Gå til innhold

Om å ha julebesøk

Anbefalte innlegg

Skrevet

I utgangspunktet burde det være helt greit å si at dere allerede har lanlagt å være hos noen andre på julaften. Men jeg ser at svigerinna di ikke har noen andre å feire jul med. Da ville jeg nok strukket meg litt for at hun skulle få feire med dere. Tenk så trist å være ufrivillig alene i jula!

Når det gjelder å hjelpe til praktisk, setter du dem bare i sving. Det er bare å si hjertelig at "jeg har fine oppgaver til alle sammen", og så administrerer du. Setter mannen til å skrelle poteter, svigerinne til å lage noe tilbehør, ungene til å dekke bord etc.

Gjør dette med den største selvfølgelighet. Det er jo mye hyggeligere også, når alle gjør noe! Her i huset lager feks mannen og svoger middagen sammen, mens vi damene dekker bord og fikser dessert-ting. Guttungen hjelper til med dekkingen, og alle rydder litt etter seg selv.

Vi pleier å ha jul hjemme hos oss og er av og til veldig mange gjester. På denne måten blir det hyggelig for alle, vertskapet inkludert. Da gjør det heller ikke så mye å forberede hele greia.

Hva prisen angår: Det trenger ikke bli så skrekkelig dyrt, kommer litt an på hva dere velger å ha. Dere kan jo feks be gjestene ta med drikke, eller sørge for dessert/snacks/kake.

Ettersom det er mannen din sin søster, kan han vel snakke litt med henne om dette, også?

Som sagt: Det viktigste er å være sammen og ha det hyggelig. Alt det andre kan lirkes til, med godvilje fra alle parter.

Men du må være TYDELIG. ;o)

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

7

• Mrs. Wallace

3

• morsan

2

• DarkPink

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Vi må ikke reise bort siden min familie bor på samme sted som oss.

Svigerinnen min har ingen å feire jul med. (Hun ønsker ikke å reise til sine foreldre.)

Ok, da blir det annerledes. Jeg synes ingen skal måtte sitte alene på julaften.

Skrevet

Ok, da blir det annerledes. Jeg synes ingen skal måtte sitte alene på julaften.

Å jo - det er deilig! I år håper vi at vi bare er 3 :)

Skrevet

Det er problematisk når noen i familien ikke synes det er jul uten at man er _mange_ (eller i alle fall at det er unger med), og noen synes det er koselig mer rolig jul (oss!!). Sukk...

Skrevet

Det er problematisk når noen i familien ikke synes det er jul uten at man er _mange_ (eller i alle fall at det er unger med), og noen synes det er koselig mer rolig jul (oss!!). Sukk...

Jeg syns det er best å variere jeg! ;-)

HAR SÅ LYST Å STIKKE AV I ÅR! :)

Skrevet

Jeg syns det er best å variere jeg! ;-)

HAR SÅ LYST Å STIKKE AV I ÅR! :)

Jeg og! Skal ha mange gjester i år, og har slett ikke lyst!

Skrevet

Kan ikke hun og ungene være med til dine foreldre på julaften da?

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Men det blir annerledes med 3 da. Det er ikke å sitte alene.

Vi pleier å bare være oss 5 vi også. Nekter å feire jul andre steder.

Annenhvert år. De årene broren min ikke har datteren, er han hos oss julaften.

Når han har datteren reiser han til mamma og pappa.

Skrevet

Folk må selvsagt få lov til å velge å være alene på julaften.

Men det er veldig sørgelig når noen må sitte ufrivillig alene på en sånn dag.

Og dere er jo to voksne, eller hva?

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Det mest rettferdige man kan gjøre i en familie er at det ene året feirer man med mors familie og det andre året med fars familie.

Det virker som at det er din manns tur til å få invitert sine i år.

Slik er det bare når man er i et parforhold.

Det du må si denne gang er at din mann ordner med innkjøp og matlaging sammen med deg. Gjør han ikke denne jobben så blir det ingen julemiddag, så enkelt er det faktisk. Kan ikke forstå damer som ikke setter hardt mot hardt når det gjelder slike store fester. Mennene er bortskjemt og tar det hele som en selvfølge. Hvis du skal ha pinnekjøtt så er det vel også noe som kan tilberedes noen dager i forveien? Og hvis mannen har glemt å handle så har han fortsatt litt tid på seg til å få dette ihop. Hvis ikke så får det bli vanlig hverdagsmat når julaften kommer og han kanskje ikke har gjort en dritt. Det skulle bli en lærepenge som aldri ville bli glemt!!

Og for ungene sin del så er jo ikke middagen det viktigste akkurat så de ville ikke ha problemer med at middagen ikke ble så fin...

I tillegg må du si ifra at denne gangen kan dere kun være vertskap i i maks en uke. For nyttårsaften skal feires hos venner...Det er her du avtaler å komme til din beste venninne og mann for å ha det gøy....så er den unnskyldningen i boks. Og så er det jo hverdag igjen som gjør at man trenger å komme seg...

Når det gjelder kaker så kjøper du ferdigbakst på boks. Mange butikker har salg på de rett før jul.

Hopp over julerengjøring, og hent frem støvsugeren til din svigerinne midt i uka og be henne støvsuge fordi du må vaske noe tøy. Så forsvinner du ut av rommet...

