Gå til innhold

Kan jeg ha kjørt 4 km med håndbrekket på?

Anbefalte innlegg

Gjest ny bilkjører
Skrevet

Jeg har ikke hatt lappen særlig lenge, og så ble jeg litt i tvil i dag da. I rutinen pleier jeg å at opp håndbrekket til sist! Så lurer jeg på om jeg kan ha tatt det før jeg slo av motoren. For det går vel ikke an å kjøre så langt med håndbrekket på? Hjelp om jeg har ødelagt noe i bilen!

Skrevet

Det går an å kjøre med håndbrekket på, men da oppfører bilen seg rart. Er du uerfaren, er det kan hende en mulighet for at du ikke evt har merket det.

Om noe kan ha blitt ødelagt vet jeg ikke, men jeg ser for meg at kjøring med håndbrekket sliter kraftig på 'håndbrekkssystemet'.

skorpionfisken
Skrevet

Om håndbrekket er noe slapt på, ikke sånn bråstopp så er det mulig. Bilen blir litt tregere men du bare trør på litt ekstra så går den.

Litt livsfarlig om du kommer i en bråstoppsituasjon, du risikerer at bremsene er blitt så varme at de ikke virker.

Gjest ny bilkjører
Skrevet

Om håndbrekket er noe slapt på, ikke sånn bråstopp så er det mulig. Bilen blir litt tregere men du bare trør på litt ekstra så går den.

Litt livsfarlig om du kommer i en bråstoppsituasjon, du risikerer at bremsene er blitt så varme at de ikke virker.

Kan de ha blitt slitt eller virke om de skal brukes til nødstopp?

Skrevet

Hun vil fortsatt ha bremser foran og i tillegg kan det være to forskjellige systemer bak også, som er avhengig av hverandre.

Skrevet

Hun vil fortsatt ha bremser foran og i tillegg kan det være to forskjellige systemer bak også, som er avhengig av hverandre.

Hun?

Skrevet

Hvis du har kjørt med brekket på så kan det ikke ha stått veldig hardt på. I tillegg burde du ha kjent at bilen gikk veldig tungt.

Har du ikke merket dette så har du kanskje slitt bremsene bak litt ekstra mye, men det er tvilsomt om du har ødelagt noe.

Husk at du ikke trenger å ha håndbrekket på når bilen står parkert på flata. Det er bare kvinnfolk og menn uten baller som gjør dette:-)

Det er nok å sette den i første gir. Det er bare i sterk nedoverbakke du trenger

det. Alternativt kan du sette den i revers.

Dette er litt vikig nå som vinteren nærmer seg. Håndbrekket kan fryse fast og der står du med bakhjul som du ikke får løsnet.

Gjest mirakel*2?
Skrevet

Hvis du har kjørt med brekket på så kan det ikke ha stått veldig hardt på. I tillegg burde du ha kjent at bilen gikk veldig tungt.

Har du ikke merket dette så har du kanskje slitt bremsene bak litt ekstra mye, men det er tvilsomt om du har ødelagt noe.

Husk at du ikke trenger å ha håndbrekket på når bilen står parkert på flata. Det er bare kvinnfolk og menn uten baller som gjør dette:-)

Det er nok å sette den i første gir. Det er bare i sterk nedoverbakke du trenger

det. Alternativt kan du sette den i revers.

Dette er litt vikig nå som vinteren nærmer seg. Håndbrekket kan fryse fast og der står du med bakhjul som du ikke får løsnet.

jeg husker jeg fikk sånn kjeft av samboeren min før når jeg satt på håndbrekken midt på vinteren på flat vei

Skrevet

Hun?

Det tenkte jeg ikke på da jeg skrev det, men når jeg får tenkt meg om så er det helt sikkert en hun, hehe

Gjest mirakel*2?
Skrevet

litt livsfarlig

hehe

Skrevet

Hun?

