Gå til innhold

Pengegrisk TV-aksjon! Hva ga du?

Anbefalte innlegg

Gjest M.Angelica
Skrevet

Hvis du leser innlegget mitt, ser du at jeg ikke skjærer alle over en kam.

Selvfølgelig er det noen som har så dårlig råd at 20,- er bidraget man klarer. Eller 0,-, like lovlig det. Men alle de andre, de som bruker penger på tull og fjas og fanteri gjennom hele året, de viser sitt sanne ansikt ved å gi minimalt.

Men du skriver de aller, aller fleste. Det kommer ganske nært alle!

Det er ikke bare jeg som har reagert på det du skriver, så da burde du kanskje ha skrevet det på en annen måte?!

• Svar 83
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• DarkPink

9

• Sør

5

• Dorthe

5

• Mrs. Wallace

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest M.Angelica
Skrevet

Jeg jobbet i sommer, og det brukte jeg til å betale litt lån, og satte av en liten slant til å kunne være litt sosial en gang i blant.

Men dette gidder jeg overhodet ikke å dskutere. Jeg har kontroll på økonomien min og er flink med den, unner meg lite til meg selv, og _har_ikke_råd til å gi 175 kroner til hver eneste aksjon og innsamling.

Jeg vil bare si at jeg støtter deg, og vet hva du prater om =)

Har selv vært student og levd på 1000 kr i mnd, når regningene er betalt. 175 kr blir da mye!

Gjest mirakel*2?
Skrevet

De fleste forstår nok også hva du ikke forstod, nemlig hva jeg forsøkte å si i det innlegget.

Super duper kjærlig hilsen

"Super duper kjærlig hilsen"

LOL:))

Ikke bli fornærmet sør, men det var faktisk morsomt

Skrevet

"Super duper kjærlig hilsen"

LOL:))

Ikke bli fornærmet sør, men det var faktisk morsomt

Jeg blir slettes ikke fornærmet! Jeg gliste!

Med vennlig hilsen

Skrevet

Jeg vil bare si at jeg støtter deg, og vet hva du prater om =)

Har selv vært student og levd på 1000 kr i mnd, når regningene er betalt. 175 kr blir da mye!

Takk skal du ha, vennen =)

Skrevet

Men du skriver de aller, aller fleste. Det kommer ganske nært alle!

Det er ikke bare jeg som har reagert på det du skriver, så da burde du kanskje ha skrevet det på en annen måte?!

Man kan alltid si ting på flere måter, jeg valgte denne.

I Norge har de aller, aller fleste nok penger til å gi til TV-aksjonen, småjentene som selger lodd for idrettslaget osv. Det handler om hvordan man bruker de midlene man har fått utdelt. Velger man å bruke dem jevnt og trutt på hyggeting har man naturlig nok ikke igjen noe til slutt.

Det er ditt valg å gi hva du vil, jeg har lov til å synes at 20,- til TV-aksjonen er egoistisk i de aller, aller fleste situasjoner. Uten at jeg husker om det var summen du gav, da, bare for å presisere det.

Gjest papirtiger
Skrevet

Jeg skjønner folk blir provosert når du påstår at studenter med dårlig råd, prioriterer feil.

Husleiene ligger på rundt 3500-4000 kr når man deler leilighet eller bor på studenthybel og så er det forsikringer, telefon og mndkort.

Man er ikke direkte rik etter at regningene er betalt selv om man ikke feilprioriterer.

Selvfølgelig er man ikke rik mens man studerer.. Men fattig? Nei. DA prioriterer man feil.

Studenter har som samlet gruppe mye bedre økonomi enn aleneforeldre, trygdede etc.. Men mer unødige utgifter.

Skrevet

En telefonsamtale! Idag morges fant jeg lappen på døra.

Skrevet

Selvfølgelig er man ikke rik mens man studerer.. Men fattig? Nei. DA prioriterer man feil.

Studenter har som samlet gruppe mye bedre økonomi enn aleneforeldre, trygdede etc.. Men mer unødige utgifter.

Men 1500 kr i mnd er da ikke mye å klare seg på. De fleste trygdede har mer enn det. Det er 50 kr dagen.

Gjest papirtiger
Skrevet

Men 1500 kr i mnd er da ikke mye å klare seg på. De fleste trygdede har mer enn det. Det er 50 kr dagen.

De aller fleste studenter, meg selv inkludert, klarer oss veldig bra med stipend og lån pluss penger fra sommerjobb/helger. Det blir betydelig mer enn 1500 i mnd da. Dessuten, man kan fint bo billigere enn 3500-4000, selv i Oslo.

