Gå til innhold

Gi driks på hotell.....

Anbefalte innlegg

Gjest etikette
Skrevet

I sommer bodde vi på et veldig bra hotell. (På høyde med Ritz i Paris).

Hvor mye er det vanlig å gi i driks og gir man driks hver gang noen gjør noe for deg og til alle?

Skrevet

Kommer helt an på hvilket land det gjelder, i Norge er det ikke så vanlig å gi driks, mens i noen land forventes det at man gjør det.

Gjest M.Angelica
Skrevet

Da jeg jobbet stuepike ble jeg allfall veldig glade for litt tips. Det er en litt utakknemmelig jobb =)

Før så var det vanlig å gi til stuepikene, men nå er det helst servitørene som tips..

Skrevet

Da jeg jobbet stuepike ble jeg allfall veldig glade for litt tips. Det er en litt utakknemmelig jobb =)

Før så var det vanlig å gi til stuepikene, men nå er det helst servitørene som tips..

Jobbet også som stuepike i min ungdom og vi fikk sjelden noe som helst, de eneste som ga noe var japanerne, de la allid en femmer å hodeputen :o)

Skal skrive under på at det er en utakknemlig jobb!

Gjest etikette
Skrevet

Det er selvfølgelig helt naturlig at stuepikene skal få.

Men jeg tenker mer på når koffertene blir bært til rommet av flere bærere, roomservice osv., den som viser deg rundt i suiten osv. (Det er ikke snakk om i Norge men kanskje på ett av verdens beste hoteller).

Gjest etikette
Skrevet

Kommer helt an på hvilket land det gjelder, i Norge er det ikke så vanlig å gi driks, mens i noen land forventes det at man gjør det.

Dette er nok et hotell hvor det er vanlig å gi. Spørsmålet er hvem man gir til og om man gir hver gang noen er innom suiten og hvor mye man egentlig gir hver gang.

Jeg tenker på når koffertene blir bært opp av kanskje flere bærere, roomservice, den som viser deg rundt i suiten, når de bærer handleposene dine osv. (Det er ikke snakk om i Norge men kanskje på ett av verdens beste hoteller).

Skrevet

Det er selvfølgelig helt naturlig at stuepikene skal få.

Men jeg tenker mer på når koffertene blir bært til rommet av flere bærere, roomservice osv., den som viser deg rundt i suiten osv. (Det er ikke snakk om i Norge men kanskje på ett av verdens beste hoteller).

Ja da må du nok punge ut :o) Jeg bodde på et av verdens 10 beste hotell en gang, vi hadde egen butler som stod utenfor døren og da ga vi hver gang han gjorde noe for oss. Det samme gjaldt piccoloer, stuepiker osv...

Servicen der var nesten irriterende, de gjorde alt for oss...til og med bar håndvesken :o)

Skrevet

Dette er nok et hotell hvor det er vanlig å gi. Spørsmålet er hvem man gir til og om man gir hver gang noen er innom suiten og hvor mye man egentlig gir hver gang.

Jeg tenker på når koffertene blir bært opp av kanskje flere bærere, roomservice, den som viser deg rundt i suiten, når de bærer handleposene dine osv. (Det er ikke snakk om i Norge men kanskje på ett av verdens beste hoteller).

Vi ga 100 THB (ca 17 kr) hver gang, for oss er det småpenger, men for dem er det ganske mye.

Gjest etikette
Skrevet

Ja da må du nok punge ut :o) Jeg bodde på et av verdens 10 beste hotell en gang, vi hadde egen butler som stod utenfor døren og da ga vi hver gang han gjorde noe for oss. Det samme gjaldt piccoloer, stuepiker osv...

Servicen der var nesten irriterende, de gjorde alt for oss...til og med bar håndvesken :o)

Ok. Høres ut som vi har vært på samme hotell :-)

Skrevet

Ok. Høres ut som vi har vært på samme hotell :-)

Royal Cliff?

Gjest etikette
Skrevet

Vi ga 100 THB (ca 17 kr) hver gang, for oss er det småpenger, men for dem er det ganske mye.

Se at vi ikke har vært i samme land ut i fra valutaen.

Takk for gode svar:-)

mil1365380270
Skrevet

Jeg gir alltid de som steller rommene alt fra 10-50 kroner, etter hvor bra det er gjort. Koffertbærere og bilparkerere får 10-20. Kelnere får også etter innsatsen, men hvis den ikke er dårlig, aldri mindre enn 10%. I et reisebudsjett er det småpenger, så sånt sparer man ikke på hvis man er fornøyd. Jeg gir ikke mindre når jeg er i land med svakere valuta, jeg gir det som er riktig for min lommebok.

Skrevet

Jeg bodde på et hotell i Dubai og da ga jeg tips til stort sett alle som hjalp meg med noe. I Norge gir jeg kanskje, hvis jeg jeg har bodd på hotellet i flere dager.

Gjest trøndra
Skrevet

Jeg jobber som stuepike og det er veldig sjelden at vi får tips.Men servitørene skryter av at de får masse i tips.

Skrevet

Jeg opplevde irriterende mye "service" på et hotell i Singapore. Men jeg betviler sterkt at hotellet var på lista over verdens 10 beste hoteller altså! :-) Men det var et bra hotell, lell.

Men jeg synes egentlig at hotellet har misforstått nåe gjestene går og ergrer seg over alle de ansatte som svinser rundt en hele tiden.

I frokostsalen f eks, så hadde man knapt lagt fra seg bestikket før de kom og fjernet tallerkenen. Sånt kan jo få en til å føle seg uønsket - som om man bør skynde seg og bli ferdig!

Og flere ganger i løpet av dagen ringte de på dørklokka på hotellrommet og lurte på om jeg trengte flere håndklær! Æsj!

det tok litt tid før jeg skjønte hvorfor de ikke hadde "ikke-forstyrr"-lapp til å henge på døra, for jeg burde selvsagt ha skjønt at jeg ved å trykke på knappen der det sto PDND slapp alle disse folkene på døra hele tiden! ;-)

(PNDN = Please Do Not Disturb)

På Annen Etage i Oslo var det upåklagelig service, om man ventet ikke på servicen et sekund, men kelneren holdt seg diskret i bakgrunnen, uten å "henge" over gjesten.

Det er så til de grader mye bedre.

På et flott hotell i Indonesia var det også mye service, uten at det ble påtrengende og slitsomt. Men der hadde de e oppslag hvor gjestene ble oppfordret til ikke å tipse direkte. De sa at service var inkludert i rompris, mat etc, og at dette ble fordelt mellom ALLE ansatte, slik at det ikke bare ble dem som "synes" som får! :-)

"Alle" tipser servitøren, men hvem tipser kokken? *S*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...