Gå til innhold

Bortkasta penger på digitale bilder!

Anbefalte innlegg

Gjest amatørfotograf
Skrevet

Jeg synes bildene tatt med vanlig kamera blir mye bedre! Noen ganger blir de digitale bildene bra, men nå har jeg nettopp hentet noen der aller er dårlige. Utrolig kjipt! Hvordan gjør du det; har du bildene på pc'en? Jeg ville hatt bildene i album. Bildene er supre på pc'skjermen, men når jeg fremkaller dem er de altså pyton.

• Svar 45
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• lalala1365380457

7

• Goliath

6

• Prozak

5

• Katt-ja

4

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Hva mener du med dårlige? Er de uskarpe, grumsete eller er komposisjonen dårlig eller menneskene lukker alltid øynene eller ser bort?

Hva slags kamera har du?

Det kan være at oppløsningen til kameraet er for dårlig, eller at det har for lang tidsforsinkelse. I såfall må du investere i nytt kamera

Skrevet

Det er merkelig, og slik skal det ikke være ut i fra hvordan du beskriver det.

Så lenge bildet er supert på skjermen, og du ikke bestiller et foto som fysisk sett er større en bildet du ser på skjermen, så skal bildet minst bli tilnærmet like bra som på skjermen.

Har du i tillegg et digitalt fotoapparat som har god oppløsning (og er riktig satt opp), så skal du kunne printe ut bilder med enda større fysisk størrelse enn skjermbildet ditt uten at det går ut over kvaliteten.

Skrevet

Jeg har det meste på pc'n, men har fremkalt noe også. Oppløsningen jeg bruker mest på kameraet mitt gjør at bildene blir ca. 0,6-1Mb. Har forstørret opp til 20x30 cm og det ble kjempebra.

Gjest amatørfotograf
Skrevet

Hva er feil med de da? - dårlig oppløsning?

Ja, det er vel det det heter.

Skrevet

Ja, det er vel det det heter.

Hva slags kamera har du da?

Gjest amatørfotograf
Skrevet

Det er merkelig, og slik skal det ikke være ut i fra hvordan du beskriver det.

Så lenge bildet er supert på skjermen, og du ikke bestiller et foto som fysisk sett er større en bildet du ser på skjermen, så skal bildet minst bli tilnærmet like bra som på skjermen.

Har du i tillegg et digitalt fotoapparat som har god oppløsning (og er riktig satt opp), så skal du kunne printe ut bilder med enda større fysisk størrelse enn skjermbildet ditt uten at det går ut over kvaliteten.

Jeg kommer nok til å holde meg til det gamle kameraet.

Skrevet

Synd du må oppleve slikt, MEN de fleste som opplever dette gjør som jeg ikke gjorde.. "

Jeg hadde ikke lest og Brukt "ANVISNINGEN" nøye nok.. Det er utrolig mye finesser...................

Håper ordtaket----->Les og bli vis

Stemmer??

*smil*

Gjest amatørfotograf
Skrevet

Hva slags kamera har du da?

Jeg har det ikke her, men det som er så rart er at bildene er gode på pc-skjermen men ikke når de blir fremkalt.

Uansett så vil jeg heller bruke det gamle fotoapparatet mitt!

Gjest amatørfotograf
Skrevet

Synd du må oppleve slikt, MEN de fleste som opplever dette gjør som jeg ikke gjorde.. "

Jeg hadde ikke lest og Brukt "ANVISNINGEN" nøye nok.. Det er utrolig mye finesser...................

Håper ordtaket----->Les og bli vis

Stemmer??

*smil*

Se det goliath har svart.

Skrevet

Jeg har det ikke her, men det som er så rart er at bildene er gode på pc-skjermen men ikke når de blir fremkalt.

Uansett så vil jeg heller bruke det gamle fotoapparatet mitt!

Det er alltid bra kvalitet med laveste oppløsing på skjerm -det er derfor man kan bruke slike bilde rpå internett -men bare man prnter de så blir de elendige - du er nødt til å stille om kameraet ditt slik at det tar høyoppløseilege bilder (det har ikke noe med at kamerat tar 5 megpixler etc. å gjøre)

Velg den instillingen som gir deg FÆRREST, eller nest FÆRREST antall bilder på brikka di :)

Skrevet

Jeg framkaller alltid mange av bildene. De blir kjempebra. Bruker Minebilder.no. Fremkaller også alltid i 10*13 format da dette er tilnærmet størrelsen på det digitale bildet.

Gjest amatørfotograf
Skrevet

Det er alltid bra kvalitet med laveste oppløsing på skjerm -det er derfor man kan bruke slike bilde rpå internett -men bare man prnter de så blir de elendige - du er nødt til å stille om kameraet ditt slik at det tar høyoppløseilege bilder (det har ikke noe med at kamerat tar 5 megpixler etc. å gjøre)

Velg den instillingen som gir deg FÆRREST, eller nest FÆRREST antall bilder på brikka di :)

Jeg får nå se hva jeg får til, men takk for svar. :-)

Skrevet

Jeg kommer nok til å holde meg til det gamle kameraet.

Den største fordelen med at digitalkamera er at du kan ta så mange bilder du bare vil - uten at det koster deg noe ekstra. Og har du en "passe stor" minnebrikke, så kan du ta svært mange bilder før kapasiteten begrenser deg.

Og så er det bare å plukke ut de beste bildene for å printe de ut til et album.

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg forsøkt en annen leverandør av "fremkalling" (printing) av digitale bilder.

For hvis den butikken du har brukt ikke har satt printeren riktig opp (kalibrert den), eventuelt ikke tatt hensyn til de "metadata" som ligger i de digitale bildene, så kan resultatet bli dårlig - selv om det digitale bildet er bra.

Jeg fotograferer en del selv, og bruker min egen printer til å printe ut de bildene jeg ønsker papirkopier av. Da kan jeg også "bearbeide" det digitale bildet slik at resultatet blir best mulig (og gjerne "kroppe" det, slik at utsnittet blir best mulig).

Og jeg er MEGET godt fornøyd, i forhold til de begrensninger jeg hadde med mitt gamle analoge kamera - også med tanke på kvaliteten på printen.

Og jeg er kresen:-)

Gjest papirtiger
Skrevet

...man printer dem ut, hva?

Jeg fremkaller mine. Har prøvd printer med fotopapir men det blir ikke det samme..

Skrevet

Jeg fremkaller mine. Har prøvd printer med fotopapir men det blir ikke det samme..

Du mener du får printet dem ut hos fotograf?

Fremkalling er da det man gjorde med filmen for at den skulle bli til negativer?

lalala1365380457
Skrevet

hvis man ruker hjemmeprinter til fremkalling av bildene vil de falme bort i løpet av noen år =/

lalala1365380457
Skrevet

hehe, nevermind. så du mente på en litt annen måte ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...