Gå til innhold

Hvordan svarer du på intervju hvis...

Anbefalte innlegg

Gjest ikke noe nick i dag
Skrevet

...de spør om du har vært mye syk. Du er faktisk endel sykmeldt (mest deltids sykemeldinger), pga diverse helseplager som du ikke kan noe for, men du har ikke lyst til å si noe om det fordi du har så lyst på denne jobben.

(gjelder en jobb i det offentlige, helsesektor).

Gjest arbeidssøker
Skrevet

Intervjuer har ingen rett til å spørre om helsetilstand. Likevel er det mange som gjør det. Hvis du svarer ærlig, vil du antageligvis ikke få jobben. Hvis du begynner å kritisere spørsmålene til intervjuer vil du nok heller ikke få jobben. Derfor mener jeg at du har rett til å lyve på dette spørsmålet.

Skrevet

Enig med arbeidssøker under her. Det finnes flere ting en potensiell arbeidsgiver ikke "har lov" til å spørre om, men i praksis er det fritt frem for hva som helst. Ergo får man bruke det eneste kortet man har i slike situasjoner: Lyve.

"............................................."

Gjest Sakarine
Skrevet

du svarer at du har vært syk, ikke noe mer. de har ikke med det, ganske enkelt.

Skrevet

Enig med arbeidssøker under her. Det finnes flere ting en potensiell arbeidsgiver ikke "har lov" til å spørre om, men i praksis er det fritt frem for hva som helst. Ergo får man bruke det eneste kortet man har i slike situasjoner: Lyve.

"............................................."

Man kan dempe sannheten litt, men å lyve for mye om helsa er bare dumt.

Om vedkommende har vært mye borte fra jobben er et av spørsmålene som vil bli stilt til referanser...

Gjest Persille
Skrevet

Om du lyver om det som det flere under her anbefaler, de sjekker referansene dine og de sier du har vært mye borte - så får du hvertfall ikke jobben.

Jeg synes du skal være ærlig - jeg var mye borte i en periode pga sånn eller sånn, slik er det ikke nå lenger og det er lenge siden.

Om du er konstant mye borte burde du kanskje vurdere en stilling hvor dette ikke har store konsekvenser for arbeidsgiver.

Gjest Persille
Skrevet

du svarer at du har vært syk, ikke noe mer. de har ikke med det, ganske enkelt.

Det er klart de har noe med det!

Jeg kan jo ikke ansette en i fulltidsstilling som er borte halvparten av tiden?

Det er ikke lov å spørre om du har vært mye syk - men de kan spørre om du har hatt mye fravær. Det er legitimt, og rettferdig.

Og lyver du på det men blir avslørt av referansene - så får du hvertfall ikke jobben.

Gjest Persille
Skrevet

Intervjuer har ingen rett til å spørre om helsetilstand. Likevel er det mange som gjør det. Hvis du svarer ærlig, vil du antageligvis ikke få jobben. Hvis du begynner å kritisere spørsmålene til intervjuer vil du nok heller ikke få jobben. Derfor mener jeg at du har rett til å lyve på dette spørsmålet.

De kan ikke spørre om helsetilstand - men de kan godt spørre om fravær. Det er ikke det samme...

Og blir du tatt i løgn på det, så kan du bare glemme å få jobben i det hele tatt.

Gjest amparro
Skrevet

Jeg har blitt spurt om helsa mi på omtrent hvert eneste intervju jeg har vært på. Jeg har svart (som sant er) at hels mi er knallgod :-) Dette vil de jo spørre referansen om uansett. De spør jo om fravær.

Du er jo i en litt vanskelig situasjon, for du kan jo ikke si at du ikke har fravær. Det vil jo komme for en dag.

Jeg var på jobbintervju en gang jeg var sykemeldt fra den jobben jeg hadde. Jeg var åpen og ærlig om grunnen til det og fikk jobben! Det var MANGE søkere :-) Men det var min første sykemelding på 6 år (det fikk jeg jo fram).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...