Gå til innhold

Salmonellabakterie

Anbefalte innlegg

Gjest Shira12
Skrevet

Jeg hadde salmonella som barn, måtte ligge på isolat på sykehus.

Dette er min store skrekk! Aldri aldri aldri om jeg vil ha dette en gang til, unner ikke min verste fiende det engang.

Tror ikke jeg har spist av denne kjøttdeigen, må innrømme at det nok ikke frister med kjøttdeig de neste dagene...

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=294783

Skrevet

Både mannen min og jeg fikk salmonella fra kylling for flere år tilbake. Han ble skikkelig syk, mens jeg nesten ikke hadde symptomer (spiste antagelig en mindre bit av det infiserte på kyllingen).

Hvorfor ble du lagt på isolat? Det var aldri snakk om smitteoverføring fra menneske til menneske når vi hadde det.

Huff, det må ha vært en fæl opplevelse, spesielt for et barn...

Glemmer aldri hvor syk mannen min var. Han gikk ned syv kilo på en uke og var veldig redusert. Det var ikke snakk om sykehusinnleggelse og vi hadde også baby på 8 mnd som heldigvis slapp unna...

Gjest Shira12
Skrevet

Både mannen min og jeg fikk salmonella fra kylling for flere år tilbake. Han ble skikkelig syk, mens jeg nesten ikke hadde symptomer (spiste antagelig en mindre bit av det infiserte på kyllingen).

Hvorfor ble du lagt på isolat? Det var aldri snakk om smitteoverføring fra menneske til menneske når vi hadde det.

Huff, det må ha vært en fæl opplevelse, spesielt for et barn...

Glemmer aldri hvor syk mannen min var. Han gikk ned syv kilo på en uke og var veldig redusert. Det var ikke snakk om sykehusinnleggelse og vi hadde også baby på 8 mnd som heldigvis slapp unna...

Jeg ble smittet av noe eggerøre på ett fly fra Spania, var da 5 år gammel, nesten 6.

Jeg ble bare dårligere og dårligere, beholdt ikke mat eller væske.

Ble lagt på isolat pga at jeg var smittefarlig, de første dagene måtte mamma gå med munnbind og hansker når hun var inne på rommet mitt. Jeg fikk ikke spise, bare intranavøst.

Etter 14 dager fikk jeg hjem, med streng diettliste. Gikk over 6 mnd før jeg ble friskemeldt. Fikk ikke gå i barnehagen eller noe.

Alt jeg tok i måtte kokes eller vaskes med klorin.

Jeg hadde nok en kraftig salmonella-infeksjon. Etter så jeg har forstått, er det flere typer av salmonella.

Men som sagt, det der vil jeg aller helst IKKE oppleve flere ganger.

Så bra at babyen ikke fikk det da, det må være fælt, med tanke på væske osv. Og så er det aldri noe særlig når barna blir syke.

Gjest kveldstrøtt
Skrevet

Enda en grunn til å være utenfor EU. Jeg tror den norske maten er tryggest.

Gjest Shira12
Skrevet

Enda en grunn til å være utenfor EU. Jeg tror den norske maten er tryggest.

Den debatten vil jeg ikke begi meg innpå i kveld, trøtt jeg også...

Skrevet

Jeg ble smittet av noe eggerøre på ett fly fra Spania, var da 5 år gammel, nesten 6.

Jeg ble bare dårligere og dårligere, beholdt ikke mat eller væske.

Ble lagt på isolat pga at jeg var smittefarlig, de første dagene måtte mamma gå med munnbind og hansker når hun var inne på rommet mitt. Jeg fikk ikke spise, bare intranavøst.

Etter 14 dager fikk jeg hjem, med streng diettliste. Gikk over 6 mnd før jeg ble friskemeldt. Fikk ikke gå i barnehagen eller noe.

Alt jeg tok i måtte kokes eller vaskes med klorin.

Jeg hadde nok en kraftig salmonella-infeksjon. Etter så jeg har forstått, er det flere typer av salmonella.

Men som sagt, det der vil jeg aller helst IKKE oppleve flere ganger.

Så bra at babyen ikke fikk det da, det må være fælt, med tanke på væske osv. Og så er det aldri noe særlig når barna blir syke.

Huff, det hørtes ille ut! Skjønner godt du har fått skrekken etter dette barndomsminnet...

