Gå til innhold

Århundrets viktigste person

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser i bilaget til lokalavisa at de har tatt for seg hvem ulike aviser mener er århundrets viktigste person(er). Navn som Fridtjof Nansen, Knut Hamsun er greie. Men hvem er denne Sam Eyde?? Han figurerer på flere lister - hva har jeg gått glipp av? Noen som kan hjelpe?

Skrevet

Hadde du tatt et lite søk på google kunne du funnet denne:

http://no.wikipedia.org/wiki/Sam_Eyde

Takker og bukker. Men jeg har aldri hørt om denne personen før, synes ikke det var så imponerende å lese om bedriftene hans. Det må da finnes andre navn som er mer aktuelle.

Skrevet

Takker og bukker. Men jeg har aldri hørt om denne personen før, synes ikke det var så imponerende å lese om bedriftene hans. Det må da finnes andre navn som er mer aktuelle.

Han regnes vel som foregangsmannen til moderne norsk industri,- og da er det jo ikke så rart at han figurerer på listen?

Skrevet

Faktisk ganske forbløffende at det finnes folk som er totalt ukjent med hvem som på mange måter personifiserer industrialiseringen av Norge.

Birkeland og Eide er basekunnskap som de fleste har fått med seg fra historiebøkene. Var med og startet de nåværende industrigigantene Norsk Hydro og Elkem.

Skrevet

Faktisk ganske forbløffende at det finnes folk som er totalt ukjent med hvem som på mange måter personifiserer industrialiseringen av Norge.

Birkeland og Eide er basekunnskap som de fleste har fått med seg fra historiebøkene. Var med og startet de nåværende industrigigantene Norsk Hydro og Elkem.

Nei,har ikke hørt navnet før i dag. Flere jeg har spurt har heller ikke hatt kjennskap til dette. Da må det være flere uopplyste mennesker enn bare meg i mitt nærmiljø.... Rart at hverken Dagsavisen eller NRK nevner denne personen. (Dessuten finnes det da vel flere nestorer innen andre typer industri som kan trekkes frem som betydingsfulle).

Skrevet

Hvem??? Hvis du setter Eydes pionerinnsats inn i et historisk perspektiv, dvs i en periode hvor Norge ikke hadde noe industri, så rager den nok langt over andre.

Det er mange utrolig dyktige gründere også i årene etter krigen, men disse er sannsynligvis sensurert ut av historien av sosialistene. Det passer de dårlig å se med positive øyne på at privatpersoner realiserer idèene sine, og skaper bedrifter. Slik er det proletariatet som skal stå for.

Skrevet

Nå må du jaggu gi deg. Disse to er _ikke_ basiskunnskap på samme måte som Nansen og Amundsen.

"............................................"

Skrevet

Hvem??? Hvis du setter Eydes pionerinnsats inn i et historisk perspektiv, dvs i en periode hvor Norge ikke hadde noe industri, så rager den nok langt over andre.

Det er mange utrolig dyktige gründere også i årene etter krigen, men disse er sannsynligvis sensurert ut av historien av sosialistene. Det passer de dårlig å se med positive øyne på at privatpersoner realiserer idèene sine, og skaper bedrifter. Slik er det proletariatet som skal stå for.

Jada...og det er sikker mange som er fjernet fra fotografier også, akkurat som i sovjet....

".............................................."

Skrevet

Nå må du jaggu gi deg. Disse to er _ikke_ basiskunnskap på samme måte som Nansen og Amundsen.

*Puster lettet ut*

Skrevet

tøys og tull!

Skrevet

Det burde de jammen vært. Det er da en vel så viktig innsats å bidra til industrialiseringen av Norge og få i gang vannkraften som å traske i snøen på polene (ja, jeg vet jo at de også bidro med mye forskning).

Skrevet

Har jeg gjort noen sammenligning med Nansen og Amundsen, og nedgradert disses plass i forhold til Sam Eyde i historiebøkene?

Skrevet

Den jeg mener er århundrets viktigste person sett fra mitt ståsted, er kjæresten min.

Og hun er sikkert ukjent for de fleste andre, så det er vel helelr normalt:-)

Skrevet

Hva da??

"Det er mange utrolig dyktige gründere også i årene etter krigen, men disse er sannsynligvis sensurert ut av historien av sosialistene. Det passer de dårlig å se med positive øyne på at privatpersoner realiserer idèene sine, og skaper bedrifter. Slik er det proletariatet som skal stå for. "

Dette er tøys og tull. Sosialister vil også ha arbeidsplasser. Ofte står både de tillitsvalgte og bedriftsledelse sammen når det gjelder å forbedre rammebetingelser for eksempel. Fellesforbundet er jo industrieiernes beste allierte i å få gasskraft.

Skrevet

"Det er mange utrolig dyktige gründere også i årene etter krigen, men disse er sannsynligvis sensurert ut av historien av sosialistene. Det passer de dårlig å se med positive øyne på at privatpersoner realiserer idèene sine, og skaper bedrifter. Slik er det proletariatet som skal stå for. "

Dette er tøys og tull. Sosialister vil også ha arbeidsplasser. Ofte står både de tillitsvalgte og bedriftsledelse sammen når det gjelder å forbedre rammebetingelser for eksempel. Fellesforbundet er jo industrieiernes beste allierte i å få gasskraft.

Ikke rokk ved forestillingene til de som bygger grunnlaget av sin politiske tro på en paranoid forestilling :-)

"........................................"

Skrevet

At tillitsvalgte og LO er FOR at det skapes bedrifter/arbeidsplasser i privat eie, er jeg godt kjent med. Sosialisttrusselen kommer ikke fra LO. Det er de teoretiske sosialistene, byråkratene, museumsvokterne, de som sverger til Lenin og Stalin, men framstår med kløvet tunge, som er farlige for et demokratisk privat eierskap.

Skrevet

Er du fra telemark så er de hvertfall det:-)

Skrevet

Ikke rokk ved forestillingene til de som bygger grunnlaget av sin politiske tro på en paranoid forestilling :-)

"........................................"

Tror du har rett i det Prozak.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...