Gå til innhold

strøm og ledninger...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan man få støt av å slikke på en ledning f.eks strømkabelen til laptop mens den står i veggen? Hva med mobillader?

Ledninger er bare SÅ spennende for lille tuppa. Prøver å ha alle ledninger utilgjengelig for henne, men plutselig sitter hun her i sofaen med meg... Jeg fjerner selvsagt henne eller ledningen hver gang, men det er jo ikke alltid jeg ser det med en gang. Farlig?

Gjest mirakel*2?
Skrevet

Jeg spurte min far, som er elektriker, om det var farlig å slikke på en mobillader, og han sa det kunne være veldig farlig

Skrevet

Ikke farlig å slikke utenpå ledningene hvis de er hele.

Men hun bør helst ikke bite i dem.

Skrevet

Jeg leste spørsmålet og tenkte, svært undrende: "Hvorfor i all verden vil Åsemor slikke på ledninger?" :D

Gjest mirakel*2?
Skrevet

hun mente sikkert når en slikker på enden (når laderen står i veggen)

Skrevet

Hun slikker på enden. Altså den enden man pleier å putte inn i pc/mobil...

hare1365380455
Skrevet

Jeg leste spørsmålet og tenkte, svært undrende: "Hvorfor i all verden vil Åsemor slikke på ledninger?" :D

:D

Skrevet

Hun slikker på enden. Altså den enden man pleier å putte inn i pc/mobil...

Å sånn ja, nå forsto jeg. Er det en lader så er det kun 12 volt stort sett. Da er det ikke farlig, mulig hun kan merke noe ubehag, men da vil hun ikke gjøre det mer.

Det er ikke spenningen, (volt) , i seg selv som er farlig men strømmen (amper).

I en lader er det svært liten strøm og dermed ufarlig.

Skrevet

Jeg hadde engang en gnager til kjæledyr. Den likte å gnage på ledningene, og flere ganger fikk den støt så den ristet på hodet...

Det var selvfølgelig ikke bra for dyret, men vi gjorde ikke så mye med det før vi fikk baby. Da måtte vi skifte mange ledninger fordi gnageren hadde fått hull på isolasjonen. Babyen min min likte også ledninger...

Og stakkars kjæledyret måtte pent holde seg i buret sitt :(

Skrevet

Å sånn ja, nå forsto jeg. Er det en lader så er det kun 12 volt stort sett. Da er det ikke farlig, mulig hun kan merke noe ubehag, men da vil hun ikke gjøre det mer.

Det er ikke spenningen, (volt) , i seg selv som er farlig men strømmen (amper).

I en lader er det svært liten strøm og dermed ufarlig.

Hei,

Du har rett i at det ikke er spenningen (Volt) i seg selv som er farlig, men strømmen (Ampère eller milliampére).

En lader kan produsere mer enn nok strøm til å være farlig i seg selv, men fordi spenningen er så lav så vil ikke strømmen gå gjennom kroppen.

30 mA kan drepe; en lader kan levere mange ganger dette, men som sagt, uten spenning til å få strømmen gjennom kroppen.

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hei Åsemor,

Med mindre spyttet renner inn i selve laderen, er det neppe farlig. 12-15V kiler bare litt på tungen.

Har du jordfeilbryter installert i sikringsskapet?

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hei Åsemor,

Med mindre spyttet renner inn i selve laderen, er det neppe farlig. 12-15V kiler bare litt på tungen.

Har du jordfeilbryter installert i sikringsskapet?

Med vennlig hilsen

Alt i sikringsskapet er under et halvt år gammelt, så kanskje? Har faktisk ikke kikket inni der...

Men jo, det kan renne sikkel inn.. Hmm.. Eller så lenge rekker hun vel ikke å ha den i munn.

Skrevet

Alt i sikringsskapet er under et halvt år gammelt, så kanskje? Har faktisk ikke kikket inni der...

Men jo, det kan renne sikkel inn.. Hmm.. Eller så lenge rekker hun vel ikke å ha den i munn.

Jeg øyner et marked for tuppe-sikre strømforsyninger! :D

Med vennlig hilsen

Skrevet

Hei,

Du har rett i at det ikke er spenningen (Volt) i seg selv som er farlig, men strømmen (Ampère eller milliampére).

En lader kan produsere mer enn nok strøm til å være farlig i seg selv, men fordi spenningen er så lav så vil ikke strømmen gå gjennom kroppen.

30 mA kan drepe; en lader kan levere mange ganger dette, men som sagt, uten spenning til å få strømmen gjennom kroppen.

Med vennlig hilsen

Ja, 30 mA vil merkes svært godt hvis hvis vi snakker om 230 V f.eks.

Skrevet

Ja, 30 mA vil merkes svært godt hvis hvis vi snakker om 230 V f.eks.

Hei,

Ja, 30mA kan være dødelig, egentlig uavhengig av hvilken spenning. Poenget er mer at man ikke vil få 30 mA hvis man bare har 9V, fordi "trykket" (spenningen) ikke er høyt nok til at 30 mA flyter gjennom kroppen.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...