Gå til innhold

Hjelp -jobbintervju!!!

Anbefalte innlegg

Gjest sarahennie
Skrevet

Etter noen år hjemme med små barn, har jeg nå søkt på en jobb som saksbehandler -og blitt innkalt til jobbintervju. Jeg har ikke vært på jobbintervju før, og gruer meg skikkelig. Hvilke spørsmål kan jeg forvente meg å få? Etter disse årene hjemme, er ikke akkurat selvtilliten på topp, så dette blir litt av en utfordring.

Skrevet

Helsemessig,er du frisk eller har du noen psykiske el.fysiske problem?

-Hva synes dine medmennesker om deg?

- Hva er dine sterke og svake sider

-Hvordan er ditt generelle selvbilde?

Lykke til!

Gjest siste triks
Skrevet

Om du blir tilbudt te/kaffe og et smørbrød med skinke, spis det!

Gjest mirakel*2?
Skrevet

husk fast håndtrykk, ikke vær unnvikende i blikket, ikke knip hendene sammen, men vær avslappet i dem, sitt oppreist i stolen. Gi uttrykk for at du synes stillingen virker spennende og interessant. Det kan godt hende du får spørsmål om hva dine tanker om stillingen er. Ha et lurt svar på lager.

Kroppsspråk er veldig viktig i et intervju. Det kan være alfa omega.

Lykke til! Tenk deg det at du er en av de utvalgte som får lov å komme på intervju. Det er absolutt ikke alle som får det.

Gjest mirakel*2?
Skrevet

Om du blir tilbudt te/kaffe og et smørbrød med skinke, spis det!

to intervju jeg var på ble jeg tilbudt kaffe. Da jeg sa ja takk begynte begge intervjuerne å bli litt rådville..."eh, jeg skal se om jeg finner kopp"...og så masse leiting

Gjest siste triks
Skrevet

to intervju jeg var på ble jeg tilbudt kaffe. Da jeg sa ja takk begynte begge intervjuerne å bli litt rådville..."eh, jeg skal se om jeg finner kopp"...og så masse leiting

Det skal selvsagt stå ferdig på bordet når intervjuet begynner.

Skrevet

Helsemessig,er du frisk eller har du noen psykiske el.fysiske problem?

-Hva synes dine medmennesker om deg?

- Hva er dine sterke og svake sider

-Hvordan er ditt generelle selvbilde?

Lykke til!

Må bare nevne at arbeidsgiveren/intervjueren ikke har lov til å spørre om din helsemessige status - det være seg fysiske eller psykiske temaer.

Mvh.

Skrevet

Mange gode råd under. Ikke minst, vær deg selv - ikke prøv å være en annen.

Det kan være en fordel for deg selv å finne ut om bedriften på forhånd. Dette gjør deg godt rustet, og kan hende DU spør noen spørsmål til DEM. Dette setter deg automatisk i en offensiv, og viser at du faktisk ønsker jobben.

Det merkelige er at intervjuer som går som en fri samtale, hvor man snakker om alt fra barna opp i gata til buss-sjåføren på rute 17 - uten at man føler at man blir grillet - ender med jobbtilbud. Grunnen er enkel. CV'en din sier noe om dine formelle kvaliteter. Der har du også nevnt noe om deg selv, og det fremkommer også hvor du har jobbet. Så gjelder det altså å gå overens med ledelsen. Fri samtale betyr ganske enkelt at kjemien stemmer, og det er kanskje en av de viktigste når en skal samarbeide, ikke sant?

Lykke til sarahennie.

Skrevet

Har en oppfatning at de "alltid" stiller spørsmålet; "hvorfor søker du denne jobben" :-) Og siste intervju jeg var til så spurte de hvilken lønn jeg så for meg at en slik stilling hadde...

Forøvrig; vær deg selv!

Gjest arbeidssøker
Skrevet

Må bare nevne at arbeidsgiveren/intervjueren ikke har lov til å spørre om din helsemessige status - det være seg fysiske eller psykiske temaer.

Mvh.

Siste intervju opplevde jeg veldig ubehagelig. Jeg fikk utrolig mange personlige spørsmål, både om helsetilstand, ansvar hjemme (barn i vente hint hint?) og framtidsplanene til min samboer! Fikk i ettertid greie på at intervjuer var tidligere politi, og det forbauser meg ikke, for intervjuet opplevdes nærmest som et avhør.

fuji1365380447
Skrevet

Jeg jobber mye med rekruttering, og sitter mye og intervjuer.

Det er utrolig hvor mange som kommer på intervju uten å vise noen som helt entusiasme for jobben... Første bud er å vise at du vet hva jobben innebærer, og at du virkelig vil ha den!

Alle som jobber et sted vil på en eller annen måte bli smigret at du har lyst å jobbe sammen med nettopp dem.

Eller så gjelder det at de ikke skal behøve å dra ordene ut av deg - fortell om deg selv med glede og entusiasme.

De kommer selvfølgelig til å spørre om tiden utenfor arbeidslivet - vri dette til noe positivt: Fortell hva du har lært i denne perioden av livet. All utvikling kan brukes.

Ikke vær redd for å svare på litt personlige spørsmål hvis det kommer. De er jo på jakt etter å bli best mulig kjent med deg på svært kort tid. Det finnes ikke noe mer slitsomt for en intervjuer å ikke få noe svar på hvem personen faktisk er.

Lykke til. Og husk at dette er også din sjanse til å intervjue dem: Hvilke muligheter finnes, hva slags oppfølgning kan du forventer deg. Er dette rette stilling for deg?

Skrevet

Siste intervju opplevde jeg veldig ubehagelig. Jeg fikk utrolig mange personlige spørsmål, både om helsetilstand, ansvar hjemme (barn i vente hint hint?) og framtidsplanene til min samboer! Fikk i ettertid greie på at intervjuer var tidligere politi, og det forbauser meg ikke, for intervjuet opplevdes nærmest som et avhør.

Slike ting som du nevner der har han intet med, det er din private sak hva samboerenn din planlegger å gjøre i fremtiden. Dessuten er det ikke etisk rett å spørre om helsetilstand eller f.eks. om evt. graviditet.

MEN, jeg tror du skal være glad du ikke jobber der. Hvordan tror du det hadde vært å samarbeide med en slik fyr?

Mvh.

Gjest mirakel*2?
Skrevet

Slike ting som du nevner der har han intet med, det er din private sak hva samboerenn din planlegger å gjøre i fremtiden. Dessuten er det ikke etisk rett å spørre om helsetilstand eller f.eks. om evt. graviditet.

MEN, jeg tror du skal være glad du ikke jobber der. Hvordan tror du det hadde vært å samarbeide med en slik fyr?

Mvh.

intervjuer har ikke lov å spørre om graviditet eller framtidige planer på det området.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...