Gå til innhold

Iskald i basseng - råd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min yngste er ivrig svømmer, og kan knapt vente til ukas trenedag.

Problemet er at h*n er temmelig tynn og følgelig (?) fryser så h*n hakker tenner gjennom hele svømmetimen - som foregår i storbassenget der temperaturen er måtelig.

Det er nok drøyt å smøre inn huden med 'fett' slik de som svømmer den engelske kanal gjør, men dere har kanskje andre råd?

På forhånd tusen takk for svar.

PS: Legges også inn i Foreldre-småbarn.

ikke fast nick
Skrevet

Undersøk om det finnes en tørrdrakt som kanskje kan fungere. Jeg vet at svømmeinstruktører bruker slike, og de dekker gjerne mer av kroppen enn det vanlig badetøy gjør.

Ellers har jeg ikke annet råd enn å være i mest mulig aktivitet hele tiden. Finnes det noen mulighet for at treningen kan legges til et varmere basseng?

Skrevet

Undersøk om det finnes en tørrdrakt som kanskje kan fungere. Jeg vet at svømmeinstruktører bruker slike, og de dekker gjerne mer av kroppen enn det vanlig badetøy gjør.

Ellers har jeg ikke annet råd enn å være i mest mulig aktivitet hele tiden. Finnes det noen mulighet for at treningen kan legges til et varmere basseng?

Nei, det tror jeg ikke. Det pågår flere kurs/treninger parallelt i dette storbassenget. De mindre, varmebassengene befolkes av vanlige, betalende gjester.

Men tørrdrakt? Du mener ikke våtdrakt?

Skrevet

Nei, det tror jeg ikke. Det pågår flere kurs/treninger parallelt i dette storbassenget. De mindre, varmebassengene befolkes av vanlige, betalende gjester.

Men tørrdrakt? Du mener ikke våtdrakt?

Våtdrakten gir best bevegelighet i vannet samt at den beskytter mot slag, det er heller ingen fare for at den fylles med vann ved skade. Den kan derimot bli kald ved lengre innsatser. Fordelen med tørrdrakt er at den er mer anvendelig til annen overflateredning og at den er varmere. Ved bruk av tørrdrakt er det viktig at mest mulig luft tømmes ut av drakten for å bedre bevegeligheten i vannet. Det er vesten som skal sørge for oppdrift.

stod det: http://72.14.203.104/search?q=cache:NL5JxaZztIUJ:www.brannmannen.no/arkiv/2002/1-02/sider-1-02/overflateredning_i_rennende_vann.htm+t%C3%B8rrdrakt/v%C3%A5tdrakt&hl=no

Skrevet

Våtdrakten gir best bevegelighet i vannet samt at den beskytter mot slag, det er heller ingen fare for at den fylles med vann ved skade. Den kan derimot bli kald ved lengre innsatser. Fordelen med tørrdrakt er at den er mer anvendelig til annen overflateredning og at den er varmere. Ved bruk av tørrdrakt er det viktig at mest mulig luft tømmes ut av drakten for å bedre bevegeligheten i vannet. Det er vesten som skal sørge for oppdrift.

stod det: http://72.14.203.104/search?q=cache:NL5JxaZztIUJ:www.brannmannen.no/arkiv/2002/1-02/sider-1-02/overflateredning_i_rennende_vann.htm+t%C3%B8rrdrakt/v%C3%A5tdrakt&hl=no

Menneh... tror du dette fungerer på svømmekurs i svømmehallen?

;-)

Skrevet

;-)

Jeg trodde at tørrdrakter var ment for mer ekstreme forhold, f eks proffe dykkere som dykker i kaldt vann etc.

Dette fordi våtdrakten jo først blir våt av det kalde vannet, og så varmer kroppen opp dette vannet etterpå. Derfor er det viktig at cdrakta er relativt tettsittende.

Jeg har sett at det finnes våtdrakter med ulik tykkelse (antall mm), og det skulle vel være mulig å få tak i en nokså tynn en. Det går også an å kjøpe med korte ermer og shortslengde, samt at jeg også har sett dem ermeløse.

Skrevet

;-)

virker jo litt rart - like rart som å ta med gummibåt, syns jeg! :)

Skrevet

;-)

Du får våtdrakter som har korte armer og ben (omtrent som en kombinasjon av T-shirts og shorts i en del).

Har brukt dette ved snorkling og dykking i områder med middels temperatur tidligere, nettopp for ikke å bli for fort frossen når man skal holde seg i vannhet en god stund.

Det gir som andre sier her god bevegelighet, og kan være det som egner seg best for sønnen din. Ser jo litt "kult ut" også.

Tror ikke fett eller annet er noe særlig egnet. Det blir fort noe jæ..lig svineri, og neppe egnet i en svømmehall...:-)

Skrevet

Du får våtdrakter som har korte armer og ben (omtrent som en kombinasjon av T-shirts og shorts i en del).

Har brukt dette ved snorkling og dykking i områder med middels temperatur tidligere, nettopp for ikke å bli for fort frossen når man skal holde seg i vannhet en god stund.

Det gir som andre sier her god bevegelighet, og kan være det som egner seg best for sønnen din. Ser jo litt "kult ut" også.

Tror ikke fett eller annet er noe særlig egnet. Det blir fort noe jæ..lig svineri, og neppe egnet i en svømmehall...:-)

Skal sjekke det der med ettersittende drakt, men har mine tvil egentlig om barnet vil skille seg såpass dramatisk ut.

OL-floken er kanskje et alternativ. Hvis det har blitt lov :)

Skrevet

Skal sjekke det der med ettersittende drakt, men har mine tvil egentlig om barnet vil skille seg såpass dramatisk ut.

OL-floken er kanskje et alternativ. Hvis det har blitt lov :)

Å holde seg i konstant bevegelse hjelper i hvert fall godt.

Og da slukner han sansynligvis raskt senere på kvelden, hvilket også kanskje kan ses på som en fordel av og til:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...