Gå til innhold

Jeg vil ikke kjønnskvoteres!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg satt og så på likestillingsdebatten på NRK i dag, og jeg blir så irritert når jeg ser sånt!

Jeg vil ikke kjønnskvoteres inn i en stilling, jeg vil ha jobben fordi jeg er best kvalifisert og best egnet til å gjøre jobben, det hadde vært et nederlag for meg å bli kvotert inn i en jobb.

Jeg har jobbet i typiske manneyrker i flere år, og jada, jeg må bevise litt mer i starten av hver ny jobb, fordi jeg som regel er eneste kvinne på stedet, men man har da en viss selvtillit innenfor det man driver med.

Jeg synes slike sytedamer som skal ha 50% kvinneandel allefaensveier diskriminerer kvinner mer enn det arbeidsgivere noengang har gjort.

Dagens lille utblåsning!

• Svar 64
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

19

• Patsi

8

• favn

6

• Nellie

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest papirtiger
Skrevet

På universitetet blir det antagelig aktuelt med mannskvotering etterhvert..

De aller fleste er vel imot kjønnskvotering, men de som er for det får mye oppmerksomhet.

Skrevet

Hvis det er kvotering og du er kvinne i et styre, så sier de sikkert at du kom inn bare på grunn av kvoteringen. Ikke særlig kos det heller, hvis du eier stolthet.

Skrevet

Hvis det er kvotering og du er kvinne i et styre, så sier de sikkert at du kom inn bare på grunn av kvoteringen. Ikke særlig kos det heller, hvis du eier stolthet.

Nei, enda et poeng!

Skjønner meg ikke på kvinner som vil stå på krava i forhold til kvotering.

Skrevet

Jeg er enig. Radikal kjønnskvotering er mer til ulempe enn til gavn her vi er nå.

I visse tilfeller synes jeg imidlertid moderat kjønnskvotering kan forsvares, men som sagt: Aldri den radikale.

Skrevet

Nei, enda et poeng!

Skjønner meg ikke på kvinner som vil stå på krava i forhold til kvotering.

Ididotene mener det godt, men de tar ikke hensyn og hører ikke på de som "ikke vet sitt eget beste". Det er visst ikke frihet i dette landet, og vi har et sett politikere som leker med oss.

Selvsagt skal kvinner og menn ha like muligheter og alternativer, men å tvinge dem syns jeg er å gå for langt.

Det blir en bjørnetjeneste.

Politikerne mister tilliten og velviljen fra aktørene. Ledelsen og velgerne vil ikke ha ikompetente, og kvinner vil ikke stille for å være kvotert inn. Sikkert ikke så intressant å være den siste kvoteplasserte som tas fra gata og presses inn.

Gjest kalendria
Skrevet

Jeg vil ha kjønnskvotering. For eksempel i barnehage og skole. Det er veldig uheldig at unger ikke har mannlige rollemodeller i oppvekstmiljøet sitt, og jeg er sikker på at både barnehage og skole blir bedre med flere menn til stedet.

Jeg er helt sikker på at samfunnet som helhet tjener på at kvinner og menn er nogenlunde likt representert i alle funksjoner.

Samfunnets interesser og barnas fremtid er mye viktigere enn enkelte såre sjeler som ikke tåler å bli kvotert inn.

Skrevet

Man kvoterer ikke inn udugelige mennesker. Så så lenge jeg vet at jeg er vel kvalifisert og kan gjøre en god jobb så hadde jeg gitt blanke i om jeg var kvotert inn eller ikke.

Skrevet

Du fikk det sagt, Nellie. Jeg er så hjertens enig med deg. Jeg tror også det må føles noe fornedrende å bli kvotert i stedet for å bli plukket ut på bakgrunn av dine indre egenskaper.

Når det er sagt, finnes det likevel noen argumenter jeg tror er viktig i denne saken. I styrer og stell har det primært vært menn som har slitt stoffstolene. Det har i det store vært menn'a som har tatt de store avgjørelsene. Dette har selvsagt prega arbeidslivet på de fleste kanter. Arbeidslivet har historisk vært best lagt til rette for nettopp menn. Nok om det.

