Katt-ja Skrevet 26. oktober 2005 Skrevet 26. oktober 2005 hehe, nevermind. så du mente på en litt annen måte Er nok litt pirkete,- direkte gale formuleringer ergrer meg ;-) 0 Siter
lalala1365380457 Skrevet 26. oktober 2005 Skrevet 26. oktober 2005 Er nok litt pirkete,- direkte gale formuleringer ergrer meg ;-) hehe 0 Siter
Goliath Skrevet 26. oktober 2005 Skrevet 26. oktober 2005 hvis man ruker hjemmeprinter til fremkalling av bildene vil de falme bort i løpet av noen år =/ Det avhenger noe av kvaliteten på det papiret du bruker. Men alle papirfotografier falmer etterhvert. Fordelen med digitale bilder er jo at du kan printe de ut igjen når de blir for blasse....:-) 0 Siter
lalala1365380457 Skrevet 26. oktober 2005 Skrevet 26. oktober 2005 Det avhenger noe av kvaliteten på det papiret du bruker. Men alle papirfotografier falmer etterhvert. Fordelen med digitale bilder er jo at du kan printe de ut igjen når de blir for blasse....:-) har aldri opplevd at fremkalte bilder falmer..kanskje litt etter flere tiår hvis de står i ganske direkte lys. det blir vel samme kvalitet selv om det er digital/vanlig film på selve bildet man får fremkalt?! mens hjemmeprintede bilder falmer ganske raskt?! 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 26. oktober 2005 Skrevet 26. oktober 2005 har aldri opplevd at fremkalte bilder falmer..kanskje litt etter flere tiår hvis de står i ganske direkte lys. det blir vel samme kvalitet selv om det er digital/vanlig film på selve bildet man får fremkalt?! mens hjemmeprintede bilder falmer ganske raskt?! Spørs hva du mener med "ganske raskt". Jeg har bilder skrevet ut på fotoprinter med originalt fotopapir for fem-seks år siden og de har ikke bleknet det aller minste. 0 Siter
Prozak Skrevet 26. oktober 2005 Skrevet 26. oktober 2005 Oppløsningen har mye, om ikke alt å si. F.eks gir 3mpx oppløsning gode bilder i opptil 20x30cm. (dvs. at hvis kameraet f.eks støtter 3mpx, så må du ta bildene med maks kvalitet). Hvis du på noen måte reduserer kvaliteten på bildet, så vil det gjerne fortsatt se fint ut på skjermen, men bli kornete på papir. "..........................................." 0 Siter
Gjest det gjør vi vel Skrevet 26. oktober 2005 Skrevet 26. oktober 2005 ...man printer dem ut, hva? Selvfølgelig fremkaller man bildene. Vi sender dem via dataen til en forhandler som fremkaller fiiiine bilder som vi limer inn i albumene våre. Har printet ut noen bilder som henger på veggen i glass og ramme, de har allerede fått en annen farge. 0 Siter
Gjest papirtiger Skrevet 26. oktober 2005 Skrevet 26. oktober 2005 Du mener du får printet dem ut hos fotograf? Fremkalling er da det man gjorde med filmen for at den skulle bli til negativer? Flisespikkere.. Hva skulle man sagt i stedet? 0 Siter
Hawkwind Skrevet 26. oktober 2005 Skrevet 26. oktober 2005 Oppløsningen har mye, om ikke alt å si. F.eks gir 3mpx oppløsning gode bilder i opptil 20x30cm. (dvs. at hvis kameraet f.eks støtter 3mpx, så må du ta bildene med maks kvalitet). Hvis du på noen måte reduserer kvaliteten på bildet, så vil det gjerne fortsatt se fint ut på skjermen, men bli kornete på papir. "..........................................." En sannhet med modifikasjoner. I følge min stefar; som har fotografert i yrkessammenheng i en 40 års tid, er optikken langt viktigere for resultatet enn oppløsningen. Som han sa sist vi diskuterte det: Et dyrt 1,3 mp kamera med godt optikk vil som oftest gi bedre bilder enn et billigkamera med 6 mp som har dårlig optikk. I og med at han har holdt på med digitale kameraer i drøyt 10 år nå, går jeg ut fra at han har en viss peiling... 0 Siter
Prozak Skrevet 26. oktober 2005 Skrevet 26. oktober 2005 En sannhet med modifikasjoner. I følge min stefar; som har fotografert i yrkessammenheng i en 40 års tid, er optikken langt viktigere for resultatet enn oppløsningen. Som han sa sist vi diskuterte det: Et dyrt 1,3 mp kamera med godt optikk vil som oftest gi bedre bilder enn et billigkamera med 6 mp som har dårlig optikk. I og med at han har holdt på med digitale kameraer i drøyt 10 år nå, går jeg ut fra at han har en viss peiling... Jo, men oppløsningen er jo direkte relatert til størrelsen. Ergo vil man ha en max størrelse på en bestemt oppløsning før det blir kornete. "............................................." 0 Siter
Prozak Skrevet 26. oktober 2005 Skrevet 26. oktober 2005 Selvfølgelig fremkaller man bildene. Vi sender dem via dataen til en forhandler som fremkaller fiiiine bilder som vi limer inn i albumene våre. Har printet ut noen bilder som henger på veggen i glass og ramme, de har allerede fått en annen farge. Altså - digitale bilder _fremkalles_ da ikke? De printes ut på profesjonelle fotoskrivere på ordentlig fotopapir. "..............................................." 0 Siter
