Gå til innhold

Fattig eller feil prioriteringer?

Anbefalte innlegg

• Svar 73
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Hawkwind

9

• Dorthe

7

• Champagne

6

• flisa

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest papirtiger
Skrevet

Det var snakk om avhengigheten, og hvor lett/vanskelig det er å slutte - ikke livene forøvrig.

I den konteksten er sammenligningen høyst relevant.

Avhengighet vil alltid påvirke livet til personen. Å skille avhengighet fra livet forøvrig blir bare tåpelig.

En røyker har MYE større forutsetninger til å komme seg ut av avhengigheten enn alkoholikere/narkomane nettopp fordi sistnevntes liv er gjennomsyret av avhengigheten.

Gjest spiolina
Skrevet

Jeg finner ikke den artikkelen i nettutgaven. Kan du/noen gi meg linken?

Gjest Not-røyker
Skrevet

I et hvert samfunn vil det være folk som driter seg ut ved å kjøpe ting de ikke kan eller gidder betale for, med inkassokrav som resultat. Det er det denne dama har gjort, og nå må hun ta konsekvensene. Dette har ingenting med fattigdom å gjøre, men er et symptom på at folk mangler skamfølelse og at offerrollen etter hvert har blitt temmelig attraktiv. Ellers helt enig i at det imagemessig ville vært best å stumpe røyken her.

"I et hvert samfunn vil det være folk som driter seg ut ved å kjøpe ting de ikke kan eller gidder betale for, med inkassokrav som resultat. Det er det denne dama har gjort, og nå må hun ta konsekvensene. Dette har ingenting med fattigdom å gjøre, men er et symptom på at folk mangler skamfølelse og at offerrollen etter hvert har blitt temmelig attraktiv. Ellers helt enig i at det imagemessig ville vært best å stumpe røyken her."

FEIL! Mange får inkassokrav selv om de aldri har kjøpt noe unødvendig.

Mennesker kan av forskjellige årsaker havne i økonomisk uføre.

Det skal så lite til for å få inkassoer når de griske inkassohaiene bare står å venter på på å snappe regninga på forfallsdatoen, og dobler regninga på noen uker.

Ingen normale, oppegående mennesker driter regelrett i å betale regningene sine, alle vil vi da ha orden i økonomien, men alt går ikke alltid som planlagt skjønner du.

Jeg hadde flere inkassoer før, men har heldigvis greid å rydde opp i det og betale for meg, så nå har jeg ingen i mitt navn, og det har jeg ikke hatt på lenge. Men alt var uforskyldt fordi jeg ble veldig syk m.m.

Mangler skamfølelse sier du.. det var et litt drøyt utsagn! for det er vel akkurat det du føler om du har mange inkassoer, skam!

Men etter din mening burde kansje denne dama steines også?

La henne beholde sneipen sin, kansje den eneste kosen hun unner seg selv. Og det er da ikke så lett å slutte å røyke på dagen heller.

Jeg håper denne damen får hjelp til en gjeldsordning slik så hun får slettet all gjelda(ved å betale en liten månedlig sum i noen få år).

Vi alle har sjansen til å få en slik ordning en gang i livet, den bør hun få benyttet seg av også.

Skrevet

Joda - det er selvsagt bare å velge.

Antar du har samme holdning overfor alkoholikere og, for ikke å snakke om narkomane?

Det er jo bare å velge det som er rett...

Om det er heroin eller røyk spiller ingen rolle. Klarer man ikke å gi barna mat, men velger å bruke pengene på stoff så er det en barnevernssak.

Skrevet

Nå vil jeg nok påstå at det er andre prioriteringer en sigarettene som er feil om man ikke har penger til mat da.

Men ja, abstinensene gir seg etter noen uker.

Noen uker med ekstremt opphøyet aggresjonsnivå og rastløshet hvor man i beste fall er en stor plage for sine omgivelser.

Og det er og blir et paradoks at de hjelpemidler man kan kjøpe for å dempe reaksjonene, er dyrere enn både tobakk og sigaretter ;-)

Jeg slutta å røyke ved hjelp av nikotinplaster, nettopp for å unngå humørsvingninger og rastløshet.

