Gå til innhold

Om å ha julebesøk

Anbefalte innlegg

Gjest stresser for mye
Skrevet

Det er lenge til julen enda, men vi skal være hos foreldrene mine julaften. Så ringer søsteren til mannen min og sier at hun vil komme til oss og feire julen her (hun og barna). Da begynner jeg å stresse..... Jeg VET at det blir koselig, men som sist de var her blir det jeg som må rydde, vaske og lage mat. Jeg har aldri laget stor middag før, og jeg skal også på jobb 1. juledag. Vi har heller ikke så god råd, og en stor julemiddag rekner jeg med koster litt. Hva kunne vi i så fall hatt? Jeg er vant til å ha pinnekjøtt, og jeg har gledet meg til å feire jul sammen med mine søsken (de bor andre steder og det er lenge siden jeg har sett dem). Så det er altså slik at jeg gjerne vil feire julen med min familie, mens mannen min vil at søsteren skal komme. Så hva gjør vi da? Tusen takk for synspunkter!

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

7

• Mrs. Wallace

3

• morsan

2

• DarkPink

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Slår sammen hele gjengen i det største av husene.

Vi slår sammen min manns foreldre, tante (m/barn) og bestemor + de fra min familie som vil til oss.

-vi er hos oss, og jeg får hjelp til både matlaging og handling av de som er "invitert".

Gjest stresser for mye
Skrevet

Slår sammen hele gjengen i det største av husene.

Vi slår sammen min manns foreldre, tante (m/barn) og bestemor + de fra min familie som vil til oss.

-vi er hos oss, og jeg får hjelp til både matlaging og handling av de som er "invitert".

Jeg vet at moren min er sliten og ikke orker store selskaper, og dessuten så synes jeg det er frekt om vi skal be gjestene med til dem.

Gjest bollefisen
Skrevet

Mannen din da? Det er jo hans søster. Sett mennene i arbeid på julaften, koke pinnekjøtt og lage stappe - ærlig talt, letteste maten som fins. Han og ungene pynter juletre og dekker bordet, + at svigerinna di får få klare meldinger om å hjelpe til.

Skrevet

Hvem er det som inviterer seg selv til folk på julaften da!?

Jeg synes det er synd at du ikke skal få feire julaften slik du hadde tenkt og gledet deg til, men det er mye som "kommer an på" her.

Er hun et sånt "utskudd" som ikke har noe sted å feire jul?

Hva med foreldrene hennes?

Er det passende å ta henne med til foreldrene dine?

Hvilken ordning har du og din mann brukt å hatt med julaften?

Skrevet

Si til svigerinnen din at dere selv er bedt bort -og så forklarer du mannen din at det er din tur denne gangen.

Gjest stresser for mye
Skrevet

Mannen din da? Det er jo hans søster. Sett mennene i arbeid på julaften, koke pinnekjøtt og lage stappe - ærlig talt, letteste maten som fins. Han og ungene pynter juletre og dekker bordet, + at svigerinna di får få klare meldinger om å hjelpe til.

Svigerinnen min har ikke kjæresten med (men det vet jeg ikke sikkert, for de er av og til sammen...). Jeg vet hvordan det var da de var her sist; mannen min hjelper heller lite til.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Dette hadde ikke vært noe problem for meg. Hvis dere har andre planer, så har dere andre planer. Da er det bare å si i fra på en pen måte at dere allerede har planlagt å reise bort.

Skrevet

Men hva i alle dager sa dere da hun ringte da? Det naturlige hadde vel vært: "Nei, vi er allerede invitert og har sagt ja til å dra til min mor, så det passer nok dessverre ikke i år.". Vanlig problemstilling det der, men når det er konflikt, så synes jeg det man bestemte først skal få forrang, i dette tilfellet dere drar til din mor som meningen var.

men selve middagen hadde jeg ikke bekymret meg over, ihvertfall ikke flere måneder i forveien. Hvis dere kjenner søstra så godt at hun kommer til dere med barn på julaften, så kjenner du henne godt nok til å si at du ønsker hjelp med matlaging, at du ikke har alverdens god råd og at du skal på jobb 1. juledag og trenger avlastning. Din mann kan da forresten gjøre det meste, hvis det blir til at hans familie kommer til dere fordi han vil det og du "har gitt deg".

