Gjest (Anonymous) Skrevet 24. februar 2001 Del Skrevet 24. februar 2001 Jeg er i høyrisiko for eggstokk- og bryst kreft - og ønsker derfor å forebygge dette bl.a gjennom kostholdet. Håper noen kan gi meg råd om oomlegging av kostholdet, eller om hvor jeg kan få slike råd! Hva bør jeg spise? Hvilke vitaminer bør jeg få i meg?? Tusen takk for svar!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/20354-forebygging-av-kreft/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege Skrevet 25. februar 2001 Del Skrevet 25. februar 2001 Kjære Anonymous. Vi har gode data på hvilke kostfaktorer som forebygger kreft i en befolkning, men det er gjort få forsøk på å aktivt forebygge utvikling av kreft i høyrisikogrupper. Hovedparten av disse har undersøkt effekten av kosttilskudd hos røykere og asbest-utsatte. Jeg har derfor best grunnlag for å anbefale deg å spise rikelig frukt og grønnsaker - minst 5 om dagen. Særlig nyttig er sitrusfrukter, tomat, kålgrønnsaker inkludert broccoli og løk/hvitløk. Kosten bør inneholde tilstrekkelig fiber (50g daglig) og gjerne syrnede melkeprodukter. Du bør minske inntaket av animalsk fett, men kan gjerne spise fet fisk. Hvis du tar kosttilskudd så sørg for at de kommer fra naturlige kilder og at antioksydantene er balanserte. Dvs at de inneholder både vannløselige (vitamin C) og fettløselige (vitamin E) vitaminer. Regelmessig mosjon har også en forebyggende virkning på brystkreft. Det samme har moderasjon i alkoholbruken. Unngå røyking. Sist men ikke minst bør du gå til regelmessige kontroller etter avtale med din lege. Du bør selv kontrollere brystene dine minst en gang i måneden. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/20354-forebygging-av-kreft/#findComment-88786 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (Anonymous) Skrevet 25. februar 2001 Del Skrevet 25. februar 2001 Kjære Anonymous. Vi har gode data på hvilke kostfaktorer som forebygger kreft i en befolkning, men det er gjort få forsøk på å aktivt forebygge utvikling av kreft i høyrisikogrupper. Hovedparten av disse har undersøkt effekten av kosttilskudd hos røykere og asbest-utsatte. Jeg har derfor best grunnlag for å anbefale deg å spise rikelig frukt og grønnsaker - minst 5 om dagen. Særlig nyttig er sitrusfrukter, tomat, kålgrønnsaker inkludert broccoli og løk/hvitløk. Kosten bør inneholde tilstrekkelig fiber (50g daglig) og gjerne syrnede melkeprodukter. Du bør minske inntaket av animalsk fett, men kan gjerne spise fet fisk. Hvis du tar kosttilskudd så sørg for at de kommer fra naturlige kilder og at antioksydantene er balanserte. Dvs at de inneholder både vannløselige (vitamin C) og fettløselige (vitamin E) vitaminer. Regelmessig mosjon har også en forebyggende virkning på brystkreft. Det samme har moderasjon i alkoholbruken. Unngå røyking. Sist men ikke minst bør du gå til regelmessige kontroller etter avtale med din lege. Du bør selv kontrollere brystene dine minst en gang i måneden. Takk for godt svar på spørsmålene mine! Det er et-par ting jeg fremdeles lurer på. Jeg er opptatt av sammenhengen mellom kosthold/levevaner og kreft (leser stadig boka di om "Kreft - og jakten på mirakler"). Har du noen konkrete råd om hvilket kosttilskudd jeg kunne tatt som inneholder det du nevner? Ellers ammer jeg et barn som er 7 mnd. for tiden. Har hørt at amming har en forebyggende effekt, men hva med kontrollering av brystene under amming.. det er jo stadig kuler i dem pga. tette melkeganger etc. Jeg vet videre at jeg får god oppfølging fra Haukeland sykehus med mammografi videre fremover. Du nevner at det er gjort få forsøk med forebygging blandt høyrisikogrupper. Kanskje det er en ide om noen setter igang med slike forsøk. Jeg blir gjerne med Min mor døde ung av eggstokkreft, og det er nå påvist mutasjon hos meg. Det blir trolig aktuelt å fjerne eggstokkene etterhvert (vet ikke helt når enda). Takk igjen for svar! Beklager at jeg må være.