Den gangen vi fikk salmonella fikk vi inntrykk av at det var ingenting vi kunne gjøre fra eller til. Mannen min fikk beskjed om å ta smertestillende og ellers bare vente på at det skulle gå over. Ingen andre forholdsregler. I ettertid ser vi at han nok har hatt endel magetrøbbel med mulig allergi for enkelte matvarer. Dette startet omtrent den tiden han fikk salmonella...

Men du har sikkert rett i at det er ulike typer av salmonella. Noen er nok mer aggressive enn andre.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg er også utrolig skeptisk til sånt, og kommer ikke til å spise taco på flere uker.

Gjest Shira12
Skrevet

Huff, det hørtes ille ut! Skjønner godt du har fått skrekken etter dette barndomsminnet...

Den gangen vi fikk salmonella fikk vi inntrykk av at det var ingenting vi kunne gjøre fra eller til. Mannen min fikk beskjed om å ta smertestillende og ellers bare vente på at det skulle gå over. Ingen andre forholdsregler. I ettertid ser vi at han nok har hatt endel magetrøbbel med mulig allergi for enkelte matvarer. Dette startet omtrent den tiden han fikk salmonella...

Men du har sikkert rett i at det er ulike typer av salmonella. Noen er nok mer aggressive enn andre.

Jeg utviklet litt allergi for melkeprodukter etter jeg hadde salmonella.

Kan spise mat med melk i som er kokt i små mengder, men ikke drikke ren melk.

Kan spise litt iskrem, men ikke mye.

Har aldri tatt noen tester, men det begynte etter den infeksjonen, så jeg tror det er en sammenheng.

Gjest Shira12
Skrevet

Jeg er også utrolig skeptisk til sånt, og kommer ikke til å spise taco på flere uker.

Tror jeg står over tacoen en stund jeg også.

Men jeg prøver og ikke bli helt hysterisk, noe jeg har en tendens til og gjøre når det gjelder mat.

Skrevet

*springer og sjekker kjøttdeigen i kjøleskapet, og blir lettet siden det er av en annen fabrikat enn de som ble nevnt*

Skrevet

Har aldri tatt noen tester, men det begynte etter den infeksjonen, så jeg tror det er en sammenheng.

Mannen min fikk også problemer med melk etter salmonellainfeksjonen. Muligens har han i tillegg litt hveteallergi.

Skrevet

Kan nok ikke kalles en allergi, men laktoseintoleranse. Altså en mangel på enzymet laktase, som trengs for å spalte melkesukkeret.

Gjest Shira12
Skrevet

Kan nok ikke kalles en allergi, men laktoseintoleranse. Altså en mangel på enzymet laktase, som trengs for å spalte melkesukkeret.

Du har nok rett :-)

Har aldri sjekket det opp, men vet at jeg bør ikke få i meg mye melk og fløte. Er ikke noe hinder i hverdagen, men jeg spiser ikke en stor porsjon grøt f.eks hvis jeg skal noe etterpå, for da får jeg ett par timers opphold på badet ;-)

Gjest Shira12
Skrevet

*springer og sjekker kjøttdeigen i kjøleskapet, og blir lettet siden det er av en annen fabrikat enn de som ble nevnt*

He he, bra det var ett annet merke du hadde da :-)

Nå var det jo ikke sikkert at denne kjøttdeigen det var snakk om, var salmonella i, de hadde også produsert noe polsk kjøtt samtidig.

Men uansett så kjøper ikke jeg det kjøttdeigsmerket akkurat idag ;-)

Skrevet

Du har nok rett :-)

Har aldri sjekket det opp, men vet at jeg bør ikke få i meg mye melk og fløte. Er ikke noe hinder i hverdagen, men jeg spiser ikke en stor porsjon grøt f.eks hvis jeg skal noe etterpå, for da får jeg ett par timers opphold på badet ;-)

Har en liten tass i huset som ikke tåler laktose. Det er ikke noe problem, faktisk. Vi kjøper soyaprodukter og lever godt på det.

Melk er best for kalver ;o)

Skrevet

Kjøpte kjøttdeig i dag jeg, etterpå leste jeg hvilke merker som var utsatt. Men ettersom jeg ikke kjøper annet enn Gilde kjøttdeig så gikk det bra. :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...