Gjest stresser for mye
Skrevet

Hvem er det som inviterer seg selv til folk på julaften da!?

Jeg synes det er synd at du ikke skal få feire julaften slik du hadde tenkt og gledet deg til, men det er mye som "kommer an på" her.

Er hun et sånt "utskudd" som ikke har noe sted å feire jul?

Hva med foreldrene hennes?

Er det passende å ta henne med til foreldrene dine?

Hvilken ordning har du og din mann brukt å hatt med julaften?

Det blir personlig dette her.

Hun vil ikke reise til moren sin på besøk. Jeg er ikke vant til at folk inviterer seg selv, selv om det er familie. Hun vet at jeg har fått beskjed av legen om å ta det med ro.

Jeg vil ikke invitere dem med til foreldrene mine siden de har det travelt nok.

Vi pleier å feire jul hos mine foreldre, siden svigerforeldrene mine bor langt herfra og vi ikke har råd til å reise.

Gjest stresser for mye
Skrevet

Si til svigerinnen din at dere selv er bedt bort -og så forklarer du mannen din at det er din tur denne gangen.

Han spurte meg da han var i telefonen med henne, og jeg følte at jeg måtte si "det kan de sikkert". Men heldigvis har de ikke avtalt noe nærmere, men mannen min ville ikke diskutere dette med meg i går.

mil1365380270
Skrevet

Svigerinnen min har ikke kjæresten med (men det vet jeg ikke sikkert, for de er av og til sammen...). Jeg vet hvordan det var da de var her sist; mannen min hjelper heller lite til.

Var dere sammen med familien din sist, er det hans tur, sånn jeg ser det.

Spør mannen din hva de skal servere på julaften, så skjønner han at de må begynne planleggingen med antall personer og innkjøp i tide :-)

Gjest stresser for mye
Skrevet

Dette hadde ikke vært noe problem for meg. Hvis dere har andre planer, så har dere andre planer. Da er det bare å si i fra på en pen måte at dere allerede har planlagt å reise bort.

Vi må ikke reise bort siden min familie bor på samme sted som oss.

Svigerinnen min har ingen å feire jul med. (Hun ønsker ikke å reise til sine foreldre.)

Gjest stresser for mye
Skrevet

Men hva i alle dager sa dere da hun ringte da? Det naturlige hadde vel vært: "Nei, vi er allerede invitert og har sagt ja til å dra til min mor, så det passer nok dessverre ikke i år.". Vanlig problemstilling det der, men når det er konflikt, så synes jeg det man bestemte først skal få forrang, i dette tilfellet dere drar til din mor som meningen var.

men selve middagen hadde jeg ikke bekymret meg over, ihvertfall ikke flere måneder i forveien. Hvis dere kjenner søstra så godt at hun kommer til dere med barn på julaften, så kjenner du henne godt nok til å si at du ønsker hjelp med matlaging, at du ikke har alverdens god råd og at du skal på jobb 1. juledag og trenger avlastning. Din mann kan da forresten gjøre det meste, hvis det blir til at hans familie kommer til dere fordi han vil det og du "har gitt deg".

De bor et godt stykke herfra, så om de kommer blir de nok lenge (sist var de her i to uker).

Det var mannen min som snakket med henne i telefonen.

Gjest pinne kjøtt
Skrevet

Du har så mange unnskyldninger. Nå må du ta styringa sjøl, slik at du får en julaften som er fin for deg. Ikke vær martyr.

Gjest stresser for mye
Skrevet

Var dere sammen med familien din sist, er det hans tur, sånn jeg ser det.

Spør mannen din hva de skal servere på julaften, så skjønner han at de må begynne planleggingen med antall personer og innkjøp i tide :-)

Vi pleier faktisk å være hos mine foreldre julaften, men det er fordi vi ikke har råd til å reise til hans foreldre.

Jeg kunne kanskje spurt om de ville komme hit i julen? Men da måtte de ha hjulpet til!

Men denne familien her er faktisk slik at de IKKE hjelper til, hverken med rydding eller økonomisk.

(Mannen min betalte faktisk for noe vi skulle "få" en gang.)

Gjest stresser for mye
Skrevet

Du har så mange unnskyldninger. Nå må du ta styringa sjøl, slik at du får en julaften som er fin for deg. Ikke vær martyr.

