Gå til innhold

De rød/grønne (igjen...)

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=108680

Og vår nye likestillingsminister står sterkt på kravet om at det skal være minst 40% kvinner i alle private styrer - helst innført fra 1. januar 2005, hvis ikke risikerer man sanksjoner.

Hva med å feie i hvert fall bittelite grann for egen dør først???

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• favn

8

• keinstein

7

• Goliath

6

• Frøken eple

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Ikke ukjent blant sosialister dette, Goliath. Man feier helst for andres dører.

Når vi koser oss med de røde innledende manøvre, er det verdt å nevne at blant alle de statsråder, statssekretær og rådgivere som er oppnevnt de siste dagene, finnes det ikke en eneste innvandrer.

Som vi tidligere har påpekt, er de røde mest opptatt av å holde innvandrerne som klienter. Godhetsindustriens glorier skal skinne, og innvandrere gjør mest nytte hvis de kan holdes som støtteavhengige trygdelemmer.

Ørkenvandreren
Skrevet

Det er alltid lett å være prinsippiell på andres bekostning.....

På den annen side, så forstår man at det rett og slett ikke var flere vettuge kvinner å hente i partirekkene. Når du ser "hva" som har blitt "fornyelsesminister", så skjønner man at de rød/grønne allerede har skrapt bunnfallet blant medlemshorden....

mil1365380270
Skrevet

Det er helt idiotisk om private styrer skal settes sammen etter det prinsippet.

Et alternativ hadde vært å øke byråkratiet med at alle må ha dokumentasjon på at de har søkt etter medlemmer og hvem som var villige til å stille. Så kan myndighetene sjekke om de vil.

I praksis kommer alle bare til å føre opp koner og kjærester som styremedlemmer, folk som ikke en gang kommer til å være med på møtene.

Skrevet

Ikke ukjent blant sosialister dette, Goliath. Man feier helst for andres dører.

Når vi koser oss med de røde innledende manøvre, er det verdt å nevne at blant alle de statsråder, statssekretær og rådgivere som er oppnevnt de siste dagene, finnes det ikke en eneste innvandrer.

Som vi tidligere har påpekt, er de røde mest opptatt av å holde innvandrerne som klienter. Godhetsindustriens glorier skal skinne, og innvandrere gjør mest nytte hvis de kan holdes som støtteavhengige trygdelemmer.

...men bare innrøm det, enkelte sosialistdamer er ganske snacksy....sånn som favn og meg, for eksempel:-D

Skrevet

Det er helt latterlig. Hvordan kan de forvente at andre vil gjøre det riktige, når de så åpenbart feiler selv???

Skrevet

...men bare innrøm det, enkelte sosialistdamer er ganske snacksy....sånn som favn og meg, for eksempel:-D

Joda, bortsett fra at ingen av dere er SV'ere, så vidt jeg skjønner? Og det er en vesentlig forskjell mellom SV og de to andre partiene i politiske grunnideer.

Det er spesielt SV jeg forsøker å more meg litt over. AP er jo som alle andre partier (kun justert for litt mer skatt og avgift) og SP er ren fagforening.

Men..kremt..du stemte ikke SV vel?

Skrevet

Joda, bortsett fra at ingen av dere er SV'ere, så vidt jeg skjønner? Og det er en vesentlig forskjell mellom SV og de to andre partiene i politiske grunnideer.

Det er spesielt SV jeg forsøker å more meg litt over. AP er jo som alle andre partier (kun justert for litt mer skatt og avgift) og SP er ren fagforening.

Men..kremt..du stemte ikke SV vel?

...tja, hvem vet - kanskje jeg stemmer enda rødere? ;-)

Skrevet

...tja, hvem vet - kanskje jeg stemmer enda rødere? ;-)

hehe..ja, du kan spøke du, Sophie :-)

Skrevet

Det er helt latterlig. Hvordan kan de forvente at andre vil gjøre det riktige, når de så åpenbart feiler selv???

Det er et godt spørsmål som svært mange burde stille seg....

Skrevet

Det er jo én viktig ting som må stemme før man kan forlange 40% (eller evt. 50%) kjønnsfordeling: Det må representere antall kvalifiserte kandidater. Hvis det f.eks totalt finnes 100 utdannede mannlige ingeniører, og 10 kvinnelige (for tallenes enkelhets skyld), så blir det absurd å forlange at en bedrift (statlig eller privat) skal ha 50% kvinnelige ingeniører.

Og når det gjelder tall i forhold til kvalifiserte kandidater, så synes jeg ikke jeg har hørt noe særlig snakk om det - alt jeg hører er snakk om kvotering i stillinger.

"......................................."

