Gå til innhold

Nyheter og giftige edderkopper

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg slutter visst aldri å irritere meg over kunnskapsløse nyhetsmeldinger etc.

Jeg leste på Nettavisen i formiddag om et kjøpesenter som hadde hatt en farlig og giftig etterkopp løpende rundt i et par uker. Og nå nettopp hørte jeg det samme på radioen (NRK P3). Begge kildene snakker om en "giftig tarantella".

"Tarantella" er et begrep (som opprinnelig stammer fra en spesifikk, ganske liten, beskjedent hårete og ikke minst ufarlig edderkopp fra sær i Italia) som brukes på litt over 800 forskjellige edderkoper.

De aller, aller fleste tarantellaer er ikke mer giftige enn en veps eller en bie. Det finnes rapporter om at enkelte tropiske tarantellaer skal ha en gift som virker sterkere på mennesker, men dette er såvidt jeg vet ubekreftet.

Den største helsefaren forbundet med en tarantella er kjemikaliene som finnes i magehårene dens, som kan skape irritasjoner på huden og i slimhinner. Det er ganske "rene" edderkopper, og sjangsen for å bli smittet av sykdommer og andre umumskheter ved bitt fra disse "lekkerbisknene" er også små.

Tarantella er en av de mest feilaktig myteomspunnede skapningene som finnes - og det irriterer meg når media fortsatt fremstiller de som om det var i en James Bond-film.

"........................................."

• Svar 81
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

14

• Prozak

12

• flisa

11

• Patsi

11

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det sto vel at den var farlig først og fremst for allergikere...?

Ekkel er den uansett.

Skrevet

Det sto vel at den var farlig først og fremst for allergikere...?

Ekkel er den uansett.

Mulig. Men de sa ihvertfall ikke det i radioen :-)

Jeg har knekt et par stoltheter når jeg har fortalt "tøffe karer" at "den dødelige etterkoppen" deres er helt ufarlig :-)

"............................................."

Skrevet

Hvilket dyr i jungelen er utsatt for størst drikkepress? ;-)

Skrevet

Uansett om det er nå sånn eller sånn, så hadde jeg uten tvil dødd på flekken om det var meg som hadde funnet en sånn i en skuff. Jeg blir dårlig bare av å høre om dem!!!

Skrevet

Hvilket dyr i jungelen er utsatt for størst drikkepress? ;-)

Panteren.... ;o)

Skrevet

Uansett om det er nå sånn eller sånn, så hadde jeg uten tvil dødd på flekken om det var meg som hadde funnet en sånn i en skuff. Jeg blir dårlig bare av å høre om dem!!!

Neeeida...de er så søte, så :-)

"......................................."

Skrevet

Panteren.... ;o)

Kverulere: Panter er ikke et spesifikkt dyr :-)

"......................................"

Skrevet

Kverulere: Panter er ikke et spesifikkt dyr :-)

"......................................"

Svart panter og gul panter også kalt puma eller fjell-løve? Eller?

Skrevet

Panteren.... ;o)

Neida. neida!!

Paneteren er den som er flinkes til å samle opp tomflasker.

Den som er utsatt for størst drikkepress er selvsagt Ta-ræ-en-tell'a! ;-)

Skrevet

Svart panter og gul panter også kalt puma eller fjell-løve? Eller?

Det er ingenting som heter "gul panter". Egentlig er "svart panter" smør på flesk også.

En Panter er en katt, som oftest en jaguar eller en leopard, som er svart. Normalt har de prikker, men av og til dukker det opp et dominant gen som gjør den helt mørk. Dette kalles "solid" på huskatter - husker ikke hva det kalles på store katter, men det er det samme. Panteren er egentlig ikke svart - den har fortsatt mønsteret (prikkene), men de er kun synlige i godt lys.

En panter er altså en nesten heldekkende, mørk farge på et kattedyr, og ikke en egen art.

"........................................"

Skrevet

Det er ingenting som heter "gul panter". Egentlig er "svart panter" smør på flesk også.

En Panter er en katt, som oftest en jaguar eller en leopard, som er svart. Normalt har de prikker, men av og til dukker det opp et dominant gen som gjør den helt mørk. Dette kalles "solid" på huskatter - husker ikke hva det kalles på store katter, men det er det samme. Panteren er egentlig ikke svart - den har fortsatt mønsteret (prikkene), men de er kun synlige i godt lys.

En panter er altså en nesten heldekkende, mørk farge på et kattedyr, og ikke en egen art.

*Klør meg litt i hodet* Hva slags art er den svarte her da?

http://www.daria.no/images_468/2/29546_53518.jpg

Skrevet

Neida. neida!!

Paneteren er den som er flinkes til å samle opp tomflasker.

Den som er utsatt for størst drikkepress er selvsagt Ta-ræ-en-tell'a! ;-)

Hva er det tristeste dyret i skogen da?

Skrevet

*Klør meg litt i hodet* Hva slags art er den svarte her da?

http://www.daria.no/images_468/2/29546_53518.jpg

Litt usikker. Det kan se ut som en jaguar...? Men, som sagt, i prinsippet kan et hvilket som helst kattedyr (sannsynligvis med enkelte unntak) bli pantre.

Skrevet

Jøss - trodde de var farlige jeg! De er jo både låst inn og kameraovervåket på kjøpesenteret hjemme.

Skrevet

aha! fanken så mye det var å lære i denne tråden da!

Skrevet

Jøss - trodde de var farlige jeg! De er jo både låst inn og kameraovervåket på kjøpesenteret hjemme.

Da har du lært noe nytt i dag :-)

Hvis man tenker over det, så hadde det ikke vært særlig realistisk å ha en dødelig edderkopp som kjæledyr - det hadde aldri blitt tillatt.

"....................................."

Skrevet

Mulig. Men de sa ihvertfall ikke det i radioen :-)

Jeg har knekt et par stoltheter når jeg har fortalt "tøffe karer" at "den dødelige etterkoppen" deres er helt ufarlig :-)

Men hvorfor går vi rundt og tror det da? Hva med skorpioner???? de må da være farlige -de er RÅEKLE: Edekopper syns jeg går an.

Skrevet

Da har du lært noe nytt i dag :-)

Hvis man tenker over det, så hadde det ikke vært særlig realistisk å ha en dødelig edderkopp som kjæledyr - det hadde aldri blitt tillatt.

"....................................."

Det er jo sant :)

Skrevet

Litt usikker. Det kan se ut som en jaguar...? Men, som sagt, i prinsippet kan et hvilket som helst kattedyr (sannsynligvis med enkelte unntak) bli pantre.

kan de bli "albino" også?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...