For min del gikk jeg i pluss fra første dag: En 20-pakning (64 kroner) minus ett nikotinplaster (30 kroner) gav en gevinst på 34 kroner pr dag - og Tidenes Mest Idylliske røykeslutt.

Seriøst :o)

Skrevet

Feil prioritering.

Sannsynligvis en sak for barnevernet.

Skrevet

"I et hvert samfunn vil det være folk som driter seg ut ved å kjøpe ting de ikke kan eller gidder betale for, med inkassokrav som resultat. Det er det denne dama har gjort, og nå må hun ta konsekvensene. Dette har ingenting med fattigdom å gjøre, men er et symptom på at folk mangler skamfølelse og at offerrollen etter hvert har blitt temmelig attraktiv. Ellers helt enig i at det imagemessig ville vært best å stumpe røyken her."

FEIL! Mange får inkassokrav selv om de aldri har kjøpt noe unødvendig.

Mennesker kan av forskjellige årsaker havne i økonomisk uføre.

Det skal så lite til for å få inkassoer når de griske inkassohaiene bare står å venter på på å snappe regninga på forfallsdatoen, og dobler regninga på noen uker.

Ingen normale, oppegående mennesker driter regelrett i å betale regningene sine, alle vil vi da ha orden i økonomien, men alt går ikke alltid som planlagt skjønner du.

Jeg hadde flere inkassoer før, men har heldigvis greid å rydde opp i det og betale for meg, så nå har jeg ingen i mitt navn, og det har jeg ikke hatt på lenge. Men alt var uforskyldt fordi jeg ble veldig syk m.m.

Mangler skamfølelse sier du.. det var et litt drøyt utsagn! for det er vel akkurat det du føler om du har mange inkassoer, skam!

Men etter din mening burde kansje denne dama steines også?

La henne beholde sneipen sin, kansje den eneste kosen hun unner seg selv. Og det er da ikke så lett å slutte å røyke på dagen heller.

Jeg håper denne damen får hjelp til en gjeldsordning slik så hun får slettet all gjelda(ved å betale en liten månedlig sum i noen få år).

Vi alle har sjansen til å få en slik ordning en gang i livet, den bør hun få benyttet seg av også.

"La henne beholde sneipen sin, kansje den eneste kosen hun unner seg selv. Og det er da ikke så lett å slutte å røyke på dagen heller."

Den eneste kosen hun unner seg selv.. Vet du hva røyk koster!?

La henne gjerne røyke istedetfor å gi barna mat, men da bør hun også regne med at barnevernet griper inn.

Her er det ikke snakk om å unne seg noe som helst hvis ungen din sulter!

Skrevet

Knis, kanskje damen til og med tar seg et glass vin engang i blandt og kanskje ungene hennes til å med får godteri.

Uff, det må ikke fattige folk finne på. Det er strengt forbudt å kose seg for det har Dolpolitiet bestemt,

For ordens skyld, jeg har aldri hatt en inkasso og ungene mine har aldri vært sultne.

Skrevet

"La henne beholde sneipen sin, kansje den eneste kosen hun unner seg selv. Og det er da ikke så lett å slutte å røyke på dagen heller."

Den eneste kosen hun unner seg selv.. Vet du hva røyk koster!?

La henne gjerne røyke istedetfor å gi barna mat, men da bør hun også regne med at barnevernet griper inn.

Her er det ikke snakk om å unne seg noe som helst hvis ungen din sulter!

Barnevernet griper ikke inn selv om foreldre røyker. Jeg har faktisk hatt en seriøs diskusjon med dem ang røyking hvor damen sa at hvis de skulle gripe inn ovenfor alle som røkte så hadde de ikke hatt ressurser til noe annet og røyking tross alt var en bagatell i forhold til omsorgssvikt.

Skrevet

Akkurat det der har jeg også lagt merke til. Og røyk er jo ikke akkurat billig...

Skrevet

Et eller annet sted i livet må hun hvertfall ha prioritert feil..

Med mindre hun mistet alt hun eide i en brann eller bedriften ble nedlagt eller noe i den dur..

