Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber i helsesektoren 60% stilling (fast) men ekstravakter gjør at jeg nesten har 100%. Fikk time hos tannlegen kl 08.30 en dag med dagvakt.

Traff ikke på avd.leder før i dag (timen er i morgen) Hun sier jeg ikke har krav på å gå til tannlegen, at jeg måå ta time på dagtid de dagene jeg jobber kveld. Nå har jeg barn som er hjemme med meg de på dagen før jeg jobber kveld så jeg synes det er vanskelig å ta med seg to små til tannlegen.

Stemmer det virkelig at jeg ikke kan gå til tannlegen på dagvakter?

Jeg kan ikke avbestille i morgen uten å måtte betale for timen så det er ikke aktuelt!!

Er det noen som vet om dette regelverket?

Skrevet

I kommuner får en kun fri med lønn for å gå til spesialister, som stort sett har begrenset mulighet til å bytte om på timer etter hva som passer for pasienten.

Skrevet

I kommuner får en kun fri med lønn for å gå til spesialister, som stort sett har begrenset mulighet til å bytte om på timer etter hva som passer for pasienten.

Men hvor står dette? Jeg må jo faktisk få beskjed om det. Jeg har jobbet i privat næringsliv før og der var det en soleklar rett at du skulle få fri til tannlegebesøk!

Skrevet

Hei!

Det stemmer nok det. Fri for tannlege/legetimer har man ikke rett til. Det er unntak for spesialisttimer tror jeg. Og helt sikkert unntak for svangerskapskontroller. ;-)

Når det er sagt, så pleier vel ikke arbeidsgivere å være så firkanta vel? Iallefall ikke min. Vi får gå i arbeidstiden, Men kanskje ikke de som jobber deltid, det har jeg faktisk aldri spurt mine deltidsarbeidende kolleger om. Strengt tatt er det jo ikke arbeidsgivers problem at du må ha barnevakt for å gå til tannlegen. Det er iallefall ikke et argument jeg hadde brukt hvis jeg var deg.

MVH

Skrevet

Men hvor står dette? Jeg må jo faktisk få beskjed om det. Jeg har jobbet i privat næringsliv før og der var det en soleklar rett at du skulle få fri til tannlegebesøk!

Det er vel heller sånn at det skal stå nevnt spesielt (under permisjoner i arbeidsmiljøloven, eller under samme kapittel i gjeldende tariffavtale) dersom man faktisk kan bruke arbeidstiden til å gå til tannlegen. Står det ikke noe om det, så er det ikke noen sånn rettighet.

Skrevet

Hei!

Det stemmer nok det. Fri for tannlege/legetimer har man ikke rett til. Det er unntak for spesialisttimer tror jeg. Og helt sikkert unntak for svangerskapskontroller. ;-)

Når det er sagt, så pleier vel ikke arbeidsgivere å være så firkanta vel? Iallefall ikke min. Vi får gå i arbeidstiden, Men kanskje ikke de som jobber deltid, det har jeg faktisk aldri spurt mine deltidsarbeidende kolleger om. Strengt tatt er det jo ikke arbeidsgivers problem at du må ha barnevakt for å gå til tannlegen. Det er iallefall ikke et argument jeg hadde brukt hvis jeg var deg.

MVH

Jeg har igrunn ikke brukt noen argumenter enda ble bare veldig satt ut av at jeg liksom ikke hadde lov. Folk som jobber 100% dagtid kan altså nektes å se fastlegen sin de da? Fordi de ikke har "krav" på å gå til lege i arb.tiden?

vel,vel, jeg må i allefall få beskjed mener nå jeg og går til tannlegen i morgen

Gjest arbeidsavtalen din da ?
Skrevet

Men det er forskjell på å gå til en spesialist og tannlege.

Du skal "bare" til tannlegen, det er ingen spesialist.

Spesialist vedr. tannbehandling er hvis du må videre innenfor "faget".

Har du arbeidsavtalen din i nærheten ? Les der.

De fleste får fri uten lønn, men vet at ikke alle får det.

Skrevet

Hmm.. *klø* Jeg har lest det. Enten det er reglementet for kommunen min, eller hovedavtalen, eller hovedtariffavtalen...

Et eller annet sted står det, og slikt er en i grunn pliktig til å sette seg inn i selv. Synd, men sant.

Skrevet

Dersom en jobber kun dagtid får en så klart fri, men ikke alltid med lønn. Jobber en turnus må en planlegge ut i fra turnusen. Bortsett fra spesialister da.

