Gå til innhold

Nyheter og giftige edderkopper

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hmmmmm den kan jeg visst ikke! ;-)

Men hvilken fugl er det lurest å ha om vinteren da? *S*

De lureste fuglene er de som flyr sørover ;o)

Hehe, det tristeste dyret er ugla.

u-gla hihi

• Svar 81
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

14

• Prozak

12

• flisa

11

• Patsi

11

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

De lureste fuglene er de som flyr sørover ;o)

Hehe, det tristeste dyret er ugla.

u-gla hihi

OK! :-)

men den lureste fuglen å ha for oss mennesker om vinteren er måke! ;-)

Hva er det største dyret i jungelen, da? *S*

Skrevet

Edderkopper er en misforstått gruppe, de ilegges stadig egenskaper de ikke har. hehe.

Jeg har selv matet en diger tarantella med en siriss. Den kom ut av hullet sitt i en jordskråning ute i skogen på andre sida av kloden. Jeg er ikke redd hverken slanger eller edderkopper, men dumdristig er jeg ikke, så en lokal trollmann/guide var med og sa det var OK. Vanligvis spiste de edderkopper, men han sa at vi heller kunne ta en hotdog på skysstasjonen i dag og la den leve :-)

Den så skummel ut, stor som en håndflate, men var bare interessert i sirissen, og tok den rett fra hånda. Hoggtenna var ca en cm lange, og et lite grøss kunne jeg unne meg, da de spisse hårete bena tuslet opp på hånda.

Trollmannen var imponert over at jeg turde, men jeg har hatt en like stor på hånda i Oslo. Han hadde ikke hørt at noen var blitt bitt noen gang.

Jøss, det hadde jeg _aldri_ turt, selv om jeg ikke er så redd for edderkopper...

Skrevet

Jøss, det hadde jeg _aldri_ turt, selv om jeg ikke er så redd for edderkopper...

De biter ikke.

Jeg syns alle dyr er intressante.

I Sonora i USA var jeg i et rom under jorda med glassvegger og ca 1500 klapperslanger rundt oss på alle kanter. et institutt som laget serum, motgift. Det var verre. Noen hundre klapperslanger som klaprer i kor :-) De hatet mennesker. Da jeg kom ut derfra, rant svetten nedover ryggen, selv om jeg ikke er redd slanger.

Skrevet

De biter ikke.

Jeg syns alle dyr er intressante.

I Sonora i USA var jeg i et rom under jorda med glassvegger og ca 1500 klapperslanger rundt oss på alle kanter. et institutt som laget serum, motgift. Det var verre. Noen hundre klapperslanger som klaprer i kor :-) De hatet mennesker. Da jeg kom ut derfra, rant svetten nedover ryggen, selv om jeg ikke er redd slanger.

*grøss*

:-)

Skrevet

*grøss*

Jeg la hånda på glasset og tre-fire digre slanger kastet seg mot glasset og hogg. Jeg trakk til meg labben litt brennkvikt.

Skrevet

Jeg la hånda på glasset og tre-fire digre slanger kastet seg mot glasset og hogg. Jeg trakk til meg labben litt brennkvikt.

Uff, tror jeg hadde fått mareritt av mindre...

Det er liksom innebygd i mennesker å være redd for slanger og edderkopper og liknende. Kan ikke forstå at noen kan ha slike som "husdyr"...

Skrevet

Kjære Flisa, du har misforstått, det er motsatt....

Så klart de ekle krepselignede skorpioner er verst!!! - - -ugh! Edderkopper har jo eleganse og tar fluer! :)

Skrevet

Uff, tror jeg hadde fått mareritt av mindre...

Det er liksom innebygd i mennesker å være redd for slanger og edderkopper og liknende. Kan ikke forstå at noen kan ha slike som "husdyr"...

Hverken mennskebarn eller apebarn er redd for slanger, det har vært vist mange ganger. Men mange blir det i løpet av livet, ved påvirkning.

Men fobier skyldes angst, uutløste traumer som personer "henger" på ulike sosialt aksepterte fobier. Slanger og eddekopper er "farlige" selv om reptil og insektforskere kan dokumentere at den bestemte slangen eller edderkoppen de ser ikke er det.

Vi har altså mekanismer som forteller oss at vi SKAL være redde for NOE. Naturen har utstyrt oss med et sett angst som må plasseres.

Jeg er livredd brann.

Skrevet

Hverken mennskebarn eller apebarn er redd for slanger, det har vært vist mange ganger. Men mange blir det i løpet av livet, ved påvirkning.