Gjest spiolina
Skrevet

Om det er heroin eller røyk spiller ingen rolle. Klarer man ikke å gi barna mat, men velger å bruke pengene på stoff så er det en barnevernssak.

Helt klart!

Gjest pikenes jens
Skrevet

Jeg finner ikke den artikkelen i nettutgaven. Kan du/noen gi meg linken?

Jeg også leter som en gal

Skrevet

Avhengighet vil alltid påvirke livet til personen. Å skille avhengighet fra livet forøvrig blir bare tåpelig.

En røyker har MYE større forutsetninger til å komme seg ut av avhengigheten enn alkoholikere/narkomane nettopp fordi sistnevntes liv er gjennomsyret av avhengigheten.

Man har bedre rammebetingelser ja - men avhengigheten i seg selv er tilnærmet lik.

Alkoholikere er forøvrig en gruppe som er meget sammenliknbar - svært mange de facto alkoholikere som er ressursterke mennesker på alle mulige måter.

En velstående alkoholiker har omtrent like gode forutsetninger for å kutte ut sitt misbruk som en velstående røyker - ditto for ressurssvake sådan.

Skrevet

Barnevernet griper ikke inn selv om foreldre røyker. Jeg har faktisk hatt en seriøs diskusjon med dem ang røyking hvor damen sa at hvis de skulle gripe inn ovenfor alle som røkte så hadde de ikke hatt ressurser til noe annet og røyking tross alt var en bagatell i forhold til omsorgssvikt.

Nei, jeg får da ikke håpe at barnevernet griper inn hvis foreldrene røyker. Da ville de fått mye å gjøre!

Derimot håper jeg jo at barnevernet fungerer slik at de vil gripe inn dersom barn ikke får mat og faktisk sulter.

Skrevet

Knis, kanskje damen til og med tar seg et glass vin engang i blandt og kanskje ungene hennes til å med får godteri.

Uff, det må ikke fattige folk finne på. Det er strengt forbudt å kose seg for det har Dolpolitiet bestemt,

For ordens skyld, jeg har aldri hatt en inkasso og ungene mine har aldri vært sultne.

Fattige må selvfølgelig få lov til både å drikke vin og å gi barna godterier.

Å være fattig i Norge er ikke det samme som å være fattig i Etiopia. For meg betyr fattig ikke å ha råd til å være med på ting som de fleste anser som en del av livet.

Spesielt for en tenåring må det være grusomt å ikke kunne være med på skoleturer, kino, ha mobil, gå ut med venner og slike ting.

Husker den saken i sommer hvor en 15-åring ikke fikk tjene penger fordi moren hans var sosialklient. Det er helt til å grine av.

Men at barn sulter fordi moren røyker synes jeg er helt forkastelig.

Gjest pikenes jens
Skrevet

Nei, jeg får da ikke håpe at barnevernet griper inn hvis foreldrene røyker. Da ville de fått mye å gjøre!

Derimot håper jeg jo at barnevernet fungerer slik at de vil gripe inn dersom barn ikke får mat og faktisk sulter.

Hvor leste du dette hen?

Finner ingenting om det i dagbladets internett sider.

Skrevet

Da får man antagelig tilskudd til mat.

Skrevet

Fattige må selvfølgelig få lov til både å drikke vin og å gi barna godterier.

Å være fattig i Norge er ikke det samme som å være fattig i Etiopia. For meg betyr fattig ikke å ha råd til å være med på ting som de fleste anser som en del av livet.

Spesielt for en tenåring må det være grusomt å ikke kunne være med på skoleturer, kino, ha mobil, gå ut med venner og slike ting.

Husker den saken i sommer hvor en 15-åring ikke fikk tjene penger fordi moren hans var sosialklient. Det er helt til å grine av.

Men at barn sulter fordi moren røyker synes jeg er helt forkastelig.

Jeg tror nok at selv om folk røyker så er det andre ting enn mat til ungene som prioriteres bort. Men nå er jeg sånn matsamler da som kjøper billig og legger i fryseren så her er det alltid mat.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...