Gå til innhold

Hvite slaver i Afrika...en noe mer ukjent historie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det foregår jo i stort omfang også i dag,men nå heter det Trafficking.

Går ikke det "den andre veien" da flisa....?

Skrevet

Går ikke det "den andre veien" da flisa....?

Hvordan da?

er ikke jentente fra Russland hvite nok? :)

Skrevet

Hvordan da?

er ikke jentente fra Russland hvite nok? :)

Dette gjaldt jo hvite slaver fra Europa TIL Afrika, og ikke (hvite) slaver (eller trafficking) til Norge......

Så jeg forstår fremdeles ikke hva du mener med at det foregår i stort omfang også i dag?

For at det importeres mange "sexslaver" fra Asia og Afrika til europa i dag er vel godt kjent?

Det jeg lurte på var om det var allment kjent at det også hadde foregått den "andre veien" tidligere....

Skrevet

Dette er en godt kjent historie for meg, og en del av Islands historie. På slutten av 1700 tallet ble det lille øysamfunnet i Vestmannaeyjar invadert av algerianske pirater og mesteparten av beboerne bortført eller drept. I historien heter det Tyrkjaranet siden man trodde at de var Tyrkere. En av de damene som ble bortfort var en ung sjømannskone og mor som var en av de få som ble løslatt nesten tyve år siden med kongens løsepenger og gikk til fots helt til København, sammen med noen nordmenn bl.a. I København måtte de lære morsmålet og kristendommen på nytt og en ung teologistudent forelsket seg i denne damen og giftet seg med henne. Han ble siden en fattig prest på Island og er en av Islands største diktere før og siden. I de siste årene har hennes historie blitt dratt frem i litteratur og teater gang på gang og opphevet av islandske kvinner.

Skrevet

Dette gjaldt jo hvite slaver fra Europa TIL Afrika, og ikke (hvite) slaver (eller trafficking) til Norge......

Så jeg forstår fremdeles ikke hva du mener med at det foregår i stort omfang også i dag?

For at det importeres mange "sexslaver" fra Asia og Afrika til europa i dag er vel godt kjent?

Det jeg lurte på var om det var allment kjent at det også hadde foregått den "andre veien" tidligere....

ok - trodde du var opprørt over hudfargen jeg :)

Kan man forresten være stolt av å være hvit?

:-) tygg litt på den

Skrevet

ok - trodde du var opprørt over hudfargen jeg :)

Kan man forresten være stolt av å være hvit?

:-) tygg litt på den

Selvfølgelig KAN man være stolt av å være hvit. Spørsmålet er vel om man kan være stolt av det, uten samtidig å være rasistisk:-)

Dog blir det vel litt rart å være stolt av noe man selv ikke har bidratt til?

Skrevet

Selvfølgelig KAN man være stolt av å være hvit. Spørsmålet er vel om man kan være stolt av det, uten samtidig å være rasistisk:-)

Dog blir det vel litt rart å være stolt av noe man selv ikke har bidratt til?

Jo -men man sier "en stolt indianer" etc.

"jeg er afroamerikaner - og STOLT av det" - det sies, og vi nikker og er enig :)

Man kan også si;" jeg er en STOLT kvinne!"

Men vi kan aldri si; " jeg er en HVIT MANN, og er stolt av det!" - da lurer jo folk...

Noe i ryggmargen vår sier da - "Huff da!" -

ikke sant? :)

Skrevet

"jeg er afroamerikaner - og STOLT av det" - det sies, og vi nikker og er enig :)

Men vi kan aldri si; " jeg er en HVIT MANN, og er stolt av det!" - da lurer jo folk...

Det har du rett i.

Selv kunne jeg strukket meg til å si at jeg er stolt av å være norsk (men bare av og til:-)

Og det har litt med hva våre forfedre (og mødre) har fått til sett i forhold til de utfordringer det er å klare å få til noe i et land som er så utfordrende som vårt (utfordrende natur, klima etc).

Skrevet

Hvor mye jeg visste om dette?

Tja. jeg vet ikke helt, men jeg har jo visst at det fantes hvite slaver i Arabiske land. Det leser man jo om i blant annet 1001-natt.

Men i sommer kom jeg over en fantastisk bok: Quicksilver av Neal Stephenson.

En av hovedpersoneen her er nettopp en hvit slave, fantet et sted oppe i nordsjøen. http://www.nealstephenson.com/content/navs/books_bc1.htm

Det som også kommer frem i denne boka, er at også rike hvite adelsmenn sto bak slavehandelen av europeere. Og at mange av piratene som herjet og tok europeiske slaver selv var europeere.

