Gå til innhold

Er det lov for et barn på 6 år å sitte fremme i bilen............

Anbefalte innlegg

Skrevet

i sikkerhetsbelte. Jeg synes ikke det virker lovlig. Bare diskuterte med samboeren som sier det motsatte.

Skrevet

Samboeren din har nok rett. Det eneste som er lovbestemt, er at alle skal sikres, og at barn under fire år skal sikres med eget utstyr.

Men hvis dere har airbag, er det ikke anbefalt.

Skrevet

Samboeren din har nok rett. Det eneste som er lovbestemt, er at alle skal sikres, og at barn under fire år skal sikres med eget utstyr.

Men hvis dere har airbag, er det ikke anbefalt.

Ok, synes det virker farlig ettersom det bare er snakk om sikkerhetsbelte til barnet. Ungen er liten og tynn og beltet passer ikke helt.

Skrevet

Ok, synes det virker farlig ettersom det bare er snakk om sikkerhetsbelte til barnet. Ungen er liten og tynn og beltet passer ikke helt.

Du skal sikre barnet på best mulig måte, og da er vel ikke det det beste for dette barnet...

Mannfolk har av og til problemer med å skjønne sånt :o)

Ørkenvandreren
Skrevet

Lovlig er det, men ikke særlig smart. Hvis det er en aktiv airbag på passasjersiden, er det direkte (livs)farlig.

Skrevet

Det har du sikkert rett i, men du spurte altså om det var lovlig, og det er det.

Jeg hadde ikke gjort det likevel.

Skrevet

Vet ikke om det er lov eller ikke.

Men barn under 140 cm skal ikke sitte foran hvis bilen har airbag.

Dersom airbagen utløses vil et mindre barn i verste fall kunne knekke nakken.

Hendte for noen år siden sør på en plass med en syv åring.

Ingen alvorlig kollisjon, bilen kjørte bare på etter eller annet fast i 30km/t

Skrevet

Ja det er lov.

Men det anbefales ikke hvis du ikke har airbag som kan slåes av. Da bør barnet være over 140 cm eller rundt 12 år.

Babyer/småbarn i barnesete anbefales heller ikke å sitte i framsetet pga airbagen.

Airbagen i seg selv kan drepe barnet hvis den utløses.

Skrevet

Vår gutt har sittet foran i bilen siden han begynte med pute,ellers blir han bilsyk.

Vi har ikke airbag i bilen.

Gjest Hilsen hih
Skrevet

Hvordan gikk det på fredag???

Har spurt i en annen tråd også, men husker ikke i hvilken, derfor spør jeg på nytt:)

Skrevet

Du skal sikre barnet på best mulig måte, og da er vel ikke det det beste for dette barnet...

Mannfolk har av og til problemer med å skjønne sånt :o)

Forskjell på hva som er lovlig og hva som er optimalt i mange situasjoner. Alt kan ikke lovreguleres.

Skrevet

Forskjell på hva som er lovlig og hva som er optimalt i mange situasjoner. Alt kan ikke lovreguleres.

Ja det er sant det, 12 åringen min sitter bak, selv om han er over 140, fordi jeg mener det er tryggest.

Skrevet

Jeg mener å ha hørt man skal være 12 år før det er lov. Uansett lov eller ikke - det er jo ikke spesielt ansvarlig?!

Skrevet

Hvordan gikk det på fredag???

Har spurt i en annen tråd også, men husker ikke i hvilken, derfor spør jeg på nytt:)

Får resultatet i morgen regner jeg med.

Skrevet

Poenget er at et barn ikke er høyt nok til at selen passer foran. Dessuten er det ofte airbag der, og denne risikerer barnet å bli kvalt av.

Jeg lar mine små sitte foran en gang i blant, men stort sett (og til noen sure miner) blir de pent nødt til å sitte bak. De vet hvorfor også.

Skrevet

Får resultatet i morgen regner jeg med.

Hvordan klarte du å la være å finne ut av det selv med en gang?

Få høre hvordan det går da:)?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...