Gå til innhold

Nyheter og giftige edderkopper

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så klart de ekle krepselignede skorpioner er verst!!! - - -ugh! Edderkopper har jo eleganse og tar fluer! :)

Nei du er helt på jorde, skorpioner er ekle de og, men det går an å se på dem, edderkopper er sinnsykt fæle skapninger enten de er store og hårete eller bare knappenålshodestore.

• Svar 81
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

14

• Prozak

12

• flisa

11

• Patsi

11

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

"Jeg er livredd brann."

Jeg også. Og store høyder og og tannlege og sikkert flere ting også som jeg ikke kommer på nå.

Mener du at _ingen_ redsler er innebygd fra naturens side? Hvis ikke det var for samfunnet vi lever i - så ville vi være helt uredde?

Jeg leser teoriene slik at angst må henges på noe, og at få har angst for flere situasjoner. Noen har mye angst, andre har lite.

Teorien er at angsten er innbygget, som regel er den ikke rasjonell utfra viten, men utølser av angsten er ofte en sosialt akseptert situasjon som mange er reddd for og som andre kan akseptere.

Å være redd for kattunger er svært sjelden.

Spørsmålet er da: en slange uten gifttenner er er ikke farligere enn en kattunge, hvordan forklarer du at alle er redd edderkopper og ikke kattunger?

Jeg forstår det sik at foreldre og andre "hjelper" barn i oppveksten med å finne et sosialt akseptabelt angstobjekt. I flg våre instinkter fra fortida så er det viktig å prege barn med angst for ulike farer i naturen, mat og dyr. I dag har ikke dette instinktet samme mening, og den henger seg på irrasjonelle men sosislt akseptere situasjoner.

Tror jeg.

Hva tror du?

Jeg har funnet min: brann. Langt fra ufornuftig, men det spørs om jeg også har panikkangst bundet til dette, og panikk er farlig.

Skrevet

Jeg leser teoriene slik at angst må henges på noe, og at få har angst for flere situasjoner. Noen har mye angst, andre har lite.

Teorien er at angsten er innbygget, som regel er den ikke rasjonell utfra viten, men utølser av angsten er ofte en sosialt akseptert situasjon som mange er reddd for og som andre kan akseptere.

Å være redd for kattunger er svært sjelden.

Spørsmålet er da: en slange uten gifttenner er er ikke farligere enn en kattunge, hvordan forklarer du at alle er redd edderkopper og ikke kattunger?

Jeg forstår det sik at foreldre og andre "hjelper" barn i oppveksten med å finne et sosialt akseptabelt angstobjekt. I flg våre instinkter fra fortida så er det viktig å prege barn med angst for ulike farer i naturen, mat og dyr. I dag har ikke dette instinktet samme mening, og den henger seg på irrasjonelle men sosislt akseptere situasjoner.

Tror jeg.

Hva tror du?

Jeg har funnet min: brann. Langt fra ufornuftig, men det spørs om jeg også har panikkangst bundet til dette, og panikk er farlig.

"Spørsmålet er da: en slange uten gifttenner er er ikke farligere enn en kattunge, hvordan forklarer du at alle er redd edderkopper og ikke kattunger?"

Jeg har alltid innbilt meg at noen redsler er innebygget i mennesker, men jeg har jo aldri forsket på det da.

Kan godt være jeg tar feil :-)

Interessant tema, i grunn.

Skrevet

Verdien av nyheten hadde vel ikke vært så stor om det hadde vært noe sånt som; stankelben observert på kjøpesenter!

Det høres jo MYE bedre ut med;

DØDELIG GIFTIG edderkopp har løpt LØS på kjøpsenter i MANGE UKER - småbarnsmor fant den på ryggen til sin lille BABY i ferd med å pakke ham inn for å SPISE ham LEVENDE!!!

See? :)

Hvorfor skulle moren pakke inn babyen sin for å spise han? :)

Skrevet

Edderkopper er en misforstått gruppe, de ilegges stadig egenskaper de ikke har. hehe.