Når kvinner etterhvert kommer inn i styrene, får man kanskje en annen tankegang. Kvinner er hverken dummere eller smartere enn menn, men de tenker annerledes. Jeg tror kvinner har større forutsetning for å legge arbeidsforhold til rette for nettopp kvinner. Dette vil for samfunnet gi et samfunnsøkonomisk løft, tror jeg.

Så til kvoteringsspørsmålet. Vel, prinsipielt er jeg kjempeenig med deg. Men problemet har vært at de mennene som sitter i styrene stort sett har hatt såkalte skylapper på seg når de har valgt/foreslått nye medlemmer. Problemet har kanskje først og fremst vært at NETTVERKET har vært dominert av gutta boys. Gutteklubben Grei, er et velkjent fenomen, ikke sant?

Sett fra den kanten tror jeg det kan være et poeng å smuldre opp dette nettverket av gutta boys slik at også kvinner får en sjans i det hele tatt.

Styreverv går oftest på anbefalinger - og ikke på de med best karakterer på cv'en - og dermed er nettopp nettverket viktig.

For en tidsperiode KAN det altså være fordelaktig å kvotere kvinner inn i tyngre verv nettopp på grunn av det jeg har nevnt. Når man har skapt grunnlag for flere kvinner i styrene, har disse nettverkene utviklet seg slik at kvinner etterhvert blir tilbydt styreverv på bakgrunn av egenskapene og ikke kjønn.

Mvh.

Skrevet

Helt enig med deg!

Og den som hadde de beste poengene i denne debatten var han fra Frp (husker ikke navnet) - når det gjaldt utdannelse og fordeling av kjønn tidligere og nå.

Basert på den statistikken, så vil dette naturlig jevne seg ut i årene som kommer. Og det virker både forhastet og noe "panisk" det feministene nå forsøker å gjøre.

Skal de først fokusere på det som har med likestilling å gjøre nå, så er det å se på lik lønn for likt arbeid. For der tror jeg det fremdeles kan være noe å hente. Og det vil samtidig være noe alle finner både naturlig og riktig.

Gjest Persille
Skrevet

Man kvoterer ikke inn udugelige mennesker. Så så lenge jeg vet at jeg er vel kvalifisert og kan gjøre en god jobb så hadde jeg gitt blanke i om jeg var kvotert inn eller ikke.

Nei, men man kvoterer på bakgrunn av kjønn, rase, alder eller annet.

Det vil si at det er store sjanser for at en annen enn deg er bedre egnet til jobben (ikke sikkert, men kanskje) og at du fikk den likevel bare fordi du er kvinne.

Og du vil aldri få vite om du fikk den fordi du er best, eller fordi du er kvinne.

Skrevet

Jeg vil ha kjønnskvotering. For eksempel i barnehage og skole. Det er veldig uheldig at unger ikke har mannlige rollemodeller i oppvekstmiljøet sitt, og jeg er sikker på at både barnehage og skole blir bedre med flere menn til stedet.

Jeg er helt sikker på at samfunnet som helhet tjener på at kvinner og menn er nogenlunde likt representert i alle funksjoner.

Samfunnets interesser og barnas fremtid er mye viktigere enn enkelte såre sjeler som ikke tåler å bli kvotert inn.

For noe tullprat - for å få flere menn til å jobbe i barnehager så trengs det bare at de søker! Man må ha menn som VIL jobbe i barnehager først og fremst.

Du kan ikke bare ta en mann fra traktorenog kvotere han inn i en barnhage! :)

Skrevet

Du fikk det sagt, Nellie. Jeg er så hjertens enig med deg. Jeg tror også det må føles noe fornedrende å bli kvotert i stedet for å bli plukket ut på bakgrunn av dine indre egenskaper.

Når det er sagt, finnes det likevel noen argumenter jeg tror er viktig i denne saken. I styrer og stell har det primært vært menn som har slitt stoffstolene. Det har i det store vært menn'a som har tatt de store avgjørelsene. Dette har selvsagt prega arbeidslivet på de fleste kanter. Arbeidslivet har historisk vært best lagt til rette for nettopp menn. Nok om det.