Til og med jeg tenker at dette helt sikkert er ei dame. ;)

Skrevet

jeg husker jeg fikk sånn kjeft av samboeren min før når jeg satt på håndbrekken midt på vinteren på flat vei

Ja, det hadde du jaggu godt av også:-)

Min yngste søster måtte jeg hente flere ganger etter jobb en vinter fordi hun hele tiden satte igjen bilen på flata med brekket på. Bakhjulene sto bom fast. Jeg startet opp og kjørte av sted med den, til jeg kom på asvalten, da fikk jeg hjulene rundt og etter en stund ble det så varmt at de glapp taket. Dette var en fremhjulsdreven bil, så da er det lettere å få dem opp igjen.

Jeg sa til henne mange, mange ganger at dette MÅ du ikke gjøre, men det gikk laaang tid før det gikk inn i skolten.

Det skal ganske sterkt nedoverbakke til før det er nødvendig å sette på brekket.

Skrevet

Det tenkte jeg ikke på da jeg skrev det, men når jeg får tenkt meg om så er det helt sikkert en hun, hehe

Tenke det, men skrive det... ;-)

Ellers er helt riktig bruk av håndbrekket stort sett overflødig så lenge bilen står i gir.

Skrevet

Tenke det, men skrive det... ;-)

Ellers er helt riktig bruk av håndbrekket stort sett overflødig så lenge bilen står i gir.

Det siste er jeg enig i. Det er svært sjeldent det er nødvendig å bruke håndbrekk.

Skrevet

Hvis det ikke luktet helvete da du parkerte, er alt i orden.

Skrevet

På bilen min så lyser det en varsellampe når håndbrekket er på. Den ser ut som et utropstegn.

skorpionfisken
Skrevet

Kan de ha blitt slitt eller virke om de skal brukes til nødstopp?

De blir nok bare varme på den (korte) strekningen. Så når de har fått kjølt seg ned igjen er nok alt bra igjen.

Skrevet

Det siste er jeg enig i. Det er svært sjeldent det er nødvendig å bruke håndbrekk.

*host*

Jeg parkerte bilen på en _forholdsvis_ flat parkeringsplass en gang, og satte bare bilen i gir før jeg forlot den.

Litt senere fikk jeg vite at bilen hadde hoppet ut av gir og trillet så den stod med den svære kufangeren i baken på en mercedes...

Det kostet meg 5000,- kr i egenandel og 2500,- i regresskrav fordi de mente jeg hadde opptrådt grovt uaktsomt...

Jeg har begynt å sette på håndbrekket litt oftere etter denne hendelsen...

Skrevet

*host*

Jeg parkerte bilen på en _forholdsvis_ flat parkeringsplass en gang, og satte bare bilen i gir før jeg forlot den.

Litt senere fikk jeg vite at bilen hadde hoppet ut av gir og trillet så den stod med den svære kufangeren i baken på en mercedes...

Det kostet meg 5000,- kr i egenandel og 2500,- i regresskrav fordi de mente jeg hadde opptrådt grovt uaktsomt...

Jeg har begynt å sette på håndbrekket litt oftere etter denne hendelsen...

Vet du hvorfor den gikk ut av gir? Det var fordi du satte på håndbrekket før du satte den i gir. Det gjør at bilen henger på bremsene og ikke i giret.

Bruker du kun giret så låser den seg fast i tannhjulene og det skal myyye til før den hopper ut.

I alle fall er sjangsen for det SVÆRT liten.

Med andre ord, feilen du gjorde var å bruke håndbrekket:-)

Nå kan du hoste litt til:-)

Skrevet

Vet du hvorfor den gikk ut av gir? Det var fordi du satte på håndbrekket før du satte den i gir. Det gjør at bilen henger på bremsene og ikke i giret.

Bruker du kun giret så låser den seg fast i tannhjulene og det skal myyye til før den hopper ut.

I alle fall er sjangsen for det SVÆRT liten.

Med andre ord, feilen du gjorde var å bruke håndbrekket:-)

Nå kan du hoste litt til:-)

Men jeg _hadde_ ikke håndbrekket på. Jeg satt den bare i gir...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...