Det er utopi å tro at man skal ha det godt økonomisk mens man studerer.. Hvis man ikke er villig til å leve med sparsommelige midler noen år for å få bedre lønn i fremtiden, så finnes det mange jobber som ikke krever utdannelse.

Skrevet

Jeg ga det jeg hadde av småpenger. Så at kronprinsen ga 400 kr, hehehe og det ble tydligvis sett på som veldig mye...

Men det som irriterer meg er at dette egentlig skal være en frivillig sak. Men det fungerer ikke sånn lenger. Det er blitt obligatorisk å legge på penger. Og dagen etter spør folk hvor mye du ga. Jeg visste ikke engang hva det gikk til jeg. Men det er jo mitt problem :-)

Men jeg skulle gjerne visst hvordan de har planer om å bruke pengene. Når noen sier at noen tiere kan redde livet til en annen, så høres det ut som om det er rimelig konkrete ting de har planer om.

Skrevet

De aller fleste studenter, meg selv inkludert, klarer oss veldig bra med stipend og lån pluss penger fra sommerjobb/helger. Det blir betydelig mer enn 1500 i mnd da. Dessuten, man kan fint bo billigere enn 3500-4000, selv i Oslo.

Det er utopi å tro at man skal ha det godt økonomisk mens man studerer.. Hvis man ikke er villig til å leve med sparsommelige midler noen år for å få bedre lønn i fremtiden, så finnes det mange jobber som ikke krever utdannelse.

Men har man egentlig tid til å jobbe hvis man skal gjøre sitt beste på et studium.

Begge mine jobber ved siden av i år men dattera mi hadde nok med skolen i fjor. Men nå har hun dysleksi og bruker litt lenger tid enn normalt for å komme gjennom pensum. Og i praksisperioden kostet mndkortet 1500 kr i fjor.

Gjest papirtiger
Skrevet

Men har man egentlig tid til å jobbe hvis man skal gjøre sitt beste på et studium.

Begge mine jobber ved siden av i år men dattera mi hadde nok med skolen i fjor. Men nå har hun dysleksi og bruker litt lenger tid enn normalt for å komme gjennom pensum. Og i praksisperioden kostet mndkortet 1500 kr i fjor.

Med en sommerferie på 3-4 mnd, så burde man klare å samle sammen en del tusen... I tillegg kan man jobbe en eller to helger i måneden. Jeg har jobbet en del mens jeg studerer. Som en strukturert student klarer man fint det.

Synes det er litt mye klaging fra studenter som forventer å få en årslønn for å studere. Det er helt urealistisk. Merkelig nok hører man sjeldent klaging fra den fattigste studentgruppen, studenter med barn..

Skrevet

Med en sommerferie på 3-4 mnd, så burde man klare å samle sammen en del tusen... I tillegg kan man jobbe en eller to helger i måneden. Jeg har jobbet en del mens jeg studerer. Som en strukturert student klarer man fint det.

Synes det er litt mye klaging fra studenter som forventer å få en årslønn for å studere. Det er helt urealistisk. Merkelig nok hører man sjeldent klaging fra den fattigste studentgruppen, studenter med barn..

Det er mange år siden jeg hadde studielån så jeg vet egentlig ikke hvordan jeg hadde opplevd det. Og dattera mi jobber 40% stilling på gamlehjem nå, tror nok hun fikk panikk i fjor av å ha så lite penger. Så hun har ikke vært her og fått matpenger på mange mnd :o)

Gjest Hornerosin
Skrevet

Vi gav en 200-lapp + det som var i "penger-ut-av-lomma-før-klesvask"-boksen - det var sikkert et par hundre der også.

Blir lettere sjokkert, jeg, når jeg ser folk her gir 20-50-100 og synes det er nok. Eller klager over at 175,- er det eneste beløpet man kan gi pr. telefon.

Herregud, de aller, aller fleste her inne kjøper ukentlig klær, sko og slikt uten så mye som å blunke, til summer langt over både 20 og 175,-. Men å gi noen kroner for å hjelpe bl.a. overgrepsutsatte kvinner? Ånei, det er FOR DYRT!

Det er nesten ikke til å tro, egoismen lenge leve!

#Herregud, de aller, aller fleste her inne kjøper ukentlig klær, sko og slikt uten så mye som å blunke, til summer langt over både 20 og 175,-. Men å gi noen kroner for å hjelpe bl.a. overgrepsutsatte kvinner? Ånei, det er FOR DYRT!