Jeg har selv matet en diger tarantella med en siriss. Den kom ut av hullet sitt i en jordskråning ute i skogen på andre sida av kloden. Jeg er ikke redd hverken slanger eller edderkopper, men dumdristig er jeg ikke, så en lokal trollmann/guide var med og sa det var OK. Vanligvis spiste de edderkopper, men han sa at vi heller kunne ta en hotdog på skysstasjonen i dag og la den leve :-)

Den så skummel ut, stor som en håndflate, men var bare interessert i sirissen, og tok den rett fra hånda. Hoggtenna var ca en cm lange, og et lite grøss kunne jeg unne meg, da de spisse hårete bena tuslet opp på hånda.

Trollmannen var imponert over at jeg turde, men jeg har hatt en like stor på hånda i Oslo. Han hadde ikke hørt at noen var blitt bitt noen gang.

Jeg blir kvalm av slanger jeg - da jeg var ute og gikk med "hormonstavene" mine her om dagen -så holdt jeg på å tråkke på en stålorm -og ble helt hysterisk! -hehe - som jeg var på siden av meg selv samtidig og så hvor fjollete den reaksjonen var - men jeg kan ikke hjelpe for det.

Klare ikke slanger eller haier på tv.

Skrevet

Jepp! ;-)

Jeg husker at dte var en bråte med disse jungekenvitsene for ørten år siden, men nå tror jeg at jeg ikke husker flere....

skal vi se, panter, tarantella, orm, ugle (den hadde jeg ikke hørt før! *S*), måke...

Nei, kommer ikke på fler!

ugla! ikke ugle---

Det blir som han Østfoldingen som skulle fortelle om de to sandhaugene og så ble den ene "skoffa" over den andre :-) han skulle jo sagt skuffet eller skuffa - hehe

Gjest Persille
Skrevet

Hvorfor skulle moren pakke inn babyen sin for å spise han? :)

Edderkoppen skulle snurre babyen inn i edderkoppspinn for å lagre ham - så han blir mør og fin å spise når edderkoppen blir sulten :)

Skrevet

Edderkoppen skulle snurre babyen inn i edderkoppspinn for å lagre ham - så han blir mør og fin å spise når edderkoppen blir sulten :)

Sånn var det nok! :)

Skrevet

"Spørsmålet er da: en slange uten gifttenner er er ikke farligere enn en kattunge, hvordan forklarer du at alle er redd edderkopper og ikke kattunger?"

Jeg har alltid innbilt meg at noen redsler er innebygget i mennesker, men jeg har jo aldri forsket på det da.

Kan godt være jeg tar feil :-)

Interessant tema, i grunn.

"...hvordan forklarer du at alle er redd slanger og ingen er redd kattunger?" skulle det være.

Jeg mener at f eks slekt og venner påvirker barn til å plassere angsten sin. Slanger ser vi sjelden, og da kan angsten henges på dem og vi føler oss stort sett bra.

Angsten kan også flyttes fra en situasjon til en annen og spre seg på flere. Jeg leser også at de som får kurert en eller alle fobier får en slags "uro" og leter etter andre situasjoner å henge ansten på. Angsten er blitt "fredløs", den må ha et sted å være.

Dete er bare tanker og inntrykk, ikke vitenskapelieg.

Hvis noen ha sterk angst, kan det hende de henger den på noe mer iøynefallende, som f eks hypokondri? Imaginær nakkeslengskade? En imginær smerte eller redsel for blod, sprøyter, mørke, høyde osv.

Skrevet

Jeg blir kvalm av slanger jeg - da jeg var ute og gikk med "hormonstavene" mine her om dagen -så holdt jeg på å tråkke på en stålorm -og ble helt hysterisk! -hehe - som jeg var på siden av meg selv samtidig og så hvor fjollete den reaksjonen var - men jeg kan ikke hjelpe for det.

Klare ikke slanger eller haier på tv.

