Gå til innhold

I dag har jeg tatt gastroskopi...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Måtte faste fra tolv i natt, så Lost ble akkompagnert med godt å både spise og drikke :)

Tok gastroskopi når jeg var bare jentungen, husker det var slitsomt for en liten kropp men gruet meg ikke videre til i dag.

Blid kvinnelig lege, og blid assistent.

Foretrakk å gjøre inngrepet uten beroligende da jeg hater å være "puslete".

Det gikk faktisk gangske bra, selv om slangen fankenmeg er blyanttykk og mere til.

Ingen synlige "skader" utenom et brokk i mellomgulvet...det kan forklare de kraftige smertene jeg har til tider.

Men jodda, det kan se ut til at jeg får diagnosen Cøliaki, det var jeg ganske godt forberedt på også da.

Men det er positivt og negativt med alt ting...jeg er ikke superbegeistret for brødmat når det kommer til stykke, og fire av yndlingskakene mine er glutenfrie...johoooo ;)

Så, om en tre ukers tid får jeg svar...og skulle det være cøliaki så er jeg skikkelig motivert til å følge diett så jeg regner med at det går ganske så smertefritt å leve med.

Nå er jeg bare litt sår i halsen, der lukkemuskelen hysterisk har prøvd å få presset ned et megaspagetti i et kvarters tid, samt litt i mellomgulvet...der prøvde de litt sånn innimellom å leke ballong med meg ved å blåse meg opp med luft :S

Skrevet

Fint at undersøkelsen har gått bra. Du må være svært tøff som tar en slik undersøkelse uten bedøvelse (selv måtte jeg vel ha bedt om full narkose, hi,hi). Du nevner at du kjenner til noen kjeks som er glutenfrie som skal være gode. Har en svigerfar som har cølliaki, og hver gang han er på besøk så strever vi med å finne passelig kaffemat. Et hvert forsøk med baking med glutenfritt mel blir en tragedie... Kunne du være så snill å fortelle hva disse kjeksene heter og hvilken butikk-kjede som fører disse i varesortimentet?

Skrevet

Fint at undersøkelsen har gått bra. Du må være svært tøff som tar en slik undersøkelse uten bedøvelse (selv måtte jeg vel ha bedt om full narkose, hi,hi). Du nevner at du kjenner til noen kjeks som er glutenfrie som skal være gode. Har en svigerfar som har cølliaki, og hver gang han er på besøk så strever vi med å finne passelig kaffemat. Et hvert forsøk med baking med glutenfritt mel blir en tragedie... Kunne du være så snill å fortelle hva disse kjeksene heter og hvilken butikk-kjede som fører disse i varesortimentet?

Jeg er ikke Ramina, men jeg vet litt om glutenfri mat.

Toro sine kakemixer for sjokolademuffins, sjokolade langpannekake og eplekake er glutenfrie, lette å lage og veldig gode. I frysedisken finner du daimkake og en nøttekake til som er glutenfrie og veldig gode, se på dem, det står glutenfri på innpakningen.

Gjest Shira12
Skrevet

Toro sine kakemixer for sjokolademuffins, sjokolade langpannekake og eplekake er glutenfrie, lette å lage og veldig gode. I frysedisken finner du daimkake og en nøttekake til som er glutenfrie og veldig gode, se på dem, det står glutenfri på innpakningen.

Er daimkaken glutenfri?

Ah, da lærte jeg noe nytt i dag også.

Da vet jeg hva jeg skal servere neste gang mamma kommer på besøk :-)

Skrevet

Supert, da blir det kake til kaffen når svigerfar kommer på besøk. Skal dra innom butikken allerede i ettermiddag - så blir han nok gledelig overrasket på søndag.

Gjest Shira12
Skrevet

Jøsses, tøff du! Jeg hadde nok både gruet meg og bedt om berolingendes!

Så bra at du får en forklaring på smertene!

Moren min kan ikke spise gluten, og hun lager mye god mat allikevel ;-)

Skrevet

Desverre så må jeg nok skuffe deg, jeg skrev kake og ikke kjeks :(

Kjeksen har jeg til gode å finne selv...vel skal sette igang og snuse rundt etterhvert nå da.

Til opplysning så er suksessterte, ostekake m. mandelbunn, froumasjkake m.mandelbunn og kransekake (iallefall hjemmelaget) glutenfrie.

Da kan jeg tipse deg etterhvert som jeg finner ting selv, okey?

Kjenner folk med cølikai i familien - barn - så der kan jeg nok få en del tips til oss :) (hold utkikk på meldinger i såfall)

Ja, bahagelig er det nå ikke, det å ta gastroskopi. Men jeg liker ikke å være uten kontroll, hvilket man blir til dels når man er dopet *ler*

samt at jeg er ganske "sterk" i den måten at jeg har god kontroll på pust og tanker. Det fikk jeg skryt for deg nede også at jeg hadde så veldig god kontroll på meg selv.

Men skjønner godt de som friker ut, det er ubehagelig. Var litt engstelig selv for jeg sliter litt med pusten også, går til utredning for astma/lungeproblemer så det hender jeg tetner til.

Var litt tett i dag så jeg lurte på hvordan jeg ville takle det å bli tettet til den ene vegen når jeg allerede var tett den andre...men det gikk det altså.

Jeg skal fortsette å godte meg med glutenholdig mat i tre uker til, vil ikke begynne før diagnosen er satt.

Så får vi se da...er det ikke cølikai så skal resten av tarmsystemet sjekkes...det menes den samme blyanttykke dingsen opp en annen veg det da *ler*

Så er du interessert så skal jeg sjekke ut aktuelle godbiter for herren i huset for deg sånn fremover :)

Skrevet

Jøsses, tøff du! Jeg hadde nok både gruet meg og bedt om berolingendes!