Når det gjelder økonomi så synes jeg at det får bli litt enkelt, men at vertskapet holder det meste av råvarene. Du kan kanskje si på forhånd at drikke blir din svigerinne sin oppgave å skaffe. Nettopp fordi at økonomien er litt stram i jula.

Sørg gjerne for å avtale 2. dag på middag hos din familie, så får din svigerinne klare seg selv. Det er rett og rimelig at du får treffe din familie også i disse mellomdagene. Men fortell svigerinnen dette på forhånd med at dere er invitert bort.

Ja, slik hadde nok jeg ordnet det, vi er forskjellige, men det er viktig å gi din mann litt omgang med sin søster på slike dager også, selvom hun var litt frekk i våre øyne. Men sett opp retningslinjene på forhånd angående alt som jeg har nevnt her.

"Hvis du skal ha pinnekjøtt så er det vel også noe som kan tilberedes noen dager i forveien?"

Pinnekjøtt lager seg egentlig selv. Det er nok ikke der den største jobben ligger.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Jeg vet at moren min er sliten og ikke orker store selskaper, og dessuten så synes jeg det er frekt om vi skal be gjestene med til dem.

Men hvis foredrene dine bor i nærheten, har du vel god anledning til å besøke dem ellers i jula?

Hvis det er din familie dere vanligvis feirer sammen med, synes jeg det er litt smålig og si nei til mannen din sin søster. Beklager, men jeg synes ikke du kan la henne sitte alene.

Men du må delegere oppgaver, klart og tydelig. Hun skal ikke bare sitte på rompa og la deg gjøre alt.

Skrevet

Men det blir annerledes med 3 da. Det er ikke å sitte alene.

Vi pleier å bare være oss 5 vi også. Nekter å feire jul andre steder.

Annenhvert år. De årene broren min ikke har datteren, er han hos oss julaften.

Når han har datteren reiser han til mamma og pappa.

Innskrivers svigerinne var jo også 3 :-)

Skrevet

Folk må selvsagt få lov til å velge å være alene på julaften.

Men det er veldig sørgelig når noen må sitte ufrivillig alene på en sånn dag.

Og dere er jo to voksne, eller hva?

tja...hehe

Skrevet

Men bare en voksen.

Gjest stresser for mye
Skrevet

Far til hennes yngste barn kunne hun feiret med. Hun kunne også besøkt foreldrene sine (hun er velkommen dit).

Gjest stresser for mye
Skrevet

I utgangspunktet burde det være helt greit å si at dere allerede har lanlagt å være hos noen andre på julaften. Men jeg ser at svigerinna di ikke har noen andre å feire jul med. Da ville jeg nok strukket meg litt for at hun skulle få feire med dere. Tenk så trist å være ufrivillig alene i jula!

Når det gjelder å hjelpe til praktisk, setter du dem bare i sving. Det er bare å si hjertelig at "jeg har fine oppgaver til alle sammen", og så administrerer du. Setter mannen til å skrelle poteter, svigerinne til å lage noe tilbehør, ungene til å dekke bord etc.

Gjør dette med den største selvfølgelighet. Det er jo mye hyggeligere også, når alle gjør noe! Her i huset lager feks mannen og svoger middagen sammen, mens vi damene dekker bord og fikser dessert-ting. Guttungen hjelper til med dekkingen, og alle rydder litt etter seg selv.

Vi pleier å ha jul hjemme hos oss og er av og til veldig mange gjester. På denne måten blir det hyggelig for alle, vertskapet inkludert. Da gjør det heller ikke så mye å forberede hele greia.

Hva prisen angår: Det trenger ikke bli så skrekkelig dyrt, kommer litt an på hva dere velger å ha. Dere kan jo feks be gjestene ta med drikke, eller sørge for dessert/snacks/kake.

Ettersom det er mannen din sin søster, kan han vel snakke litt med henne om dette, også?

Som sagt: Det viktigste er å være sammen og ha det hyggelig. Alt det andre kan lirkes til, med godvilje fra alle parter.

Men du må være TYDELIG. ;o)

Det kan hende hun kan være sammen med far til minstemann, og hun er også velkommen til foreldrene sine.

Vi får se hva det blir til. Det er ikke alltid hun vet at de skal reise før rett før, men jeg ønsker å vite det i god tid.

Mannen min skal også jobbe mye i julen.

Gjest stresser for mye
Skrevet

Kan ikke hun og ungene være med til dine foreldre på julaften da?

Moren min er sliten og jeg kan ikke be om at 4-5 flere skal være der synes jeg.

Gjest stresser for mye
Skrevet

Men hvis foredrene dine bor i nærheten, har du vel god anledning til å besøke dem ellers i jula?

Hvis det er din familie dere vanligvis feirer sammen med, synes jeg det er litt smålig og si nei til mannen din sin søster. Beklager, men jeg synes ikke du kan la henne sitte alene.

Men du må delegere oppgaver, klart og tydelig. Hun skal ikke bare sitte på rompa og la deg gjøre alt.

Hun trenger ikke å sitte alene med ungene. Hun kunne besøkt foreldrene sine, for det er noen år siden. Hun har også en kjæreste (men de er sammen av-og-på).

Skrevet

Moren min er sliten og jeg kan ikke be om at 4-5 flere skal være der synes jeg.

OK, da kan jo du invitere julaften da hvis det er viktig for deg å være sammen med dine foreldre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...