Hvis du ikke vet hvorfor, så tipper jeg det er en normal fobi, og den kan kureres. Men ikke sikkert du vil kvitte deg med fobien ,for da må du finne noe nytt å være redd for? I flg Keinsteins teorier :-)

Jeg vil foreslå brann og vann, det er ikke så upraktisk. Alt for mange dør på grunn av manglende respekt for sjøen og ild. Halvparten av de som døde i fjor pga brann, døde fordi røykvarsleren ikke virket, og hvedsaklig fordi batteriet var gått ut/tatt ut.

De fleste som drukner kunne vært reddet om de hadde hadde hatt flytevest. Flytevest er upraktisk når man bader, men det kunne reddet nesten alle 500 barn og voksne.

Skrevet

"...hvordan forklarer du at alle er redd slanger og ingen er redd kattunger?" skulle det være.

Jeg mener at f eks slekt og venner påvirker barn til å plassere angsten sin. Slanger ser vi sjelden, og da kan angsten henges på dem og vi føler oss stort sett bra.

Angsten kan også flyttes fra en situasjon til en annen og spre seg på flere. Jeg leser også at de som får kurert en eller alle fobier får en slags "uro" og leter etter andre situasjoner å henge ansten på. Angsten er blitt "fredløs", den må ha et sted å være.

Dete er bare tanker og inntrykk, ikke vitenskapelieg.

Hvis noen ha sterk angst, kan det hende de henger den på noe mer iøynefallende, som f eks hypokondri? Imaginær nakkeslengskade? En imginær smerte eller redsel for blod, sprøyter, mørke, høyde osv.

Det kan ikke være en kombinasjon da? Av "innebygde" redsler for ting, og ting som er "påført" av samfunnet vårt?

Skrevet

Det kan ikke være en kombinasjon da? Av "innebygde" redsler for ting, og ting som er "påført" av samfunnet vårt?

Mulig.

Tenk på alle som får angst av det nye fugleviruset. Lite eller mye angst. Angsten hjelper ikke, å flykte har ingen hensikt, hvorfor da bekymre seg?

Veldig få har påtagelig angst for å dø, da det er den ultimate kosekvens, og kan skje hvem som helst når som helst.

Skrevet

Mulig.

Tenk på alle som får angst av det nye fugleviruset. Lite eller mye angst. Angsten hjelper ikke, å flykte har ingen hensikt, hvorfor da bekymre seg?

Veldig få har påtagelig angst for å dø, da det er den ultimate kosekvens, og kan skje hvem som helst når som helst.

Så du har ikke noen tro på at _enkelte_ ting er innebygd i oss å være redd for?

Så teoretisk sett, hvis man aldri "lærer" at noe er farlig, så vil vi heller aldri være redd for noe?

Mennesker har jo mange instinkter, hvorfor skulle vi ikke ha noen instinkter på akkurat det?

Skrevet

Hvis du ikke vet hvorfor, så tipper jeg det er en normal fobi, og den kan kureres. Men ikke sikkert du vil kvitte deg med fobien ,for da må du finne noe nytt å være redd for? I flg Keinsteins teorier :-)

Jeg vil foreslå brann og vann, det er ikke så upraktisk. Alt for mange dør på grunn av manglende respekt for sjøen og ild. Halvparten av de som døde i fjor pga brann, døde fordi røykvarsleren ikke virket, og hvedsaklig fordi batteriet var gått ut/tatt ut.

De fleste som drukner kunne vært reddet om de hadde hadde hatt flytevest. Flytevest er upraktisk når man bader, men det kunne reddet nesten alle 500 barn og voksne.

Jeg har på Starum Sikkerhetssenter krøpet gjennom testhuset deres - i tykk svart røyk - og da jeg kom hjem ble det røykvarslere i HVERT rom! og fluktplaner med ungene.:)

Skrevet

Så du har ikke noen tro på at _enkelte_ ting er innebygd i oss å være redd for?

Så teoretisk sett, hvis man aldri "lærer" at noe er farlig, så vil vi heller aldri være redd for noe?

Mennesker har jo mange instinkter, hvorfor skulle vi ikke ha noen instinkter på akkurat det?

Jeg tror det er ment fra naturen at enkelte typer instinkter er "åpne" og skal påvirkes av miljøet vårt.

