Gå til innhold

Fattig eller feil prioriteringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når man lar seg avbilde i avisen med røyken i hånda, samtidig som man syter over at man ikke har penger til mat eller julefeiring for barna, blir det bare latterlig.

Greit at man er avhengig av røyk, men når det står mellom røyk til seg selv eller mat til egne barn, burde valget være veldig enkelt!

Hvorfor sier ikke journalisten til denne dama at det kanskje ville virke litt mer troverdig dersom hun lot røyken ligge mens hun ble fotografert?

For den som ikke har fått det med seg, så gjelder det hu dama i Dagbladet i dag, Linda Muggerud som er fattig.

Og jeg skjønner at røyken er trøst og alt det der, men den kan da ikke gå foran mat til ungene!?

• Svar 73
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Hawkwind

9

• Dorthe

7

• Champagne

6

• flisa

5

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Avisa her i området skrev for et år eller to siden om ei dame som var så utrolig fattig alenemor til 3 skolebarn. Hun hadde VALGT å være hjemmeværende husmor. Da dånte jeg litt altså.

fei1365380229
Skrevet

Jeg trodde nesten journalistene oppfordret fattigfolk til å stille med sneipen i kjeften jeg :) Jeg har sett mange intervjuer både i aviser og tv og de har bestandig rullingsen i kjeften.

Skrevet

Og du røyker selv antar jeg; og vet selv hva det vil si å ha nikotinabstinens?

Skrevet

Og du vet hvordan det er å være 7 år å måtte legge deg sulten mens mamma sitter i stua og røyker..?

Spiler ingen rolle hvor stort nikotinbehovet er, sulter ungen din så er det en mors plikt å skaffe mat!

Skrevet

Den abstinensen vil vel gi seg etter noen uker?

Og hvilken mor kan kjøpe seg sigaretter og samtidig sitte og se på at ungen hennes ikke får nok mat fordi hun har brukt pengene på røyk?

Er fristet til å si at det der er en sak for barnevernet...

Gjest papirtiger
Skrevet

Og du vet hvordan det er å være 7 år å måtte legge deg sulten mens mamma sitter i stua og røyker..?

Spiler ingen rolle hvor stort nikotinbehovet er, sulter ungen din så er det en mors plikt å skaffe mat!

Mm.. Helt utrolig at denne kvinnen ikke har tenkt at det kanskje tar seg litt dårlig ut å sitte med sigaretten i hånda på bildet.

Skrevet

Joda - det er selvsagt bare å velge.

Antar du har samme holdning overfor alkoholikere og, for ikke å snakke om narkomane?

Det er jo bare å velge det som er rett...

Gjest papirtiger
Skrevet

Joda - det er selvsagt bare å velge.

Antar du har samme holdning overfor alkoholikere og, for ikke å snakke om narkomane?

Det er jo bare å velge det som er rett...

Så du mener at røyking er en lidelse? Interessant..

Skrevet

Verdens Helseorganisasjon (WHO) har definert røykeavhengighet som en lidelse...

Skrevet

Den abstinensen vil vel gi seg etter noen uker?

Og hvilken mor kan kjøpe seg sigaretter og samtidig sitte og se på at ungen hennes ikke får nok mat fordi hun har brukt pengene på røyk?

Er fristet til å si at det der er en sak for barnevernet...

Nå vil jeg nok påstå at det er andre prioriteringer en sigarettene som er feil om man ikke har penger til mat da.

Men ja, abstinensene gir seg etter noen uker.

Noen uker med ekstremt opphøyet aggresjonsnivå og rastløshet hvor man i beste fall er en stor plage for sine omgivelser.

Og det er og blir et paradoks at de hjelpemidler man kan kjøpe for å dempe reaksjonene, er dyrere enn både tobakk og sigaretter ;-)

Skrevet

Det siste jeg leste om forskningen på området, er at nikotin i forhold til avhengighet fungerer på en måte som er sammenlignbar med avhengighet av narkotiske stoffer.

De samme områdene i hjernen som berøres.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Avisa her i området skrev for et år eller to siden om ei dame som var så utrolig fattig alenemor til 3 skolebarn. Hun hadde VALGT å være hjemmeværende husmor. Da dånte jeg litt altså.

Da hadde jeg dånt litt også :o)

Jeg er en annen
Skrevet

I et hvert samfunn vil det være folk som driter seg ut ved å kjøpe ting de ikke kan eller gidder betale for, med inkassokrav som resultat. Det er det denne dama har gjort, og nå må hun ta konsekvensene. Dette har ingenting med fattigdom å gjøre, men er et symptom på at folk mangler skamfølelse og at offerrollen etter hvert har blitt temmelig attraktiv. Ellers helt enig i at det imagemessig ville vært best å stumpe røyken her.

Gjest papirtiger
Skrevet

Det siste jeg leste om forskningen på området, er at nikotin i forhold til avhengighet fungerer på en måte som er sammenlignbar med avhengighet av narkotiske stoffer.

De samme områdene i hjernen som berøres.

Nikotin er et sentralstimulerende stoff, så det er ikke rart at det påvirker samme hjernedeler som andre sentralstimulerende midler...

Personlig synes jeg det er temmelig irrelevant å sammenlikne røykere med alkoholikere og i hvert fall med narkomane.

I hvilken grad ødelegger røyking livet til vanlige røykere? Å sammenlikne livet til røykere med livet til alkoholikere/narkomane er horribelt.

Skrevet

Nikotin er et sentralstimulerende stoff, så det er ikke rart at det påvirker samme hjernedeler som andre sentralstimulerende midler...

Personlig synes jeg det er temmelig irrelevant å sammenlikne røykere med alkoholikere og i hvert fall med narkomane.

I hvilken grad ødelegger røyking livet til vanlige røykere? Å sammenlikne livet til røykere med livet til alkoholikere/narkomane er horribelt.

Det var snakk om avhengigheten, og hvor lett/vanskelig det er å slutte - ikke livene forøvrig.

I den konteksten er sammenligningen høyst relevant.

Gjest sussilito
Skrevet

Jeg reagerer sånn som deg, helt klart! Jeg blir nesten litt kvalm (mitt problem)...

Jeg mener det ikke handler om fattigdom i det hele tatt, det handler om prioritering.

Du kan ikke gå ut å kjøpe røyk hvis du ikke har penger til mat til barna. Det er omsorgsvikt! Det er iallefall det det kalles når folk bruker pengen på dop framfor mat til ungene.

Hun burde skjerpe seg, men hun er kanskje ikke den skarpeste kniven i skuffen....

Gjest pikenes jens
Skrevet

Har du ikke link til dette?

Jeg kjenner vedkommende og vil gjerne lese dette.

Gjest Not-røyker
Skrevet

Hun er vel like avhengig som ethvert annet nikotinvrak?

Hva mener du, tror du en alkoholiker bare kan slutte å drikke på dagen også?

Gjest Not-røyker
Skrevet

Jeg reagerer sånn som deg, helt klart! Jeg blir nesten litt kvalm (mitt problem)...

Jeg mener det ikke handler om fattigdom i det hele tatt, det handler om prioritering.

Du kan ikke gå ut å kjøpe røyk hvis du ikke har penger til mat til barna. Det er omsorgsvikt! Det er iallefall det det kalles når folk bruker pengen på dop framfor mat til ungene.

Hun burde skjerpe seg, men hun er kanskje ikke den skarpeste kniven i skuffen....

Så fint du er det da, og kan fortelle henne hennes beste :(

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...