Gå til innhold

Fattig eller feil prioriteringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei, jeg får da ikke håpe at barnevernet griper inn hvis foreldrene røyker. Da ville de fått mye å gjøre!

Derimot håper jeg jo at barnevernet fungerer slik at de vil gripe inn dersom barn ikke får mat og faktisk sulter.

I så fall burde den etaten i første omgang gått til aksjon mot en del sosialetater rundt forbi i landet.

Erindrer ennå med en viss gru en bekjent som sto pengelens foran en helg grunnet forsinket utbetaling av en eller annen offentlig støtte (barnetrygd, tror jeg), som med to barn i hus og ingen mat tar turen til sosialkontoret og spør om krisehjelp til over helgen.

Når saksbehandler får høre at hun kun har en pose mel i hus; gis min bekjente følgende resolutte svar: "Man kan fint leve på mel og vann. God helg."

En enkelt historie fra denne etaten; men det finnes svært mange av tilsvarende karakter.

• Svar 73
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Hawkwind

9

• Dorthe

7

• Champagne

6

• flisa

5

Mest aktive i denne tråden

Gjest fattiglem
Skrevet

Jeg er helt enig. Barna går foran røyk. Er selv "fattig" og har verken råd til røyk eller bil. Har gjennomsnittlig ca 100 kr dagen å leve av når regninger er betalt. (det skal dekke mat til meg og tenåring + klær/fritid til meg selv)

Sigaretter kuttet jeg ut for ett år siden. Ikke bra for verken helse eller lommebok, og har man barn velger man dem framfor røyken. ALLE kan slutte hvis de virkelig er motivert. Og da må vel barn være den viktigste motivasjon et menneske noensinne kan ha.

Gjest Not-røyker
Skrevet

"La henne beholde sneipen sin, kansje den eneste kosen hun unner seg selv. Og det er da ikke så lett å slutte å røyke på dagen heller."

Den eneste kosen hun unner seg selv.. Vet du hva røyk koster!?

La henne gjerne røyke istedetfor å gi barna mat, men da bør hun også regne med at barnevernet griper inn.

Her er det ikke snakk om å unne seg noe som helst hvis ungen din sulter!

Hun må da få sosialhjelp så ungene ikke sulter, jeg tipper også at avisartikkelen var satt litt på spissen for å få en reaksjon.

Jeg røyker ikke selv, men jeg synes heller ikke at noen voksne kan tvinges til å slutte. Om hun røyker utendørs synes jeg dama må få beholde røyken sin om hun vil. Vel å merke om hun får økonomisk hjelp.

Skrevet

Finner ikke artikkelen.

Noen nevner barnevern i denne forbindelsen. Generelt er dette du beskriver bare småfisk i forhold til en del barnevernsaker jeg kjenner til her hjemme. Inklusive Svanhildsaken et sted i Nord-Norge fra i fjor/forfjor.

Tror nok røyken i seg selv ikke er et utløsende problem for dama og økonomien hennes. Man må regne med at prioriteringen mellom mat og røyk bare er et bilde på hvordan ALL prioritering hun foretar seg blir gjort. Man skal jo ikke bedømme en person ut fra et eneste bilde, eller?

Mvh.

Gjest ikke vær så kjapp med å dømme
Skrevet

Og du vet selvfølgelig at hun har kjøpt røyken selv av sine egne penger? Hun kan altså ikke ha fått røykpakka av venner? Det hender noen kjøper med seg kvota og gir bort det de ikke selv trenger når de har vært utenlands, vet du.

Skrevet

Knis, kanskje damen til og med tar seg et glass vin engang i blandt og kanskje ungene hennes til å med får godteri.

Uff, det må ikke fattige folk finne på. Det er strengt forbudt å kose seg for det har Dolpolitiet bestemt,

For ordens skyld, jeg har aldri hatt en inkasso og ungene mine har aldri vært sultne.

Bra skrevet!

Tviler på røyking er grunnen til at denne dama er fattig, det har nok sine andre grunner:-)

Gjest fattiglem
Skrevet

Hun må da få sosialhjelp så ungene ikke sulter, jeg tipper også at avisartikkelen var satt litt på spissen for å få en reaksjon.