"Brent barn skyr ilden" og dette barent lærer andre barn å ha respekt for ild. Kunnskaper formidles. Noen barn er redd hunder. Det sysn jeg er helt OK, barn bør ligge unna ukjente hunder. Det kan være fordi hunder ofte er store, lager mye støy og er raske i bevegelsene, noe som er skremmende i seg selv. Barn vil etter et skremmnende møte bli redd på avstand.

Igjen er det bare tanker.

Skrevet

Jeg tror det er ment fra naturen at enkelte typer instinkter er "åpne" og skal påvirkes av miljøet vårt.

"Brent barn skyr ilden" og dette barent lærer andre barn å ha respekt for ild. Kunnskaper formidles. Noen barn er redd hunder. Det sysn jeg er helt OK, barn bør ligge unna ukjente hunder. Det kan være fordi hunder ofte er store, lager mye støy og er raske i bevegelsene, noe som er skremmende i seg selv. Barn vil etter et skremmnende møte bli redd på avstand.

Igjen er det bare tanker.

Jo, kanskje...

Men hva er det egentlig som gjør at vi _blir_ redde for ting, da? _Hvorfor_ skremmer ting oss?

*filosofere*

Skrevet

Jeg har på Starum Sikkerhetssenter krøpet gjennom testhuset deres - i tykk svart røyk - og da jeg kom hjem ble det røykvarslere i HVERT rom! og fluktplaner med ungene.:)

Da har angsten din blitt plassert på noe rasjonelt som du kan jobbe med å få kontroll på.

Angsten gjør at vi tar forholdsregler, slik det sikkert er ment fra naturen.

Jeg ser med sorg på at mennesker mangler helt respekt for situasjoner som er beviselig farlige: trafikk, sjø og brann.

Enda mer at de kun vurderer risiko og ikke konsekvens. Jeg mener hvis konsekvensen er døden for deg og dine, så skal ikke risiko vurderes.

Situasjonen hvor de voksne drukner og barna overlever i båt er faktisk ganske vanlig, rett og slett fordi barna har vest og ikke de voksne.

Skrevet

Jo, kanskje...

Men hva er det egentlig som gjør at vi _blir_ redde for ting, da? _Hvorfor_ skremmer ting oss?

*filosofere*

En av mine teorier er at f eks en barnehageansatt kan programmere en hel barnehage til å få angst for insekter bare med et fåtall episoder.

For noen år siden ble en liten tass plutselig redd bier og veps, og det viste seg at det hadde hun lært av "tante", og trolig bare av en episode med hyl og skrik av et fobisk menneske.

Skrevet

En av mine teorier er at f eks en barnehageansatt kan programmere en hel barnehage til å få angst for insekter bare med et fåtall episoder.

For noen år siden ble en liten tass plutselig redd bier og veps, og det viste seg at det hadde hun lært av "tante", og trolig bare av en episode med hyl og skrik av et fobisk menneske.

Joda, det er ikke noe tvil om at frykt smitter - men dette kan vel ikke være den eneste grunnen til at man blir redd ting, eller har angst for noe?

Skrevet

Joda, det er ikke noe tvil om at frykt smitter - men dette kan vel ikke være den eneste grunnen til at man blir redd ting, eller har angst for noe?

Mulig.

Jeg har sett mye stygt i f m bilulykker, og har et spesielt forhold til bil og bilkjøring, men er ikke fantatisk, og ingen kan spore det tror jeg.

Selv om traumene var virlelig store, så er ikke angsten der. Angsten er hengt på andre situasjoner som jeg _ikke_ har traumer med. Heldigvis har jeg da kontroll på det.

Jeg er ikke redd veps, men vet godt at et vepsebol er potensielt livsfarlig, og jeg er blitt stukket og blitt allergisk. Afrikanske "killer bees" har jeg også sett å nært hold (skummelt), men er ikke redd insekter likevel.

Mekanismen er ikke enkel, og de ulike mennsker har ulike varianter og ulik kontroll.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...