Så bra at du får en forklaring på smertene!

Moren min kan ikke spise gluten, og hun lager mye god mat allikevel ;-)

Har god kontroll på meg selv, tanker og pust så jeg regnet med at jeg skulle klare det sånn tålig.

Og så hater jeg å være puslet og svak, som man jo gjerne føler seg når man er dopet :)

Grue meg gjør jeg sjelden...har jo bla. født barn *ler*

Fikk egentlig diagnosen da jeg var lita, og da var det vanskelig å finne glutenfri mat. Var kun et ferdigbakt brød som smakte pyton å få tak i.

I dag er det både ferdige ting og melposer å oppdrive over alt, så sykdommen er helt til å leve med i dag.

:)

Skrevet

Desverre så må jeg nok skuffe deg, jeg skrev kake og ikke kjeks :(

Kjeksen har jeg til gode å finne selv...vel skal sette igang og snuse rundt etterhvert nå da.

Til opplysning så er suksessterte, ostekake m. mandelbunn, froumasjkake m.mandelbunn og kransekake (iallefall hjemmelaget) glutenfrie.

Da kan jeg tipse deg etterhvert som jeg finner ting selv, okey?

Kjenner folk med cølikai i familien - barn - så der kan jeg nok få en del tips til oss :) (hold utkikk på meldinger i såfall)

Ja, bahagelig er det nå ikke, det å ta gastroskopi. Men jeg liker ikke å være uten kontroll, hvilket man blir til dels når man er dopet *ler*

samt at jeg er ganske "sterk" i den måten at jeg har god kontroll på pust og tanker. Det fikk jeg skryt for deg nede også at jeg hadde så veldig god kontroll på meg selv.

Men skjønner godt de som friker ut, det er ubehagelig. Var litt engstelig selv for jeg sliter litt med pusten også, går til utredning for astma/lungeproblemer så det hender jeg tetner til.

Var litt tett i dag så jeg lurte på hvordan jeg ville takle det å bli tettet til den ene vegen når jeg allerede var tett den andre...men det gikk det altså.

Jeg skal fortsette å godte meg med glutenholdig mat i tre uker til, vil ikke begynne før diagnosen er satt.

Så får vi se da...er det ikke cølikai så skal resten av tarmsystemet sjekkes...det menes den samme blyanttykke dingsen opp en annen veg det da *ler*

Så er du interessert så skal jeg sjekke ut aktuelle godbiter for herren i huset for deg sånn fremover :)

Setter stor pris på hvis du kan tipse meg om mat uten gluten. Ønsker deg lykke til videre med utredingen!!!!!

Skrevet

Setter stor pris på hvis du kan tipse meg om mat uten gluten. Ønsker deg lykke til videre med utredingen!!!!!

Takk skal du ha :)

Skriker etter deg så fort jeg finner ut noe.

Ser det er kommet til mang en hjelpsom sjel her i tråden, men mere dess bedre, kanskje vi finner noen gode kjeks å ha ost og drue på og ;)

Gjest Shira12
Skrevet

Har god kontroll på meg selv, tanker og pust så jeg regnet med at jeg skulle klare det sånn tålig.

Og så hater jeg å være puslet og svak, som man jo gjerne føler seg når man er dopet :)

Fikk egentlig diagnosen da jeg var lita, og da var det vanskelig å finne glutenfri mat. Var kun et ferdigbakt brød som smakte pyton å få tak i.

I dag er det både ferdige ting og melposer å oppdrive over alt, så sykdommen er helt til å leve med i dag.

Nå er det heldigvis mye god glutenfri mat og få tak ja.

Men du... Har født jeg også, men har en tendens til grue meg allikevel jeg ;-)

Skrevet

Nå er det heldigvis mye god glutenfri mat og få tak ja.

Men du... Har født jeg også, men har en tendens til grue meg allikevel jeg ;-)

*ler*

Jeg er nok rimelig hardbarka sånn sett...har en tendens til å tenke..."ja, ja...det går vel på et vis"

Det med fødsel var litt humoristisk det da *ler*

Men jeg påstår ikke at det ikke er ubehagelig altså...men det blir liksom som jeg tenker også da...det går a på et vis ;)

Når det gjelder diett i dag så er det som en annen verden enn for mange år siden.

Som jentunge så var der et slag brød å få tak i, og det smakte pyton.

I dag er det jo ferdigbakst og brødposer omtrent over alt, så jeg ser ikke det som en problematisk sykdom å ha i dag :)

Gjest Pysa meg
Skrevet

Føde barn er jo en naturlig ting da! Det taklet jeg lett som bare det til tross for smerter. Men slanger inn både ovenfra og nedenfra ville jeg gruet meg megamye til. Tror det omtrent måtte narkose til. Det er liksom ikke så naturlig det da. Huff! Heldig du som ikke gruer deg!

Skrevet

Føde barn er jo en naturlig ting da! Det taklet jeg lett som bare det til tross for smerter. Men slanger inn både ovenfra og nedenfra ville jeg gruet meg megamye til. Tror det omtrent måtte narkose til. Det er liksom ikke så naturlig det da. Huff! Heldig du som ikke gruer deg!

Det med "født barn" var en spøk...selvsakt er det helt annerledes *ler*

Ja, jeg er nok heldig...tenker liksom at det går jo på et vis...og det gjør det jo gjerne da.

Håper nå jeg er ferdig med slangeopplevelsene på en stund...neste steg er jo å sloss med megaspagettin den andre vegen...ikke så helt sjarmerende det ;)

Men du...du er ikke pyse alikavel altså...jeg påstår ikke at det ikke var ubehaglelig, og jeg skjønner godt at noen kan få hetta :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...