Jeg røyker ikke selv, men jeg synes heller ikke at noen voksne kan tvinges til å slutte. Om hun røyker utendørs synes jeg dama må få beholde røyken sin om hun vil. Vel å merke om hun får økonomisk hjelp.

Så du mener hun skal få sosialhjelp til å vedlikeholde røykinga da? Da var det vel bedre at hun fikk penger til et røykeavvenningskurs.

Gjest ikke vær så kjapp med å dømme
Skrevet

Finner ikke artikkelen.

Noen nevner barnevern i denne forbindelsen. Generelt er dette du beskriver bare småfisk i forhold til en del barnevernsaker jeg kjenner til her hjemme. Inklusive Svanhildsaken et sted i Nord-Norge fra i fjor/forfjor.

Tror nok røyken i seg selv ikke er et utløsende problem for dama og økonomien hennes. Man må regne med at prioriteringen mellom mat og røyk bare er et bilde på hvordan ALL prioritering hun foretar seg blir gjort. Man skal jo ikke bedømme en person ut fra et eneste bilde, eller?

Mvh.

Den finnes nok bare i papirformatet. Det er mulig å laste den ned fra Dagbladets sider i pdf-format. Men det koster penger.

Skrevet

"La henne beholde sneipen sin, kansje den eneste kosen hun unner seg selv. Og det er da ikke så lett å slutte å røyke på dagen heller."

Den eneste kosen hun unner seg selv.. Vet du hva røyk koster!?

La henne gjerne røyke istedetfor å gi barna mat, men da bør hun også regne med at barnevernet griper inn.

Her er det ikke snakk om å unne seg noe som helst hvis ungen din sulter!

Helt enig med deg! Hva om en hundeeier sitter og røyker, mens hunden sitter ved siden av, med tom matskål, tynn og utsultet fordi den mangler mat? Tror nok dyrebeskyttelsen hadde vært der forlengst!.

Skrevet

Og når vi først er ute for å dømme folk så ser jeg at du har levd et relativt behagelig liv, mangler empati og i tillegg mangler dannelse eller fornuft nok til å late som du har empati.

Skrevet

Knis, kanskje damen til og med tar seg et glass vin engang i blandt og kanskje ungene hennes til å med får godteri.

Uff, det må ikke fattige folk finne på. Det er strengt forbudt å kose seg for det har Dolpolitiet bestemt,

For ordens skyld, jeg har aldri hatt en inkasso og ungene mine har aldri vært sultne.

Jeg vet tilfeldigvis at dama røyker minst 15-20 røyk daglig. Det blir bortimot 19.000 kr i året det.

Hva om hun ikke hadde røykt, men satt brun og fin etter en 14 dagers tur til Maldivene eller Mauritsius, og klagde over sin fattigdom og at hun og barna ikke hadde råd til å feire jul. Lurer på om hun hadde fått like mye sympati av DOL-folket da?

Gjest Har kjennskap til begge deler
Skrevet

Hun er vel like avhengig som ethvert annet nikotinvrak?

Hva mener du, tror du en alkoholiker bare kan slutte å drikke på dagen også?

Kan overhodet ikke sammenligne det å slutte å røyke mot det å slutte å drikke for en alkoholiker !

Skrevet

Skal det offentlige (vi skattebetalere) sponse røykinga hennes ! Dummeste jeg har hørt på lenge.

Gjest fattigslig oppvekst
Skrevet

I oppveksten min hadde vi svært dårlig råd. Klær på kroppen hadde jeg som var arvet og godt slitte. Vokste opp på landsbygda og det fremdeles fantes fisk i havet - så det var fisk på matbordet 6 av 7 dager i uka. Minnes godt all kranglinga om penger, hvordan mor og far skulle få endene til å møtes. Å ha dårlig samvittighet når en trengte nye sko. Nye klær vanket kun til jul og 17.mai. Frøys aldri eller sultet. Men opplevde aldri å ha det samme som naboungene, lørdagsgotter, dra på kino osv. Det satte dype spor i barnesinnet. MEN røyk var det til enhver tid i huset. Både mor og far var storrøykere. Så jeg tror du er inne på noe der. For noen er røyken en menneskerett - spesielt eldre mennesker.