Når kvinner etterhvert kommer inn i styrene, får man kanskje en annen tankegang. Kvinner er hverken dummere eller smartere enn menn, men de tenker annerledes. Jeg tror kvinner har større forutsetning for å legge arbeidsforhold til rette for nettopp kvinner. Dette vil for samfunnet gi et samfunnsøkonomisk løft, tror jeg.

Så til kvoteringsspørsmålet. Vel, prinsipielt er jeg kjempeenig med deg. Men problemet har vært at de mennene som sitter i styrene stort sett har hatt såkalte skylapper på seg når de har valgt/foreslått nye medlemmer. Problemet har kanskje først og fremst vært at NETTVERKET har vært dominert av gutta boys. Gutteklubben Grei, er et velkjent fenomen, ikke sant?

Sett fra den kanten tror jeg det kan være et poeng å smuldre opp dette nettverket av gutta boys slik at også kvinner får en sjans i det hele tatt.

Styreverv går oftest på anbefalinger - og ikke på de med best karakterer på cv'en - og dermed er nettopp nettverket viktig.

For en tidsperiode KAN det altså være fordelaktig å kvotere kvinner inn i tyngre verv nettopp på grunn av det jeg har nevnt. Når man har skapt grunnlag for flere kvinner i styrene, har disse nettverkene utviklet seg slik at kvinner etterhvert blir tilbydt styreverv på bakgrunn av egenskapene og ikke kjønn.

Mvh.

Det viktigste er at kvinner VIL! - og at de skaper egne arbeidsplasser, firmaer på kvinners vis.

Det er bedre å være 100% kvinne enn å forsøke å være en 70% mann...da vil vi aldri bli noe annet enn det.

Skrevet

Nei, men man kvoterer på bakgrunn av kjønn, rase, alder eller annet.

Det vil si at det er store sjanser for at en annen enn deg er bedre egnet til jobben (ikke sikkert, men kanskje) og at du fikk den likevel bare fordi du er kvinne.

Og du vil aldri få vite om du fikk den fordi du er best, eller fordi du er kvinne.

Så lenge jeg gjør en god jobb så spiller det heller ingen rolle, jeg vil da mene jeg er like god som eventuelt en av de andre kandidatene.

Tootsieroll1365380854
Skrevet

Jeg er enig!

I tillegg er jeg enig med MsSophie i at om jeg visste jeg var kvalifisert, så hadde jeg ikke brydd meg om jeg var kvotert eller ikke.

Kvotering kan vel være positivt der en mann og en kvinne med samme kvalifikasjoner har søkt på en stilling hos en "diskriminerende" arbeidsgiver.

Men ellers er jeg enig, altså! ;O)

Skrevet

For noe tullprat - for å få flere menn til å jobbe i barnehager så trengs det bare at de søker! Man må ha menn som VIL jobbe i barnehager først og fremst.

Du kan ikke bare ta en mann fra traktorenog kvotere han inn i en barnhage! :)

Godt sagt flisa!

Det samme gjelder for kvinner i mannsyrker - de må søke, og våge å bli bedømt etter kunnskap og evne heller enn etter kjønn.

Skrevet

Står det mellom en mann og meg og vi har omtrent samme kvalifikasjoner, har jeg ingenting imot å kvoteres inn.

Gjest Persille
Skrevet

Så lenge jeg gjør en god jobb så spiller det heller ingen rolle, jeg vil da mene jeg er like god som eventuelt en av de andre kandidatene.

Men hva du mener - og hva de som jobber med deg mener er ikke nødvendigvis det samme.

Om jeg hadde sittet i et styre f.eks - og vi måtte ha inn en til, og det var mange søkere, blant annet enn mann som ville passet perfekt - og du likevel ble tatt inn kun basert på at du er kvinne, og kanskje egentlig ikke var godt nokkvalifisert - så hadde ikke samarbeidsgrunnlaget vært det beste...

Lang og dårlig setning :)

Men; poenget mitt er bare, du kan godt mene du gjør en god jobb, og at du er kvalifisert - det er ikke dermed sikkert du er den som er best for jobben.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...