Gå til innhold

Canal+ og sånn

Anbefalte innlegg

ShitDiddelyDo
Skrevet

I sommer fikk jeg dekoder fra UPC, for å se fotball.

Nå fikk jeg nettopp en ny dekoder på døra, en digital en. Alle får visst en sånn i stedet for den gamle greia.

Det jeg lurer på: Kan jeg koble denne digitale dekoderen til hjemmekinoanlegget og få skikkelig lyd?

Skrevet

Ikke det at jeg har så peiling, men vi har i hvert fall en digital tuner fra Canal Digital som er koplet til hjemmekinoanlegget.

:-)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Ikke det at jeg har så peiling, men vi har i hvert fall en digital tuner fra Canal Digital som er koplet til hjemmekinoanlegget.

Men hvilken utgang bruker dere fra forsterkeren?

Det er kanskje ikke så nøye?

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Ja - finner du en digital utgang (coax) på den - kobbler du den til en digital inngang på prosessoren (en kabel)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Ja - finner du en digital utgang (coax) på den - kobbler du den til en digital inngang på prosessoren (en kabel)

Vet du om jeg da får surroundlyd?

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Vet du om jeg da får surroundlyd?

Ja, de fleste filmkanalene, også tv2 og NRK sender de fleste filmene i surround, ikke DD.

Skrevet

Men hvilken utgang bruker dere fra forsterkeren?

Det er kanskje ikke så nøye?

Jeg husker jeg styrte voldsomt for å få alt til å fungere samtidig og for å få lyden fra parabolen ut i hjemmekinoanlegget i stedet for tv-høytalerne.

Så, jeg koplet:

1. Scart kabel fra scartinngangen på tv til scartinngangen på tuneren.

2. Audio ut på tuneren til audio in på dvd/hjemmekino (kabel med to plugger: rød/hvit).

3. Scartkabel med sånn hvit/rød/gul plugg i andre enden fra vcr-scart på tvn til video/audio ut på dvd/hjemmekino.

4. Alle høytalerne og suben er jo koplet til dvd/hjemmekino, og videoen er koplet til tvn med en sånn antenneledning (bakdelen er at vi ikke får hjemmekino lyd til vhs-filmer)

Jaja, dette var sikkert mer forvirrende enn til hjelp, da :-)

Jeg tør ikke _røre_ det nå, i frykt for å ødelegge igjen :-)

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Jeg husker jeg styrte voldsomt for å få alt til å fungere samtidig og for å få lyden fra parabolen ut i hjemmekinoanlegget i stedet for tv-høytalerne.

Så, jeg koplet:

1. Scart kabel fra scartinngangen på tv til scartinngangen på tuneren.

2. Audio ut på tuneren til audio in på dvd/hjemmekino (kabel med to plugger: rød/hvit).

3. Scartkabel med sånn hvit/rød/gul plugg i andre enden fra vcr-scart på tvn til video/audio ut på dvd/hjemmekino.

4. Alle høytalerne og suben er jo koplet til dvd/hjemmekino, og videoen er koplet til tvn med en sånn antenneledning (bakdelen er at vi ikke får hjemmekino lyd til vhs-filmer)

Jaja, dette var sikkert mer forvirrende enn til hjelp, da :-)

Jeg tør ikke _røre_ det nå, i frykt for å ødelegge igjen :-)

"2. Audio ut på tuneren til audio in på dvd/hjemmekino (kabel med to plugger: rød/hvit)"

Med denne oppkobblingen kan du ikke motta Dolby surround-lyd over annlegget når de sender filmer i DS

Bruk digital utg/inng.

Skrevet

"2. Audio ut på tuneren til audio in på dvd/hjemmekino (kabel med to plugger: rød/hvit)"

Med denne oppkobblingen kan du ikke motta Dolby surround-lyd over annlegget når de sender filmer i DS

Bruk digital utg/inng.

Jeg burde nok få tak i en scartkabel til og utnytte den andre inngangen på dvd/hjemmekinoen. Føler det kunne vært lurt, men jeg har ikke så veldig peiling - jeg er bare glad jeg fikk alt til å funke samtidig :-)

Det er i hvert fall surround på dvd-filmer, og det er det viktigste :-)

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Jeg burde nok få tak i en scartkabel til og utnytte den andre inngangen på dvd/hjemmekinoen. Føler det kunne vært lurt, men jeg har ikke så veldig peiling - jeg er bare glad jeg fikk alt til å funke samtidig :-)

Det er i hvert fall surround på dvd-filmer, og det er det viktigste :-)

Fra DVD til surround forsterkeren må du kobble _en_ coaksialkabel mellom. )Ikke scart)

Likeledes mellom paraboltuner og surroundforsterker.

Nå snakker vi om lyd.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Ja, de fleste filmkanalene, også tv2 og NRK sender de fleste filmene i surround, ikke DD.

Very good!

Får spørre igjen hvis jeg lurer på noe når jeg kobler den opp. Den funker visst ikke før 1. november.

Men det er vel strengt tatt bare å koble dekoderen til på samme måte som jeg kober en dvd-spiller til?

Ser jeg har fått med en scart, men er usikker på om det er scart-inngang på forsterkeren. Det får jeg finne ut til søndag.

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Very good!

Får spørre igjen hvis jeg lurer på noe når jeg kobler den opp. Den funker visst ikke før 1. november.

Men det er vel strengt tatt bare å koble dekoderen til på samme måte som jeg kober en dvd-spiller til?

Ser jeg har fått med en scart, men er usikker på om det er scart-inngang på forsterkeren. Det får jeg finne ut til søndag.

"Men det er vel strengt tatt bare å koble dekoderen til på samme måte som jeg kober en dvd-spiller til?"

Jepp.

"Ser jeg har fått med en scart, men er usikker på om det er scart-inngang på forsterkeren. Det får jeg finne ut til søndag"

Du trenger scart der du vil overføre bildesignaler.

Møter du motstand kan jeg prøve å hjelpe.

[email protected]

Skrevet

Fra DVD til surround forsterkeren må du kobble _en_ coaksialkabel mellom. )Ikke scart)

Likeledes mellom paraboltuner og surroundforsterker.

Nå snakker vi om lyd.

Skrev ett eller annet forvirrende innlegg nettopp, som plutselig forsvant igjen - og jeg gidder ikke å skrive alt på nytt.

Jeg har ikke peiling på dette uansett, så jeg backer forsiktig ut av denne tråden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...