Jeg er en annen
Skrevet

"I et hvert samfunn vil det være folk som driter seg ut ved å kjøpe ting de ikke kan eller gidder betale for, med inkassokrav som resultat. Det er det denne dama har gjort, og nå må hun ta konsekvensene. Dette har ingenting med fattigdom å gjøre, men er et symptom på at folk mangler skamfølelse og at offerrollen etter hvert har blitt temmelig attraktiv. Ellers helt enig i at det imagemessig ville vært best å stumpe røyken her."

FEIL! Mange får inkassokrav selv om de aldri har kjøpt noe unødvendig.

Mennesker kan av forskjellige årsaker havne i økonomisk uføre.

Det skal så lite til for å få inkassoer når de griske inkassohaiene bare står å venter på på å snappe regninga på forfallsdatoen, og dobler regninga på noen uker.

Ingen normale, oppegående mennesker driter regelrett i å betale regningene sine, alle vil vi da ha orden i økonomien, men alt går ikke alltid som planlagt skjønner du.

Jeg hadde flere inkassoer før, men har heldigvis greid å rydde opp i det og betale for meg, så nå har jeg ingen i mitt navn, og det har jeg ikke hatt på lenge. Men alt var uforskyldt fordi jeg ble veldig syk m.m.

Mangler skamfølelse sier du.. det var et litt drøyt utsagn! for det er vel akkurat det du føler om du har mange inkassoer, skam!

Men etter din mening burde kansje denne dama steines også?

La henne beholde sneipen sin, kansje den eneste kosen hun unner seg selv. Og det er da ikke så lett å slutte å røyke på dagen heller.

Jeg håper denne damen får hjelp til en gjeldsordning slik så hun får slettet all gjelda(ved å betale en liten månedlig sum i noen få år).

Vi alle har sjansen til å få en slik ordning en gang i livet, den bør hun få benyttet seg av også.

Gidder ikke å kommentere så mye av dette, for du leser nok mer inn i innlegget mitt enn det som faktisk står der. Men: Det er ikke tvil om at det fins alt for mange mennesker uten økonomisk ansvarlighet som har høyst reelle, og fortjente, inkassokrav mot seg. Noen ganger, tro det eller ei, har man seg selv å takke.

Skrevet

Vi røkte for 3900 i månende, gubben og jeg - for noen år siden -og holdt dermed klokelig kjeft over banhageprisen - som var på 3700,- Vi hadde heldigvis vett nok til å slutte....:)

Skrevet

Jeg er helt enig. Barna går foran røyk. Er selv "fattig" og har verken råd til røyk eller bil. Har gjennomsnittlig ca 100 kr dagen å leve av når regninger er betalt. (det skal dekke mat til meg og tenåring + klær/fritid til meg selv)

Sigaretter kuttet jeg ut for ett år siden. Ikke bra for verken helse eller lommebok, og har man barn velger man dem framfor røyken. ALLE kan slutte hvis de virkelig er motivert. Og da må vel barn være den viktigste motivasjon et menneske noensinne kan ha.

Er ikke det ganske normalt med 100 kroner dagen for 2 da? -

Skrevet

Jeg tror nok at selv om folk røyker så er det andre ting enn mat til ungene som prioriteres bort. Men nå er jeg sånn matsamler da som kjøper billig og legger i fryseren så her er det alltid mat.

Som jeg skrev lenger opp her .- så røyka gubben og jeg bort et helt matbudsjett i mnd....20 ferdigrøyk HVER pr dag. - den gang kostet 20-pakningen 60 - aner ikke hva den koster i dag.

Skrevet

Man har bedre rammebetingelser ja - men avhengigheten i seg selv er tilnærmet lik.

Alkoholikere er forøvrig en gruppe som er meget sammenliknbar - svært mange de facto alkoholikere som er ressursterke mennesker på alle mulige måter.

En velstående alkoholiker har omtrent like gode forutsetninger for å kutte ut sitt misbruk som en velstående røyker - ditto for ressurssvake sådan.

En unge er MER AVHENGIG AV MAT!

Tootsieroll1365380854
Skrevet

Hun har ogsaa prioritert det aa faa to barn.

Er du ute på tur, Keinstein?

*nysgjerrig og reiselysten*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...