Gå til innhold

Hvite slaver i Afrika...en noe mer ukjent historie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke hørt så mye om, nei. Men jeg er ikke overrasket...

Skrevet

Jeg har heller ikke kjent til omfanget. Noterte ned navnet på boka i går, for jeg fikk veldig lyst til å lese den.

Men jeg registrerer at den har fått kritikk for dårlig kildekritikk.

Skrevet

Jeg har heller ikke kjent til omfanget. Noterte ned navnet på boka i går, for jeg fikk veldig lyst til å lese den.

Men jeg registrerer at den har fått kritikk for dårlig kildekritikk.

Mye verdenshistorie generelt som har dårlig kildekritikk tror jeg, he he.

Skrevet

Mye verdenshistorie generelt som har dårlig kildekritikk tror jeg, he he.

"Mye verdenshistorie generelt som har dårlig kildekritikk tror jeg, he he."

Javisst. Ofte er det helt umulig å fastlå om kildene er pålitelige. Historien skrives av de som vinner, enten det er krig, politikk eller vitenskap. (F.eks så "vant" flere av Einsteins teorier over andre teorier som i utg.punktet ikke var mindre plausible)

"............................................"

mil1365380270
Skrevet

Nei, en til her ;-) Visste at vi drev og samlet slaver på 1100-tallet, noen ble også solgt i Afrika, men ikke dette :-)

Men jeg har nettopp lest noe om det.... etter vikingene...veldig irriterende, nå får jeg det ikke ut av hodet *knurr*

Skrevet

Javisst. Ofte er det helt umulig å fastlå om kildene er pålitelige. Historien skrives av de som vinner, enten det er krig, politikk eller vitenskap. (F.eks så "vant" flere av Einsteins teorier over andre teorier som i utg.punktet ikke var mindre plausible)

Nettopp. Tenk deg hvordan historiebøkene ville sett ut om f.eks Tyskland seiret i 2.verdenskrig. Ikke mye museum i Auschwitz da kan jeg tenke meg...

Skrevet

Det er overraskende at dette er så lite kjent blant folk og at det har vært så lite fokus på saken, også i skoleverket.

Slavehandelen er omfattende, også sammenlignet med antall svarte som ble sendt fra Afrika til Amerika.

Det rokker ved tillærte forestillinger om vår relativt nære historie, og slik sett er opplysningene svært verdifulle.

Ørkenvandreren
Skrevet

Nja, gjør du ikke Einstein litt urett nå?

Flere av hans teorier, er jo ikke lenger bare teorier, men "empiriske sannheter".

Ta E=mc2, uten den hadde vi ikke hatt atombomben for eksempel. Et klart fremskritt for menneskeheten. :-)

Skrevet

Nja, gjør du ikke Einstein litt urett nå?

Flere av hans teorier, er jo ikke lenger bare teorier, men "empiriske sannheter".

Ta E=mc2, uten den hadde vi ikke hatt atombomben for eksempel. Et klart fremskritt for menneskeheten. :-)

"Nja, gjør du ikke Einstein litt urett nå?"

På ingen måte. Jeg har ikke kritisert Einstein.

"Flere av hans teorier, er jo ikke lenger bare teorier, men "empiriske sannheter. Ta E=mc2, uten den hadde vi ikke hatt atombomben for eksempel. Et klart fremskritt for menneskeheten. :-)"

Det betyr ikke at det er den eneste sannheten, eller en fullstendig sannhet. Det er nesten ingenting i avansert fysikk, for ikke å snakke om kvantefysikk, som er absolutte sannheter. Men det vi bruker, og det som virker, er "rikig nok" - og inntil man utvikler vitenskap som går enda dypere, så er det også alt som trengs.

"........................................"

Skrevet

Det foregår jo i stort omfang også i dag,men nå heter det Trafficking.

Skrevet

Det er overraskende at dette er så lite kjent blant folk og at det har vært så lite fokus på saken, også i skoleverket.

Slavehandelen er omfattende, også sammenlignet med antall svarte som ble sendt fra Afrika til Amerika.

Det rokker ved tillærte forestillinger om vår relativt nære historie, og slik sett er opplysningene svært verdifulle.

"Slavehandelen er omfattende, også sammenlignet med antall svarte som ble sendt fra Afrika til Amerika."

Mener du med det at antall "svarte" slaver er mindre i omfang? Veldig mange av de afrikanerne som ble solgt som slaver i amerika var jo folk som ble tatt til fange av rivaliserende stammer og solgt til slavehandlere.

"........................................."

Skrevet

"Slavehandelen er omfattende, også sammenlignet med antall svarte som ble sendt fra Afrika til Amerika."

Mener du med det at antall "svarte" slaver er mindre i omfang? Veldig mange av de afrikanerne som ble solgt som slaver i amerika var jo folk som ble tatt til fange av rivaliserende stammer og solgt til slavehandlere.

"........................................."

Nei, frakten av slaver fra Afrika til Amerika og amerikanske kolonier var rundt 10-12 millioner (usikkert, husker ikke nøyaktig). Det skjedde over en periode på ca 2-300 år.

Den handelen som skrives om i Dagbla er mindre i antall, men skjedde etter det jeg forstår over kortere tid.

Så det er en omfattende sak.

Skrevet

Nettopp. Tenk deg hvordan historiebøkene ville sett ut om f.eks Tyskland seiret i 2.verdenskrig. Ikke mye museum i Auschwitz da kan jeg tenke meg...

Østblokkland fjernet til og med upassende folk fra kjente historiske bilder.

Skrevet

Østblokkland fjernet til og med upassende folk fra kjente historiske bilder.

Det var vel hovedsaklig russland som drev med det der, i sovjet-unionen.

"..............................................."

Skrevet

Det var vel hovedsaklig russland som drev med det der, i sovjet-unionen.

"..............................................."

Sikkert.

Ekte god gammel stalinisme, eller som SV skriver i sitt program:

"kontroll og styring"

av folks viten og tanker.

Til og med flykræsj og natur- og sultkatastrofer hvor millioner døde, ble strøket fra historien.

Skrevet

Sikkert.

Ekte god gammel stalinisme, eller som SV skriver i sitt program:

"kontroll og styring"

av folks viten og tanker.

Til og med flykræsj og natur- og sultkatastrofer hvor millioner døde, ble strøket fra historien.

Du - det du gjør der blir det samme som man man sier at

I FrPs program så forekommer ordet "ja" - dette er åpenbart det samme som at hitler sa at "ja, vi skal drepe jøder"

:-)

".........................................."

Skrevet

Du - det du gjør der blir det samme som man man sier at

I FrPs program så forekommer ordet "ja" - dette er åpenbart det samme som at hitler sa at "ja, vi skal drepe jøder"

:-)

".........................................."

Jeg er bare litt provosert av ordene "kontroll" og "styring". Og etter det så er jeg litt opptatt av ordet "ansvar".

Alt for mange elsker de to første ordene, og hater det siste.

Ansvaret blir lett strøket ut etter at kontrollen og styringen har kjørt alt i grøfta.

Skrevet

Jeg er bare litt provosert av ordene "kontroll" og "styring". Og etter det så er jeg litt opptatt av ordet "ansvar".

Alt for mange elsker de to første ordene, og hater det siste.

Ansvaret blir lett strøket ut etter at kontrollen og styringen har kjørt alt i grøfta.

Det er sant - jeg kan være enig i det. Men når du tenker over det, så er jo faktisk "kontroll" og "styring" to obligatoriske faktorer for en stat, uavhengig av politisk farge.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...