Gå til innhold

bruktbil - reklamasjon - reparasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

En lengre bruktbilkjøp-historie medfører nok en gang at bilen må inn på verksted på grunn av mangler som forelå på kjøpstidspunktet.

Bilen er kjøpt 8 timers reise fra hjemstedet. Det finnes autoriserte verksteder betraktelig nærmere hjemstedet enn dette.

Bilkjøper har i tillegg en funksjonshemming som gjør det vanskelig å levere bilen til reparasjon på utsalgsstedet.

Har kjøper noen rettigheter til å få utbedret manglene på hjemstedet?

Hva med evt. mulighet lånebil i perioden?

Hvis kjøper må levere bilen på utsalgsstedet for reparasjon - er det da rimelig å kreve reise og opphold dekket?

mvh

Skrevet

Er det forhandler det er snakk om at personen har kjøpt bilen av?

Hvis ikke, så står man vel ganske uten noen muligheter.

Skrevet

Er det forhandler det er snakk om at personen har kjøpt bilen av?

Hvis ikke, så står man vel ganske uten noen muligheter.

Ja, det er fra forhandler - så det er jo forbrukerkjøpsloven som gjelder her.

Den detaljregulerer imidlertid ikke denne situasjonen...

Finnes det rettspraksis her?

Skrevet

Med en skriftlig avtale kan det gjøres, men selger har krav på å få reparere selv, og har ikke plikt til å dekke transport eller opphold. Du kan sikkert tenke deg at en kjøper kan flytte eller bo langt av sted, Svalbard f eks.

Med store og mange feil kan kjøpet heves.

Skrevet

Med en skriftlig avtale kan det gjøres, men selger har krav på å få reparere selv, og har ikke plikt til å dekke transport eller opphold. Du kan sikkert tenke deg at en kjøper kan flytte eller bo langt av sted, Svalbard f eks.

Med store og mange feil kan kjøpet heves.

Loven gir forbehold om "til vesentlig ulempe for kjøperen" ved reparasjon. Vil ikke kjøper kunne påberope seg at det er en vesentlig ulempe å transportere bilen fra svalbard når det også finnes et verksted der f.eks?

Det enkleste for alle parter burde kanskje være at selger gir kjøper en sum som kjøper selv velger om han bruker på reparasjon eller ikke - og får saken ut av verden en gang for alle?

Skrevet

Loven gir forbehold om "til vesentlig ulempe for kjøperen" ved reparasjon. Vil ikke kjøper kunne påberope seg at det er en vesentlig ulempe å transportere bilen fra svalbard når det også finnes et verksted der f.eks?

Det enkleste for alle parter burde kanskje være at selger gir kjøper en sum som kjøper selv velger om han bruker på reparasjon eller ikke - og får saken ut av verden en gang for alle?

Ikke dumt i det hele tatt.

Jeg tror en saklig prat om saken mellom partene må kunne føre til en løsning.

Min gamle hadde vært på EU kontroll hos selgefirmaet like før jeg kjøpte den (bukken og havresekken) De overså elegant flere feil som jeg fikk attest på hos NAF og forhandla meg til halv pris under trusler om rapport til Veivesenet. Jeg bytta delene selv.

Skrevet

Ikke dumt i det hele tatt.

Jeg tror en saklig prat om saken mellom partene må kunne føre til en løsning.

Min gamle hadde vært på EU kontroll hos selgefirmaet like før jeg kjøpte den (bukken og havresekken) De overså elegant flere feil som jeg fikk attest på hos NAF og forhandla meg til halv pris under trusler om rapport til Veivesenet. Jeg bytta delene selv.

Hehe - smart :)

Denne bilen fikk kjøper varsel om manglede EU-kontroll/ forhåndsvarsel om avskilting på 4 måneder etter kjøp - og bilen ble solgt "EU-godkjent til 2007"

Etter mye om og men fikk selgerstedet oversendt EU-kontroll-papirer til biltilsynet. Aldri i livet om denne er utført i virkeligheten....

Skrevet

Hehe - smart :)

Denne bilen fikk kjøper varsel om manglede EU-kontroll/ forhåndsvarsel om avskilting på 4 måneder etter kjøp - og bilen ble solgt "EU-godkjent til 2007"

Etter mye om og men fikk selgerstedet oversendt EU-kontroll-papirer til biltilsynet. Aldri i livet om denne er utført i virkeligheten....

EU-kontrollen følger bilnummeret og årsmodell etter et system, så det er lett å skjekke datoen for.

Mange blir snytt på EUkontroll, og det lurt å sjekke bilen på en veistasjon etterpå når den er godkjent på verksted før du leverer til reparasjon. Etterkontroll på veistasjonen koster bare 150 kr.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...