Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg er en 40 år gammel kvinne og opplever at eksemet forverrer seg stadig. Huden flasser nesten hele tiden, særlig i hake-og neseregion, samt på øyelokkene. Huden i ansiktet er rød, irritert og virker flekkete. Ellers har jeg veldig tørr hud på hele kroppen som også flasser kraftig.

Finns det alternative behandlinger som kan lindrer plagene og få huden i balanse igjen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/203571-atopisk-eksem/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Stig Bruset, Allmenpraktiserende Lege

Atopisk eksem kan være svært plagsomt med kronisk kløe, tørr og sprukken hud. Hos noen er plagene knyttet til allergi, så det kan være klokt å finne ut om det er noe man reagerer på. Hvete, melk, egg, soya osv kan forverre plagene hos noen. Andre kan ha lite av et enzym som omdanner fettsyrer i mat til fett som gjør huden myk innenfra. For å bøte på dette kan det hjelpe med et tilskudd av omega 3 fettsyrene DHA og EPA (der fisk har laget fettsyrene) og omega 6 fettsyra GLA, som produseres av kjempenattlys eller agurkurt. Ekstra tilskudd av 5-6 gram fettsyrer per dag bør kombineres med vitamin E (100 ie dgl) og sink (30 mg dgl). Til sist kan det være klokt å styrke bakteriefloraen i tarmen ved hjelp av tilskudd med prebiotika og probiotika. Flere studier viser at immunsystemet i tarmen også er viktig ved atopiske lidelser. Som fuktighetskrem har jeg god erfaring med naturkremer basert på stemorsblomst som kan kjøpes i helsekostforretninger.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/203571-atopisk-eksem/#findComment-1458795
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...