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/20354-forebygging-av-kreft/#findComment-88806 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pep Skrevet 25. februar 2001 Del Skrevet 25. februar 2001 Takk for godt svar på spørsmålene mine! Det er et-par ting jeg fremdeles lurer på. Jeg er opptatt av sammenhengen mellom kosthold/levevaner og kreft (leser stadig boka di om "Kreft - og jakten på mirakler"). Har du noen konkrete råd om hvilket kosttilskudd jeg kunne tatt som inneholder det du nevner? Ellers ammer jeg et barn som er 7 mnd. for tiden. Har hørt at amming har en forebyggende effekt, men hva med kontrollering av brystene under amming.. det er jo stadig kuler i dem pga. tette melkeganger etc. Jeg vet videre at jeg får god oppfølging fra Haukeland sykehus med mammografi videre fremover. Du nevner at det er gjort få forsøk med forebygging blandt høyrisikogrupper. Kanskje det er en ide om noen setter igang med slike forsøk. Jeg blir gjerne med Min mor døde ung av eggstokkreft, og det er nå påvist mutasjon hos meg. Det blir trolig aktuelt å fjerne eggstokkene etterhvert (vet ikke helt når enda). Takk igjen for svar! Beklager at jeg må være.. P-piller skal visst nok virke forebyggende på eggstokk-kreft. Du kan jo også spørre på gynekologi. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/20354-forebygging-av-kreft/#findComment-88890 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege Skrevet 28. februar 2001 Del Skrevet 28. februar 2001 Takk for godt svar på spørsmålene mine! Det er et-par ting jeg fremdeles lurer på. Jeg er opptatt av sammenhengen mellom kosthold/levevaner og kreft (leser stadig boka di om "Kreft - og jakten på mirakler"). Har du noen konkrete råd om hvilket kosttilskudd jeg kunne tatt som inneholder det du nevner? Ellers ammer jeg et barn som er 7 mnd. for tiden. Har hørt at amming har en forebyggende effekt, men hva med kontrollering av brystene under amming.. det er jo stadig kuler i dem pga. tette melkeganger etc. Jeg vet videre at jeg får god oppfølging fra Haukeland sykehus med mammografi videre fremover. Du nevner at det er gjort få forsøk med forebygging blandt høyrisikogrupper. Kanskje det er en ide om noen setter igang med slike forsøk. Jeg blir gjerne med Min mor døde ung av eggstokkreft, og det er nå påvist mutasjon hos meg. Det blir trolig aktuelt å fjerne eggstokkene etterhvert (vet ikke helt når enda). Takk igjen for svar! Beklager at jeg må være.. Kjære anonymous, Jeg vil anbefale deg å lage ditt eget kosttilskudd ved å bruke en foodprosessor med 2 appelsiner, en gulrot og 1 ts rapsolje daglig. I tillegg burde du ta et tilskudd fra en større leverandør (jeg kan ikke favorisere noen) med naturlig betakaroten (dette er viktig) og helst aminosyrebundne mineraler. Spør i helsekostbutikken og sjekk prisen. Jeg skal på et kurs om ernæring og forebyggelse av sykdom i slutten av mnd. Kanskje jeg har mere informasjon da... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/20354-forebygging-av-kreft/#findComment-89755 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elis31 Skrevet 10. mars 2001 Del Skrevet 10. mars 2001 Dette har legen nettopp svart på les: Forebygging av kreft - (Anonymous) (2001.02.24 08:28) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/20354-forebygging-av-kreft/#findComment-93047 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elis31 Skrevet 10. mars 2001 Del Skrevet 10. mars 2001 Dette har legen nettopp svart på les: Forebygging av kreft - (Anonymous) (2001.02.24 08:28) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/20354-forebygging-av-kreft/#findComment-93050 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.