassene jeg har bodd opp gjennom årene.

Skrevet

intensjonelt eller ikke, det er utrolig irriterende...

Det dere bergensere definerer som gebrokkent er noe kun dere hører, tror jeg. Jeg kjenner flere bergensere som sier at de får høre at de snakker østlandsk når de kommer hjem på ferie. Det gjør de ikke - for meg, og andre her nede, snakker de kav bergenser. Men de snakker ofte mindre bredt, fordi mange oslofolk er for stokk dumme til å skjønne dialekter som skiller seg veldig fra østlandsk/bokmål.

"........................................."

Skrevet

Nei jeg snakker kav bergensk og uansett hvor i verden jeg flytter kommer jeg nok til å beholde dialekten. Syns det er utrolig tragisk når folk flytter fra Bergen og kommer tilbake på besøk etter 1/2 år og snakker gebrokkent. Som f.eks Sissel Kyrkjebø og Mia Hundvin.

Akkurat de eksemplene er det ikke så rart med, da. De bor/bodde jo i Danmark, og da må man jo legge om litt mer for å bli forstått, rett og slett.

Gjest majanne
Skrevet

Snakker de gebrokkent? Har jeg ikke merket. Men det kan jo skyldes at jeg ikke er bergenser da:)

Skrevet

Akkurat de eksemplene er det ikke så rart med, da. De bor/bodde jo i Danmark, og da må man jo legge om litt mer for å bli forstått, rett og slett.

Eller prøv med sverige. Med mindre det er rett ved grensen, så MÅ man ganske enkelt legge om en del ord og uttrykk. Det berømte tomme blikket svensker får når de ikke skjønner helt hva du sier er noe helt spesiellt :-)

"..........................................."

hare1365380455
Skrevet

Jeg bodde litt i Danmark, og da måtte jeg snakke litt anderledes ja.... Ellers forsto de heller lite!

Skrevet

Har skifta mange ganger! Men aldri mer enn fem minutter om gangen:-)

Skrevet

Jeg flyttet fra Nordland når jeg var 12, så det er rimelig innlysende at dialekten endret seg etterhvert. Men jeg er 100% kompetent i begge dialekter den dag i dag.

"............................................."

Der kom en del biter på plass;-)

Skrevet

Der kom en del biter på plass;-)

Å? Hjelper det at jeg har bodd i tr.heim i et år, og i nord-trøndelag (i fire år) for enda lengre siden? :-)

".........................................."

Skrevet

Ja, kanskje når de snakker til dansker,men ikke når de blir intervjuet av nordmenn på norsk TV :o(

Skrevet

Jeg prata romsdalsdialekt som liten og prater nå sunnmørsdialekt. Prater jeg med romsdalinger, slipes nok sunnmørsdialekta litt..

Jeg gikk et år på skole i Trondheim og da holdt det faktisk hardt å holde på min egen dialekt ;-)

I mange år bodde jeg i Oslo, men den dialekta påvirka meg lite. Fikk litt sånne uttrykk som "åssen" osv, og droppa typiske sunnmørsuttrykk som Oslofolk ikke skjønte bæret av, men ellers brukte jeg min egen dialekt hele tiden.

Når vi var barn og lekte, snakka vi forresten alltid Østnorsk. Det gjør også mine unger idag :-)

Skrevet

Å? Hjelper det at jeg har bodd i tr.heim i et år, og i nord-trøndelag (i fire år) for enda lengre siden? :-)

".........................................."

Nja... Kanskje litt. Men nordlendinger er nå seg sjøl like;-)

Skrevet

Jeg vokste opp i Tromsø til jeg var ti år, så jeg snakker nordlending med familie og mennesker jeg har møtt der. Ellers snakker jeg bokmål/Oslo-dialekt.

Hvilken dialekt jeg snakker til hvilke mennesker er avhengig av hvor jeg møtte de, ikke hvilken dialekt de snakker. Møter jeg noen i Oslo og de snakker nordlending, fortsetter jeg med bokmål. Møter jeg noen i Tromsø og de snakker bokmål, snakker jeg allikevel nordnorsk til de. Og det forandrer seg ikke, selv om de flytter til Oslo og blir del av vennene mine her.

Vet ikke hvorfor det er slik.

Gjest M.Angelica
Skrevet

Nei, heldigvis ikke. Enda jeg har bodd her i Siddis-land i snart 4 år nå :P

Men jeg legger om til noe breiere/finere dialekt, alt etter hvem jeg snakker med =)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...