Jeg tenkte faktisk akkurat på det, men det er typisk meg å finne unnskyldninger. Derfor er det fint å få svar fra andre her!

Skrevet

Det blir personlig dette her.

Hun vil ikke reise til moren sin på besøk. Jeg er ikke vant til at folk inviterer seg selv, selv om det er familie. Hun vet at jeg har fått beskjed av legen om å ta det med ro.

Jeg vil ikke invitere dem med til foreldrene mine siden de har det travelt nok.

Vi pleier å feire jul hos mine foreldre, siden svigerforeldrene mine bor langt herfra og vi ikke har råd til å reise.

Men har hun noen andre hun kan være hos da? Det er kjipt å la noen i stikken, men jeg synes du kan si at planene allerede er lagt. Det er ikke noe frekkere enn å invitere seg selv, ihvertfall.

mil1365380270
Skrevet

Vi pleier faktisk å være hos mine foreldre julaften, men det er fordi vi ikke har råd til å reise til hans foreldre.

Jeg kunne kanskje spurt om de ville komme hit i julen? Men da måtte de ha hjulpet til!

Men denne familien her er faktisk slik at de IKKE hjelper til, hverken med rydding eller økonomisk.

(Mannen min betalte faktisk for noe vi skulle "få" en gang.)

Hvis du har kjempelyst til å være sammen med din familie, kan dere ha alle hos dere.

Men siden mannen din sin familie er vant til å komme til dekket bord, blir det kanskje vanskeligere å unngå dette, hvis din familie kommer? Da har jo du automatisk styringen over showet, og de kan bare trekke seg tilbake for å ikke være i veien?

Det fine med at det kom opp nå, er at mannen din kan forberede søster på at de skal bidra, både økonomisk og med arbeidsinnsats. Ikke feig ut, det er ingen grunn til at det er du som skal slite deg ut denne julen.

Skrevet

Det mest rettferdige man kan gjøre i en familie er at det ene året feirer man med mors familie og det andre året med fars familie.

Det virker som at det er din manns tur til å få invitert sine i år.

Slik er det bare når man er i et parforhold.

Det du må si denne gang er at din mann ordner med innkjøp og matlaging sammen med deg. Gjør han ikke denne jobben så blir det ingen julemiddag, så enkelt er det faktisk. Kan ikke forstå damer som ikke setter hardt mot hardt når det gjelder slike store fester. Mennene er bortskjemt og tar det hele som en selvfølge. Hvis du skal ha pinnekjøtt så er det vel også noe som kan tilberedes noen dager i forveien? Og hvis mannen har glemt å handle så har han fortsatt litt tid på seg til å få dette ihop. Hvis ikke så får det bli vanlig hverdagsmat når julaften kommer og han kanskje ikke har gjort en dritt. Det skulle bli en lærepenge som aldri ville bli glemt!!

Og for ungene sin del så er jo ikke middagen det viktigste akkurat så de ville ikke ha problemer med at middagen ikke ble så fin...

I tillegg må du si ifra at denne gangen kan dere kun være vertskap i i maks en uke. For nyttårsaften skal feires hos venner...Det er her du avtaler å komme til din beste venninne og mann for å ha det gøy....så er den unnskyldningen i boks. Og så er det jo hverdag igjen som gjør at man trenger å komme seg...

Når det gjelder kaker så kjøper du ferdigbakst på boks. Mange butikker har salg på de rett før jul.

Hopp over julerengjøring, og hent frem støvsugeren til din svigerinne midt i uka og be henne støvsuge fordi du må vaske noe tøy. Så forsvinner du ut av rommet...

Når det gjelder økonomi så synes jeg at det får bli litt enkelt, men at vertskapet holder det meste av råvarene. Du kan kanskje si på forhånd at drikke blir din svigerinne sin oppgave å skaffe. Nettopp fordi at økonomien er litt stram i jula.

Sørg gjerne for å avtale 2. dag på middag hos din familie, så får din svigerinne klare seg selv. Det er rett og rimelig at du får treffe din familie også i disse mellomdagene. Men fortell svigerinnen dette på forhånd med at dere er invitert bort.

Ja, slik hadde nok jeg ordnet det, vi er forskjellige, men det er viktig å gi din mann litt omgang med sin søster på slike dager også, selvom hun var litt frekk i våre øyne. Men sett opp retningslinjene på forhånd angående alt som jeg har nevnt her.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...