Det er nesten ikke til å tro, egoismen lenge leve!#

Hvem er egoistisk? det er du med dine dømmende utsagn!

Ikke alle er så rike at 200-lappene triller ut av klesvasken.

Jeg er fattig og måtte velge mellom vintersko(billigste variant) til sønnen min og å ringe inn de 175 kr til aksjonen.

De 20-30 kr som jeg lot være å gi kom godt med til mat til oss.

Ja jeg er egoistisk som ikke lar min lille sønn fryse på bena og sulte!

Tenk deg om før du skriver slike teite svar neste gang, det finnes syke og fattige her i Norge som 175 kr er masse penger for(selv om ikke du kjenner noen av dem).

Før man gir til veldedighet, må man sørge for nødvendig mat og klær til egen familie. Vi kan ikke sulte for å få godt giverrykte.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Her var det mye rart.

Jeg ga ingenting. Så ingen bøssebærere i hockeyhallen jeg befant meg i, selv om jeg vet de skulle være der. Mer så jeg ikke til noen bøssefolk. Jeg hadde nok ikke engang visst om aksjonen hvis det ikke var for at det var en markering før hockeykampen.

Men hvem faen er folk til å dømme de som ikke har penger til å gi 175 kroner? Det er faktisk noen som må prioritere seg selv, og 175 kroner er penger for svært mange her i landet.

Mange har så mye at de helt glemmer at en 200-lapp ikke er noe alle har råd til å gi.

Utrolig.

Får folk like mye tyn for ikke å gi dersom penga går til et eller annet fattig land i Afrika?

Gjest Hornrosin
Skrevet

Her var det mye rart.

Jeg ga ingenting. Så ingen bøssebærere i hockeyhallen jeg befant meg i, selv om jeg vet de skulle være der. Mer så jeg ikke til noen bøssefolk. Jeg hadde nok ikke engang visst om aksjonen hvis det ikke var for at det var en markering før hockeykampen.

Men hvem faen er folk til å dømme de som ikke har penger til å gi 175 kroner? Det er faktisk noen som må prioritere seg selv, og 175 kroner er penger for svært mange her i landet.

Mange har så mye at de helt glemmer at en 200-lapp ikke er noe alle har råd til å gi.

Utrolig.

Får folk like mye tyn for ikke å gi dersom penga går til et eller annet fattig land i Afrika?

# Mange har så mye at de helt glemmer at en 200-lapp ikke er noe alle har råd til å gi#

Der sa du det. Selv om mange i Norge er rike, så er noen oss faktisk fattige.

Og, med slike holdninger som en person har lenger ned i tråden her, så er det ikke rart at en med bare småpenger å avse låser døren når bøssa kommer.

Man skal altså skamme seg om man gir småpenger? jaha...kansje steines også?

ShitDiddelyDo
Skrevet

# Mange har så mye at de helt glemmer at en 200-lapp ikke er noe alle har råd til å gi#

Der sa du det. Selv om mange i Norge er rike, så er noen oss faktisk fattige.

Og, med slike holdninger som en person har lenger ned i tråden her, så er det ikke rart at en med bare småpenger å avse låser døren når bøssa kommer.

Man skal altså skamme seg om man gir småpenger? jaha...kansje steines også?

Hvis de holdningene som kommer fram i tråden her vanlige vil jeg faktisk vurdere å late som om jeg ikke er hjemme neste gang bøssebærere kommer på døra, i frykt for å framstå som gjerrig når jeg "bare" gir noen tiere.

Skrevet

Jeg ga det jeg hadde av småpenger. Så at kronprinsen ga 400 kr, hehehe og det ble tydligvis sett på som veldig mye...

Men det som irriterer meg er at dette egentlig skal være en frivillig sak. Men det fungerer ikke sånn lenger. Det er blitt obligatorisk å legge på penger. Og dagen etter spør folk hvor mye du ga. Jeg visste ikke engang hva det gikk til jeg. Men det er jo mitt problem :-)

Men jeg skulle gjerne visst hvordan de har planer om å bruke pengene. Når noen sier at noen tiere kan redde livet til en annen, så høres det ut som om det er rimelig konkrete ting de har planer om.

Jøss, har aldri vært borti noen som spør om hvor mye jeg har gitt til innsamlingsaksjoner. Det er da et helt fjernt spørsmål?

Da får man jo bare svare "jeg ga det jeg syntes jeg kunne" eller "hvorfor lurer du på det?"

Helt feil fokus, synes jeg. Man gir ikke for å være flink for naboer/kolleger eller nysgjerrigperer i bekjentskapskretsen.

Alle monner drar.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...