Prozak Skrevet 26. oktober 2005 Skrevet 26. oktober 2005 Flisespikkere.. Hva skulle man sagt i stedet? "Flisespikkere.. Hva skulle man sagt i stedet?" "Få printet ut bildene"? "Få bildene på papir"? :-) Fremkalling er jo en totalt annerledes prosess enn en utskrift, med kontrastvæsker, lyseksponering etc. i stedet for blekkspruting. "............................................." 0 Siter
Gjest papirtiger Skrevet 26. oktober 2005 Skrevet 26. oktober 2005 "Flisespikkere.. Hva skulle man sagt i stedet?" "Få printet ut bildene"? "Få bildene på papir"? :-) Fremkalling er jo en totalt annerledes prosess enn en utskrift, med kontrastvæsker, lyseksponering etc. i stedet for blekkspruting. "............................................." Jaja, det må dere gjerne si. Har enda ikke opplevd at noen ikke skjønte hva jeg mente med å fremkalle digitale bilder. 0 Siter
Hawkwind Skrevet 26. oktober 2005 Skrevet 26. oktober 2005 Jo, men oppløsningen er jo direkte relatert til størrelsen. Ergo vil man ha en max størrelse på en bestemt oppløsning før det blir kornete. "............................................." Forsåvidt. Men har ved selvsyn sett at et høykvalitetskamera med lav oppløsning har produsert bilder som kunne forstørres mange ganger uten stort kvalitetstap. Har også sett det motsatte - et lavkvalitetskamera med høy oppløsning som produserer bilder som helst bør reduseres en del i størrelse før kvaliteten blir akseptabel. Optikken er særdeles viktig blant annet i forhold til hvor kornete bildene blir i utgangspunktet; hva slags software/hardware som er installert i kameraet har og betydning. Menmen, man får hva man betaler for når det gjelder digitalkameraer og da. Billigkameraet på Elkjøp til en knapp tusenlapp gir bare ikke så gode bilder som det kameraet fotosjappa selger til 5 lapper, selv om billigkameraet har aldri så høy oppløsning ;-) 0 Siter
Hawkwind Skrevet 26. oktober 2005 Skrevet 26. oktober 2005 Hva slags prisklasse er det på digitalkameraet ditt? Billigkamera fra kjede elns, eller kvalitetskamera du betalte noen lapper for? Og hvor gammelt er det? 0 Siter
Prozak Skrevet 26. oktober 2005 Skrevet 26. oktober 2005 Forsåvidt. Men har ved selvsyn sett at et høykvalitetskamera med lav oppløsning har produsert bilder som kunne forstørres mange ganger uten stort kvalitetstap. Har også sett det motsatte - et lavkvalitetskamera med høy oppløsning som produserer bilder som helst bør reduseres en del i størrelse før kvaliteten blir akseptabel. Optikken er særdeles viktig blant annet i forhold til hvor kornete bildene blir i utgangspunktet; hva slags software/hardware som er installert i kameraet har og betydning. Menmen, man får hva man betaler for når det gjelder digitalkameraer og da. Billigkameraet på Elkjøp til en knapp tusenlapp gir bare ikke så gode bilder som det kameraet fotosjappa selger til 5 lapper, selv om billigkameraet har aldri så høy oppløsning ;-) Ja, det er klart opptikken har enorm betydning. Jeg drev og så på mulighetene for å begynne å produsere digitalkameraer for omtrent 10 år siden, sammen med en informatiker. Vi fant ut at det vi strandet på, som gjorde at det ble for dyrt, var optikken. ".........................................." 0 Siter
Gjest ChiengMai Skrevet 26. oktober 2005 Skrevet 26. oktober 2005 Hva slags prisklasse er det på digitalkameraet ditt? Billigkamera fra kjede elns, eller kvalitetskamera du betalte noen lapper for? Og hvor gammelt er det? Like viktig: Hva slags oppløsning _bruker_ vedkommende? 0 Siter
Goliath Skrevet 27. oktober 2005 Skrevet 27. oktober 2005 har aldri opplevd at fremkalte bilder falmer..kanskje litt etter flere tiår hvis de står i ganske direkte lys. det blir vel samme kvalitet selv om det er digital/vanlig film på selve bildet man får fremkalt?! mens hjemmeprintede bilder falmer ganske raskt?! Selv har jeg hatt "hjemmeprintede" bilder på vegg i 4 år nå, og de ser ut som om de var nye. Tror som sagt det har en del å si hvilket papir du bruker. 0 Siter
Katt-ja Skrevet 27. oktober 2005 Skrevet 27. oktober 2005 Selvfølgelig fremkaller man bildene. Vi sender dem via dataen til en forhandler som fremkaller fiiiine bilder som vi limer inn i albumene våre. Har printet ut noen bilder som henger på veggen i glass og ramme, de har allerede fått en annen farge. Jeg mente ikke at man ikke printet ut bildene, men "fremkalle" har nå alltid betydd å lage negativer fra film,- mens det å lage papirbilder (fra negativer eller digitalt) kalles å kopiere evt. printe. For meg høres det bakvendt ut å si "fremkalle digitale bilder". Sakset fra :http://erfaring.com/orakel/show.php?id=11740 "For å ta med litt fototerminologi: Fremkalling er den prosessen som brukes for å gjøre om en eksponert film til en positiv eller negativ film. Kopiering er prosessen å få bildet overført til papir, uansett om kilden er en film eller en datafil fra et digitalkamera. " 0 Siter
Tonette Skrevet 27. oktober 2005 Skrevet 27. oktober 2005 Jeg pleier å fremkalle min bilder hos fotoknudsen og er kjempefornøyd. Men det hendte en gang at kvaliteten ble dårlig. Da klagde jeg og fikk fremkalt bildene på nytt igjen. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.