Gå til innhold

Nettleie hos Hafslund?

Anbefalte innlegg

Gjest uvitende studine
Skrevet

Jeg har nettopp flyttet inn i en leilighet med strømabonnement hos Hafslund. Dette skal vi nå ta over fra forrige leietaker (eller eieren, det er jeg ikke sikker på). Vi to som bor her er studenter og er innstilt på å være veldig forsiktig med strømbruken!

Men så leste jeg et sted at Hafslunds nettleie er på 1000kr.. Er dette for hver måned??

Er det noen mulighet for meg å bytte til et annet nett (i Oslo) som kanskje da er billigere (uten å betale så mye for selve byttet)? Vi kommer til å bruke såpass lite strøm at høy nettleie vil straffe seg (har inkludert varmtvann i husleien).

Er det noen som har litt peiling her som kan svare meg? Erfaring med Hafslund? Det hadde vært veldig snilt:)

Skrevet

Selv om du bytter strømleverandør så gjelder det bare strømmen, ikke nettleia. Den må du uansett betale til Hafslund.

Skrevet

Det vi snakker om er en fast årsavgift og ikke månedsavgift. Vet ikke om 1000 kr. er riktig sum, men det er slettes ikke umulig.

Nettet er det Hafslund som eier så du kan ikke slippe unna nettleien hos dem. Det som kommer i tillegg til årsavgiften er selve nettleien som er en avgift pr. kWh som Hafslund skal ha.

Du må også betale for selve strømforbruket ditt. Her kan du bruke en annen leverandør hvis du vil det, men det er ikke all verden du vil spare på. Jo mindre forbruk du har, jo mindre vil du spare ved å skifte leverandør.

Hafslund er helt ok å ha med å gjøre, så sånn sett er det ingen grunn til skifte leverandør.

Gjest Persille
Skrevet

Du kan ikke velge bort nettleverandøren - de er faste og dyre :(

Synes 1000 i mndr hørtes mye ut i nettleie - men det forundrer meg ikke.

Kan du ikke bare ringe Hafslund å spørre da?

Skrevet

Du kan ikke velge bort nettleverandøren - de er faste og dyre :(

Synes 1000 i mndr hørtes mye ut i nettleie - men det forundrer meg ikke.

Kan du ikke bare ringe Hafslund å spørre da?

Hafslund er av de billigste på den faste nettavgiften i landet. I alle fall var de det for noen år siden.

Skrevet

1000 kroner (ca) er fastleddet på nettleien pr år. I tillegg består nettleien av et variabelt ledd. Da betaler du noen øre pr kWh du bruker.

Selve strømforbruket ditt kan du velge å kjøpe hos den leverandøren du vil. Nettleie er imidlertid betaling for distribusjon. Du må (naturligvis) få levert strømmen i ledningene som går i ditt nabolag, og dem er det Hafslund som eier. Altså ingen valgmuligheter her. På nettsiden er forøvrig Hafslund en av de rimligere leverandørene, det er fordi befolkningstettheten er høy i området, det er mange til å dele på kostnadene.

Gjest Persille
Skrevet

Hafslund er av de billigste på den faste nettavgiften i landet. I alle fall var de det for noen år siden.

Det er godt mulig - men det er fortsatt dyrt ifht f.eks Ustekveikja som leverer strømmen...

Skrevet

Det er Hafslund som eier selve ledningsnettet, så nettleien er en fast post du ikke kommer utenom. Antar at avgiften på kr 1000 er pr. kvartal, forhåndsberegnet ut fra et antatt årsforbruk ihht. størrelsen på boligen. Har du betalt for mye, vil dette rettes opp på årsoppgjøret og trekkes fra på første kvartal neste år.

Du står imidlertid fritt til å kjøpe selve strømmen fra hvem du vil, her kan det være penger å spare på å sjekke prisen fra de ulike leverandørene. Ser du har fått en link allerede.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...