Gå til innhold

Nyheter og giftige edderkopper

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er ingenting som heter "gul panter". Egentlig er "svart panter" smør på flesk også.

En Panter er en katt, som oftest en jaguar eller en leopard, som er svart. Normalt har de prikker, men av og til dukker det opp et dominant gen som gjør den helt mørk. Dette kalles "solid" på huskatter - husker ikke hva det kalles på store katter, men det er det samme. Panteren er egentlig ikke svart - den har fortsatt mønsteret (prikkene), men de er kun synlige i godt lys.

En panter er altså en nesten heldekkende, mørk farge på et kattedyr, og ikke en egen art.

"........................................"

Kom på det:

Zoo i hele verden er min store lidenskap, jeg står en time og ser på krokodiller f eks. (krokodiller liker barn forresten). Jeg ahr sett mye trist også, dyr i dårlig form og psykisk forstyrret, store sår, ureinslighet og vanskjøtsel.

Noen mil utenfor Bangkok finnes flere "gardens", restauranter med hager og dyr.

Et sted hadde de en sort panter i bur, med åpne sprinkler så jeg kunne stikke hånda inn. Jeg er ikke spesielt skeptisk og gikk ganske nær. Brått legger katta øra bakover, freser og farer framover, bråstopper 30-40 cm fra meg og tramper i bakken med forlabbene så støvet fyker. Keinstein rygger så fort at ei stakkars dame blir rent rett ned. Jeg måtte spandere middag. Det var datteren til den løkale politisjefen, han kom senere kjørende i en rød ny Volvo 244.

• Svar 81
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• keinstein

14

• Prozak

12

• flisa

11

• Patsi

11

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Mulig.

Jeg har sett mye stygt i f m bilulykker, og har et spesielt forhold til bil og bilkjøring, men er ikke fantatisk, og ingen kan spore det tror jeg.

Selv om traumene var virlelig store, så er ikke angsten der. Angsten er hengt på andre situasjoner som jeg _ikke_ har traumer med. Heldigvis har jeg da kontroll på det.

Jeg er ikke redd veps, men vet godt at et vepsebol er potensielt livsfarlig, og jeg er blitt stukket og blitt allergisk. Afrikanske "killer bees" har jeg også sett å nært hold (skummelt), men er ikke redd insekter likevel.

Mekanismen er ikke enkel, og de ulike mennsker har ulike varianter og ulik kontroll.

Hadde jeg vært forsker, skulle jeg sannelig ha forsket på frykt. Det er et fasinerende tema :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...