Skrevet

Det er jo én viktig ting som må stemme før man kan forlange 40% (eller evt. 50%) kjønnsfordeling: Det må representere antall kvalifiserte kandidater. Hvis det f.eks totalt finnes 100 utdannede mannlige ingeniører, og 10 kvinnelige (for tallenes enkelhets skyld), så blir det absurd å forlange at en bedrift (statlig eller privat) skal ha 50% kvinnelige ingeniører.

Og når det gjelder tall i forhold til kvalifiserte kandidater, så synes jeg ikke jeg har hørt noe særlig snakk om det - alt jeg hører er snakk om kvotering i stillinger.

Svært søkt hele greia om du spør meg.....

Skrevet

Det har du veldig rett i!

Det er bra med mangfold og forskjellige kjønn - men kompetanse bør ha mest å si til syvende og sist.

Man blir så opphengt i kjønnskvotering at den med best kompetanse blir tilsidesat...

Skrevet

Det har du veldig rett i!

Det er bra med mangfold og forskjellige kjønn - men kompetanse bør ha mest å si til syvende og sist.

Man blir så opphengt i kjønnskvotering at den med best kompetanse blir tilsidesat...

Og da blir det klart at man må, hvis det er nødvendig, tilrettelegge mer for et underrepresentert kjønn i enkelte roller. Men spørsmålet er jo om f.eks det er like mange kvinner som menn som _vil_ bli f.eks direktører.

"............................................"

Skrevet

Det er et godt spørsmål som svært mange burde stille seg....

He, he, jeg motsier meg selv visst litt... kompetanse vs kjønnskvotering.

Poenget mitt er at det er teit av de rødgrønne å ikke gjøre det selv når de ber andre gjøre det, men jeg synes ikke noe om "svarthvit" bruk av ordningen...

Sånn! Da har jeg forklart min egen tvetydighet littegrann...

Skrevet

Jeg spurte et titall kvinner om de ville ta et verv, ingen ville, til slutt maatte vi ta en mann, siden vi maa ha et styre. Slik har ting blitt gjort de siste 10 aar. Vi kan altsaa dokumnetere at kvinner ikke vil/gidder.

Jeg tror dessuten ikke et samfunn er tjent med ukvalifiserte og uinteresserte styremedlemmer, heller ikke at styrehononorarer maa dobles for at kvinner skal vaere interessert. Hva slags styreavgjoerelser treffes naar halvparten av styret er kvotert inn, ikke har peiling eller intresse, eller -bare- er der for penga?

Toppen av kaka er at kvinner sier de ikke vil vaere i styret siden det ikke er andre kvinner der.

Det er et faktum at ingen generelt gidder aa sitte i styret, og saa skal vi faa kvoteringsproblemet i tillegg?

Kvinner har heller ikke intresse for aa vaere bilmekanikere, uansett om det tilrettelgges, opplaeres og oppmuntres i hue og raeva. Skal de tvinges, eller skal yrket opphoere?

Skrevet

Jeg spurte et titall kvinner om de ville ta et verv, ingen ville, til slutt maatte vi ta en mann, siden vi maa ha et styre. Slik har ting blitt gjort de siste 10 aar. Vi kan altsaa dokumnetere at kvinner ikke vil/gidder.

Jeg tror dessuten ikke et samfunn er tjent med ukvalifiserte og uinteresserte styremedlemmer, heller ikke at styrehononorarer maa dobles for at kvinner skal vaere interessert. Hva slags styreavgjoerelser treffes naar halvparten av styret er kvotert inn, ikke har peiling eller intresse, eller -bare- er der for penga?

Toppen av kaka er at kvinner sier de ikke vil vaere i styret siden det ikke er andre kvinner der.

Det er et faktum at ingen generelt gidder aa sitte i styret, og saa skal vi faa kvoteringsproblemet i tillegg?

Kvinner har heller ikke intresse for aa vaere bilmekanikere, uansett om det tilrettelgges, opplaeres og oppmuntres i hue og raeva. Skal de tvinges, eller skal yrket opphoere?

Enig med deg... det er teit å påtvinge noe bare fordi det skal være politisk korrekt og "likestilling".

Skrevet

hehe..ja, du kan spøke du, Sophie :-)

Den som kun tar spøg for spøg og alvor kun alvorlig han og hun har faktisk fattet begge deler dårlig.

:-)

Skrevet

Og da blir det klart at man må, hvis det er nødvendig, tilrettelegge mer for et underrepresentert kjønn i enkelte roller. Men spørsmålet er jo om f.eks det er like mange kvinner som menn som _vil_ bli f.eks direktører.

"............................................"

Akkurat. Man må se litt på om kvinner VIL også.

Skrevet

Jepp! Sånn er det bare.

:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...