Jeg har selv søkt om fri med lønn for å f.eks operere ut visdomstennene mine. Jeg måtte søke skriftlig på eget skjema for at alt skulle være i orden. Men det var kun en formalitet, jeg fikk det alle gangene jeg trengte.

Skrevet

Jeg har igrunn ikke brukt noen argumenter enda ble bare veldig satt ut av at jeg liksom ikke hadde lov. Folk som jobber 100% dagtid kan altså nektes å se fastlegen sin de da? Fordi de ikke har "krav" på å gå til lege i arb.tiden?

vel,vel, jeg må i allefall få beskjed mener nå jeg og går til tannlegen i morgen

Stemmer det. Søstern min må "flexe" seg ut når hun skal til tannlegen, altså ha opparbeidet "mertid" eller ta det igjen etterpå. Det tror jeg faktisk gjelder for de aller fleste med flexitid når jeg tenker meg om.

I mitt fima er det ikke flexitid, men de har iallefall så langt vært greie og ikke laget noe oppstuss av en lege- eller tannlegetime en sjelden gang.

MVH

Skrevet

Jeg er kommunalt ansatt og får uten problemer fri med lønn til lege, tannlege, til å ta med barna til samme, til foreldresamtaler på skolen/bhg...

Jeg jobber ikke fulltid, legger så ofte som mulig slike avtaler utenom arbeidstid, men det er slett ikke alltid det er mulig da. Aldri sure miner fra arbeidsgiver av den grunn.

Skrevet

Jeg har alltid fått fri med lønn for å gå til tannlege og lege. Jobber i privat bedrift. Jobbet noen få år i kommunen, og synes og huske at kommunalt ansatte fikk mer fri enn privat ansatte!

Skrevet

Klippet ut dette....dvs. at du ikke har krav på det.

Arbeidsrett

Verken Arbeidsmiljøloven eller Folketrygdloven har regler som omhandler velferdspermisjoner. Følgelig har man ikke krav på slike permisjoner etter lovverket, verken med eller uten lønn. Mange virksomheter har imidlertid avtaler på dette området, enten i form av tariffavtaler eller andre avtaler. I følge fellesbestemmelsene i Hovedtariffavtalen i staten 2004-2006 kan en arbeidstaker tilstås velferdspermisjon i inntil 10 arbeidsdager (12 dager med 6 dagers uke) eller inntil 20 arbeidsdager (24 dager med 6 dagers uke) med halv lønn i løpet av kalenderåret når viktige velferdsgrunner foreligger. I Avtale om korte velferdspermisjoner inngått mellom LO og NHO er det oppregnet hvilke korte velferdspermisjoner med lønn som organiserte virksomheter skal gi.

Det kan være aktuelt å gi ansatte velferdspermisjon i følgende tilfeller:

dødsfall, begravelse

husbygging

flytting

giftemål

legebesøk

tannlegebesøk

besøk hos fysioterapeut eller kiropraktor

tilvenning i barnehage

egne barns skolestart

egne barns konfirmasjon.

Gjest Persille
Skrevet

Hei!

MVH

Lege tror jeg du har krav på fri til - men ikke betalt fri.

Skrevet

Dette er som sagt noe du selv må sette deg inn i. En kan ikke forvente å få beskjed om alt mulig. Eller du kan eventuelt spørre på forhånd.

Det er i grunn ulogisk at en skal få fri fra jobb for å gå til tannlege o.l dersom det er mulig å legge slikt utenom arbeidstiden.

Beklager, men nå er jeg hard.

Gjest Persille
Skrevet

Fri og fri med lønn er ikke det samme.

Hun kan ikke tvinge deg til å komme på jobb dersom du sier fra deg lønnen for denne perioden.

Du har aldri noen gang krav på fri med lønn for å gjøre private ærend, men du har nok antagelig krav på fri.

Skrevet

På min arbeidsplass er det slik at får man ikke time utenom arbeidstid, så er det greit. Likevel skal du gjøre alt du kan for å få timen når du har fri.

Jeg skjønner egentlig godt arbeidsgiveren din som mener du må ta tannlegetimen når du har fri på dagtid. Pappaen kan kanskje være hjemme med barna, eller at du skaffer barnevakt!

Skrevet

Dette går under Velferdspermisjon og du må lete i enten personalhåndbok eller sjekke tariffavtalen for å få vite om du har krav på fri. Spør den tillitsvalgte dersom du er organisert, det er det enkleste

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...