Gå til innhold

Har du noen gang skiftet dialekt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nja... Kanskje litt. Men nordlendinger er nå seg sjøl like;-)

Nja...nei, egentlig ikke. Og det kan jeg si med tyngde, som har bodd flere steder i landet, og har familie og slekt over hele landet. Nei, det er lite som er felles for folk fra bestemte deler av landet - det er stort sett en klisjé som brukes av folk som enten ikke vet bedre, eller som er for fantasiløse til å finne på noe bedre :-)

Bortsett fra bergensere og trøndere da - de er det ikke håp for.

"..........................................."

• Svar 73
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

11

• morsan

6

• Tootsieroll1365380854

4

• Gyda

3

Skrevet

Nei, heldigvis ikke. Enda jeg har bodd her i Siddis-land i snart 4 år nå :P

Men jeg legger om til noe breiere/finere dialekt, alt etter hvem jeg snakker med =)

En barndomsvenninne av meg flyttet til Siddisland. Da hun var hjemme på juleferie, snakket hun kav stavangersk!

Gjest M.Angelica
Skrevet

En barndomsvenninne av meg flyttet til Siddisland. Da hun var hjemme på juleferie, snakket hun kav stavangersk!

Oi! Kommer dere langt fra Stavanger?

Jeg hadde ikke klart å lagt om selv om jeg ville ;)

Skrevet

Jeg vokste opp i Tromsø til jeg var ti år, så jeg snakker nordlending med familie og mennesker jeg har møtt der. Ellers snakker jeg bokmål/Oslo-dialekt.

Hvilken dialekt jeg snakker til hvilke mennesker er avhengig av hvor jeg møtte de, ikke hvilken dialekt de snakker. Møter jeg noen i Oslo og de snakker nordlending, fortsetter jeg med bokmål. Møter jeg noen i Tromsø og de snakker bokmål, snakker jeg allikevel nordnorsk til de. Og det forandrer seg ikke, selv om de flytter til Oslo og blir del av vennene mine her.

Vet ikke hvorfor det er slik.

Geografisk bestemt dialekt, altså? :-)

Selv hender det jeg slår over til nordlandsk hvis jeg møter nordlenninger på byen, selv om jeg normalt ikke snakker dialekt med andre enn familien.

"............................................"

Skrevet

Jeg prata romsdalsdialekt som liten og prater nå sunnmørsdialekt. Prater jeg med romsdalinger, slipes nok sunnmørsdialekta litt..

Jeg gikk et år på skole i Trondheim og da holdt det faktisk hardt å holde på min egen dialekt ;-)

I mange år bodde jeg i Oslo, men den dialekta påvirka meg lite. Fikk litt sånne uttrykk som "åssen" osv, og droppa typiske sunnmørsuttrykk som Oslofolk ikke skjønte bæret av, men ellers brukte jeg min egen dialekt hele tiden.

Når vi var barn og lekte, snakka vi forresten alltid Østnorsk. Det gjør også mine unger idag :-)

Så oslofolk skjønner ikke "hårre steike", altså? :-)

Skrevet

Jeg prata romsdalsdialekt som liten og prater nå sunnmørsdialekt. Prater jeg med romsdalinger, slipes nok sunnmørsdialekta litt..

Jeg gikk et år på skole i Trondheim og da holdt det faktisk hardt å holde på min egen dialekt ;-)

I mange år bodde jeg i Oslo, men den dialekta påvirka meg lite. Fikk litt sånne uttrykk som "åssen" osv, og droppa typiske sunnmørsuttrykk som Oslofolk ikke skjønte bæret av, men ellers brukte jeg min egen dialekt hele tiden.

Når vi var barn og lekte, snakka vi forresten alltid Østnorsk. Det gjør også mine unger idag :-)

Bor du på Sunnmøre nå, Togli?

Skrevet

Hver gang jeg har flyttet rundt i landet, har dialekten fått preg av det.

Skrevet

Jeg skiftet dialekt som femåring. Da flyttet vi fra en landsdel til en annen.

Tootsieroll1365380854
Skrevet

Har snakket tre forskjellige dialekter, men i dag er det bare to av dem jeg får til helt. Kommer an på hvem jeg snakker med hvilken jeg bruker, men det er enten eller, ikke blanding.

Tootsieroll1365380854
Skrevet

Å? Hjelper det at jeg har bodd i tr.heim i et år, og i nord-trøndelag (i fire år) for enda lengre siden? :-)

".........................................."

Er det lov å spørre hvor i Nord-Trøndelag du boddde?

Skrevet

Geografisk bestemt dialekt, altså? :-)

Selv hender det jeg slår over til nordlandsk hvis jeg møter nordlenninger på byen, selv om jeg normalt ikke snakker dialekt med andre enn familien.

"............................................"

Ja, det blir riktig. Men så følger jo dialekten personen... :P

Tootsieroll1365380854
Skrevet

Nja...nei, egentlig ikke. Og det kan jeg si med tyngde, som har bodd flere steder i landet, og har familie og slekt over hele landet. Nei, det er lite som er felles for folk fra bestemte deler av landet - det er stort sett en klisjé som brukes av folk som enten ikke vet bedre, eller som er for fantasiløse til å finne på noe bedre :-)

Bortsett fra bergensere og trøndere da - de er det ikke håp for.

"Bortsett fra bergensere og trøndere da - de er det ikke håp for."

I'm doomed, I guess...

*bergensktalende trønder*

Skrevet

Så oslofolk skjønner ikke "hårre steike", altså? :-)

Hehe, hårre steike skjønner deok. Verre med "låkt" og "tue" kanskje? ;-)

Skrevet

Jeg skulle ha likt å spurt deg hvor, men det vil du vel ikke legge ut her.

Om du har lyst, kan du maile meg på [email protected]

Hehe, jeg tror ikke jeg er så innmari anonym (iallefall ikke for de som skulle kjenne meg fra RL) her inne, så okei da - du skal få en mail ;-)

Skrevet

"deok" skulle altså bety "...de nok."

Skrevet

Hehe, jeg tror ikke jeg er så innmari anonym (iallefall ikke for de som skulle kjenne meg fra RL) her inne, så okei da - du skal få en mail ;-)

Takk!

Og du har mail :)

Skrevet

Takk!

Og du har mail :)

*Titter spent i mailboksen,men ingen mail ankommet*

:-(

Skrevet

"Vondt", ihvertfall. "Tue" husker jeg ikke, men jeg har hørt det :-)

".........................................."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...