Gå til innhold

Kan jeg ha kjørt 4 km med håndbrekket på?

Anbefalte innlegg

Skrevet

*host*

Jeg parkerte bilen på en _forholdsvis_ flat parkeringsplass en gang, og satte bare bilen i gir før jeg forlot den.

Litt senere fikk jeg vite at bilen hadde hoppet ut av gir og trillet så den stod med den svære kufangeren i baken på en mercedes...

Det kostet meg 5000,- kr i egenandel og 2500,- i regresskrav fordi de mente jeg hadde opptrådt grovt uaktsomt...

Jeg har begynt å sette på håndbrekket litt oftere etter denne hendelsen...

Nå svarte jeg deg litt feil.Leste innlegget ditt for dårlig, beklager, hehe.

Du hadde ikke sørget for å sette den ordenlig i gir. Gjør du det så henger den i tannhjulene og den vil ikke hoppe ut,hvis du ikke har en svært dårlig girkasse da.

Men det hender at giret ikke går ordentlig inn og da kan den hoppe ut.

Dette kan du motvirke ved å sette den i gir, med motoren i gang, og ha ut clutchen litt som om du skal kjøre av gårde, da knepper den seg på plass.

Med andre ord, bruk mer tid på å sette den i gir og unngå brekket. Men er du sikker på at du satte den i gir da?

Skrevet

Men jeg _hadde_ ikke håndbrekket på. Jeg satt den bare i gir...

Har skrevet et nytt innlegg til deg.

Skrevet

Nå svarte jeg deg litt feil.Leste innlegget ditt for dårlig, beklager, hehe.

Du hadde ikke sørget for å sette den ordenlig i gir. Gjør du det så henger den i tannhjulene og den vil ikke hoppe ut,hvis du ikke har en svært dårlig girkasse da.

Men det hender at giret ikke går ordentlig inn og da kan den hoppe ut.

Dette kan du motvirke ved å sette den i gir, med motoren i gang, og ha ut clutchen litt som om du skal kjøre av gårde, da knepper den seg på plass.

Med andre ord, bruk mer tid på å sette den i gir og unngå brekket. Men er du sikker på at du satte den i gir da?

Jeg må ha satt den i gir, ellers hadde den rullet avsted med en gang.

Men det var tidlig på morgenen, på sykehusets parkeringsplass, og mannen min, svigerinna og svogeren min lå på overvåking etter en bilulykke - så jeg brukte nok ikke maksimal tid på å sjekke at bilen stod ordentlig i gir...

Typisk eksempel på at en ulykke kommer skjelden alene...

Skrevet

Jeg må ha satt den i gir, ellers hadde den rullet avsted med en gang.

Men det var tidlig på morgenen, på sykehusets parkeringsplass, og mannen min, svigerinna og svogeren min lå på overvåking etter en bilulykke - så jeg brukte nok ikke maksimal tid på å sjekke at bilen stod ordentlig i gir...

Typisk eksempel på at en ulykke kommer skjelden alene...

Ikke sikkert at den hadde rullet avgårde med en gang.

Jeg har selv glemt å sette den i gir, men da jeg har sittet i bilen, plutselig etter en stund så triller den.

Jeg har aldri oppelvd at den hopper ut av gir hvis du setter den ordentlig i gir først. Det skal svært mye til

Skrevet

Ikke sikkert at den hadde rullet avgårde med en gang.

Jeg har selv glemt å sette den i gir, men da jeg har sittet i bilen, plutselig etter en stund så triller den.

Jeg har aldri oppelvd at den hopper ut av gir hvis du setter den ordentlig i gir først. Det skal svært mye til

Jeg kan jo ikke vite noe 100%, men jeg har en innebygd vane med å sette bilen i gir før jeg går fra den - uansett om jeg bruker håndbrekk eller ei. Så jeg ser på det som usannsynlig at jeg kan ha gått fra den uten hverken håndbrekk eller satt i gir...

Dessuten er denne bilen litt vond å få i gir - så jeg ser for meg at jeg har satt den sånn "halvveis" i gir, så har den hoppet ut etter en stund.

Men jeg _vet_ jo ikke da. Irriterende var det uansett...

Skrevet

Jeg kan jo ikke vite noe 100%, men jeg har en innebygd vane med å sette bilen i gir før jeg går fra den - uansett om jeg bruker håndbrekk eller ei. Så jeg ser på det som usannsynlig at jeg kan ha gått fra den uten hverken håndbrekk eller satt i gir...

Dessuten er denne bilen litt vond å få i gir - så jeg ser for meg at jeg har satt den sånn "halvveis" i gir, så har den hoppet ut etter en stund.

Men jeg _vet_ jo ikke da. Irriterende var det uansett...

Kjører du en fransk bil kanskje? eller en eldre modell av engelsk?

Mange av disse bilene er som å røre i smør, vet aldri om den står i gir, hvilket gir, halveis eller fullt.

Ja skjønner at dette var svært irriterende.

Skrevet

Kjører du en fransk bil kanskje? eller en eldre modell av engelsk?

Mange av disse bilene er som å røre i smør, vet aldri om den står i gir, hvilket gir, halveis eller fullt.

Ja skjønner at dette var svært irriterende.

Det var en skranglete Mitsubishi varebil. Mannen min hadde jo akkurat krasjet familiebilen...

Uff, vet ikke helt om jeg skal le eller grine når jeg tenker på dette...

Det gikk i hvert fall bra med mannen min, svigerinna og svogeren min.

Men året etter krasjet den andre svogeren min - han døde, 24 år gammel.

Håper virkelig vi er ferdig med bilulykker nå... :(

Skrevet

Det var en skranglete Mitsubishi varebil. Mannen min hadde jo akkurat krasjet familiebilen...

Uff, vet ikke helt om jeg skal le eller grine når jeg tenker på dette...

Det gikk i hvert fall bra med mannen min, svigerinna og svogeren min.

Men året etter krasjet den andre svogeren min - han døde, 24 år gammel.

Håper virkelig vi er ferdig med bilulykker nå... :(

Huffda, det var da tragisk. Dere har vært utsatt skjønner jeg. Da får vi håpe at dere slipper unna mer av dette i fremtiden.

Skrevet

Huffda, det var da tragisk. Dere har vært utsatt skjønner jeg. Da får vi håpe at dere slipper unna mer av dette i fremtiden.

Ja, det får vi absolutt håpe!

*bank i bordet*

:-)

Skrevet

Har ganske enkelt ikke anelse om du har gjort det...

Men jeg tror nok jeg kunne.

Skrevet

Har ganske enkelt ikke anelse om du har gjort det...

Men jeg tror nok jeg kunne.

Jeg også. Hehe....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...