Det er jo forsåvidt ikke rart at dette gikk på kryss og tvers, det er tross alt ikke så langt over Gibraltarstredet ;-)

Boka anbefales, ikke minst for å få litt kjøtt på beinet når det kommer til europeisk historie på 16/1700-tallet.

Skrevet

Hvor mye jeg visste om dette?

Tja. jeg vet ikke helt, men jeg har jo visst at det fantes hvite slaver i Arabiske land. Det leser man jo om i blant annet 1001-natt.

Men i sommer kom jeg over en fantastisk bok: Quicksilver av Neal Stephenson.

En av hovedpersoneen her er nettopp en hvit slave, fantet et sted oppe i nordsjøen. http://www.nealstephenson.com/content/navs/books_bc1.htm

Det som også kommer frem i denne boka, er at også rike hvite adelsmenn sto bak slavehandelen av europeere. Og at mange av piratene som herjet og tok europeiske slaver selv var europeere.

Det er jo forsåvidt ikke rart at dette gikk på kryss og tvers, det er tross alt ikke så langt over Gibraltarstredet ;-)

Boka anbefales, ikke minst for å få litt kjøtt på beinet når det kommer til europeisk historie på 16/1700-tallet.

Takk. Skal titte litt nærmere etter den boka der.

Skrevet

Men synes du det er rart?

Hvite, vestlige menn har en historie som imperialister og undertrykkere av alle de gruppene du ramser opp + enda flere.

Skrevet

Boka anbefales, det er den første i en serie på tre, men jeg har bare rukket nummer en. Forfatteren har skrevet en annen bok jeg likte også, samt to jeg ikke likte ;o)

Skrevet

Men synes du det er rart?

Hvite, vestlige menn har en historie som imperialister og undertrykkere av alle de gruppene du ramser opp + enda flere.

Ja, det er litt rart - de flest menn i dag har er ikke som sine forfedre og trenger vel ikke dra med seg skammen fra dem? - så da er det kanskje også feil av en "afroamerikaner"¨å dra med seg stoltheten fra fordums slaveri?

* jeg bare filosoferer, så ikke arrestere meg - sa hun, og kjente ryggmargsfølelse igjen* :)

Skrevet

Ja, det er litt rart - de flest menn i dag har er ikke som sine forfedre og trenger vel ikke dra med seg skammen fra dem? - så da er det kanskje også feil av en "afroamerikaner"¨å dra med seg stoltheten fra fordums slaveri?

* jeg bare filosoferer, så ikke arrestere meg - sa hun, og kjente ryggmargsfølelse igjen* :)

'så da er det kanskje også feil av en "afroamerikaner"¨å dra med seg stoltheten fra fordums slaveri?'

De er jo ikke stolte av slavetiden i og for seg, men ønsker å vise at de ikke trenger å være underlegne på noe vis. Vise at den selvfølgelige plassen og 'stoltheten' hvite, vestlige menn har, like mye tilkommer svarte.

Noe sånt, observert fra sidelinjen.

Skrevet

'så da er det kanskje også feil av en "afroamerikaner"¨å dra med seg stoltheten fra fordums slaveri?'

De er jo ikke stolte av slavetiden i og for seg, men ønsker å vise at de ikke trenger å være underlegne på noe vis. Vise at den selvfølgelige plassen og 'stoltheten' hvite, vestlige menn har, like mye tilkommer svarte.

Noe sånt, observert fra sidelinjen.

Stoltheten over å ha blitt frie, da mente jeg .)

*også fra sidelinjen*

Skrevet

Stoltheten over å ha blitt frie, da mente jeg .)

*også fra sidelinjen*

Åja.

*helt parkert*

Skrevet

De som ikke er stolte av seg selv og sitt, har et stort problem, synes jeg.

Det gjelder uansett hudfarge, kultur og bakgrunn.

Nei, jeg reagerer ikke på ordene "jeg er en stolt hvit mann" -men måten man sier ting på, og hva man legger i noe har stor betydning.

Jeg reagerer også når folk spiller "offer" og sier at "jeg får ikke lov til å si at jeg er stolt av å være hvit mann, jeg."

Skrevet

De som ikke er stolte av seg selv og sitt, har et stort problem, synes jeg.

Det gjelder uansett hudfarge, kultur og bakgrunn.

Nei, jeg reagerer ikke på ordene "jeg er en stolt hvit mann" -men måten man sier ting på, og hva man legger i noe har stor betydning.

Jeg reagerer også når folk spiller "offer" og sier at "jeg får ikke lov til å si at jeg er stolt av å være hvit mann, jeg."

Hehe - er det noen som sier sånn da?

Skrevet

Hehe - er det noen som sier sånn da?

Tja, det er magne som er farlig nær.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...