Men fobier skyldes angst, uutløste traumer som personer "henger" på ulike sosialt aksepterte fobier. Slanger og eddekopper er "farlige" selv om reptil og insektforskere kan dokumentere at den bestemte slangen eller edderkoppen de ser ikke er det.

Vi har altså mekanismer som forteller oss at vi SKAL være redde for NOE. Naturen har utstyrt oss med et sett angst som må plasseres.

Jeg er livredd brann.

"Jeg er livredd brann."

Jeg også. Og store høyder og og tannlege og sikkert flere ting også som jeg ikke kommer på nå.

Mener du at _ingen_ redsler er innebygd fra naturens side? Hvis ikke det var for samfunnet vi lever i - så ville vi være helt uredde?

Skrevet

OK! :-)

men den lureste fuglen å ha for oss mennesker om vinteren er måke! ;-)

Hva er det største dyret i jungelen, da? *S*

en orm.

Gjest Persille
Skrevet

Verdien av nyheten hadde vel ikke vært så stor om det hadde vært noe sånt som; stankelben observert på kjøpesenter!

Det høres jo MYE bedre ut med;

DØDELIG GIFTIG edderkopp har løpt LØS på kjøpsenter i MANGE UKER - småbarnsmor fant den på ryggen til sin lille BABY i ferd med å pakke ham inn for å SPISE ham LEVENDE!!!

See? :)

Skrevet

en orm.

Jepp! ;-)

Jeg husker at dte var en bråte med disse jungekenvitsene for ørten år siden, men nå tror jeg at jeg ikke husker flere....

skal vi se, panter, tarantella, orm, ugle (den hadde jeg ikke hørt før! *S*), måke...

Nei, kommer ikke på fler!

Skrevet

Helt enig med deg Prozak. Jeg reagerte også på de ulike reportasjene som har vært om denne edderkoppen, der ALLE har lagt vekt på at det dreide seg om en GIFTIG edderkopp.

For det første så er alle edderkopper giftige, men de færreste har en gift som er farlig for mennesker i den dosen de leverer.

Og når det gjelder tarantellaer så er de like lite eller mindre giftige for mennesker enn hva en vanlig veps er. Og det er skjelden du ser slike oppslag når en veps blir funnet på et kjøpesenter...:-)

Dette er nok et typisk eksempel på hva media gjør for å selge nyheter - og det irriterer meg KRAFTIG.

Skrevet

Den dagen jeg eventuelt har kjelleren full av skorpioner skal jeg uttale meg om flisa egentlig har rett! ;-)

Nå har jeg "kun" edderkopper der, og da synes jeg selvsagt at edderkopper er verst! :-)

Ikke ta livet av edderkoppene i kjelleren.

For det første så spiser de hverandre, og derfor vil det være begrenset hvor mange de blir.

Og for det andre så spiser de alle andre insekter, som kjelleren din ellers ville krydd av!

Skrevet

For det første så spiser de hverandre, og derfor vil det være begrenset hvor mange de blir.

Og for det andre så spiser de alle andre insekter, som kjelleren din ellers ville krydd av!

De bittesmå får leve, men neggu om jeg vil ha de store fæle husedderkoppene der!

Jeg kommer fra et sted hvor edderkoppene ikke blir så veldig store, og selv etter snart 20 år på Østlandet sliter jeg fortsatt med de ekle krypene der! *usj*

Skrevet

Enig. Edderkopper er nyttedyr og et tegn på at huset har flust av insekter og fluer ellers.

Skrevet

De bittesmå får leve, men neggu om jeg vil ha de store fæle husedderkoppene der!

Jeg kommer fra et sted hvor edderkoppene ikke blir så veldig store, og selv etter snart 20 år på Østlandet sliter jeg fortsatt med de ekle krypene der! *usj*

Når det gjelder edderkopper så gjelder som regel den "sterkestes rett".

Hvis du lar noen av de største leve, så vil det raskt bli mindre av de små.

Så da må du velge enten antall eller størrelse....:-)

Skrevet

Verdien av nyheten hadde vel ikke vært så stor om det hadde vært noe sånt som; stankelben observert på kjøpesenter!

DØDELIG GIFTIG edderkopp har løpt LØS på kjøpsenter i MANGE UKER - småbarnsmor fant den på ryggen til sin lille BABY i ferd med å pakke ham inn for å SPISE ham LEVENDE!!!

"stankelben observert på kjøpesenter"

hehe :-D

Skrevet

Joda. Og det kunne jeg forventet av f.eks Se & Hør. Men ikke NRK radio :-)

"............................................"

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...