Gå til innhold

For streng straff til en 14 åring?

Anbefalte innlegg

Gjest sjokkert mor
Skrevet

Hun har alltid vært en snill,kjekk og pliktoppfyllende datter.

Utrolig snill og hjelpsom.

Har hun 100 kroner så bruker hun dem gjerne på andre.

Det hele begynte for en mnd. siden hvor jeg tok henne i å lyve.

Så hadde hun en alene-hjemme fest,mens vi var på hytta og hun skulle ligge hos faren sin.

De var kun 6 stk. og uten alkohol,men hun VISSTE at hun ikke hadde lov.

Det ble også ødelagt noe invetar.(ellers hadde vi ikke oppdaget dette)

Så baller det på seg.

Hun blir tatt i å naske drops i en butikk.

Hun får 14 dager husarrest,som hun er enig i at hun fortjener.

I løpet av disse dagene skal hun skrive ned alt det "gale" hun har gjort.

Hun er bånn ærlig , så mye sjokkerte meg da jeg leste lappen i går.

Hun har drukket,røykt,sniffet bensin,holdt på med eldre gutter. etc.

Hun sier selv hun vil begynne på blanke ark,derfor måtte hun fortelle meg alt.

At hun har hatt tid,eller for den saks skyld har klart å skjule dette er et gåte for meg!

Særlig fordi vi har ganske strenge regler her hjemme og et veldig åpent forhold.

Så foreldre :Se dere ikke blinde på de kjekke ungdommene våre!

Skrevet

Det du skriver her sjokkerer meg ikke i det hele tatt. Foreldre som tror bare godt om sine håpefulle er i beste fall svært naive.

Jeg får fnatt av foreldre som aldri tror at sine barn gjør noe galt. Det er nok en ønskesituasjon.

Kanskje har dere for strenge regler hjemme slik at alt det hun nå har funnet på er for å få mer spenning?

Hverken for strenger regler eller for slappe er bra.

Et barn må følges opp på en slik måte som passer barnet og hvordan det er og ikke ut fra bare hva som er generelt bra.

Skrevet

Hun er i det minste ærlig mot deg, og det tyder på at hun har tillit til deg og stoler på deg. Tenåringer kan være opprørske og prøve ut ting de ikke skjønner konsekvensene av - selv er de jo verdensmestere... Det kan jo hende at hun forteller deg disse tingene for at hun ønsker hjelp til å komme ut av den sirkelen hun er kommet inn i. Har hun nettopp begynt på ungdomsskolen eller skiftet vennegjeng - det kan jo hende at hun har havnet sammen med ungdom som vanker i et hardere miljø. Hvordan går det på skolen trives hun der og har venner der? En slik oppførsel kan enkelte ganger tyde på at ungdommen kan ha et problem det prøver å flykte fra.

Skrevet

Jeg synes jammen dere har et godt utgangspunkt likevel. Dere snakker sammen og har et åpent forhold og hun har fortalt deg alt hun har gjort.

Jeg synes ikke at 14 dagers husarrest er for strengt, dere får bruke tida til å snakke og du får forklare og forklare. Ikke ta den kjempestrenge tonen da, det tror jeg ingen er tjent med.

Lykke til.

Gjest Også mor
Skrevet

Det er mye dritt blant ungdom i dag! Så jeg er ikke sjokkert. Har selv ungdommer som er rolige av seg. De har trukket seg vekk fra det hele når det baller som mest på seg. Tror det er den måten de løser det på, for å slippe å si at de ikke vil hver gang det skal skje noe. Trist, for de mister jo mye sosialt, men de unngår vel de største farene.

Men, de påstår jo at ungdom kan bruke stoff feks, selv om de stort sett er hjemme, så trygg kan en ikke være. En får håpe det beste, og være der for dem når de kommer litt utpå. Vær glad du har tillitt hos jenta di! Faktisk tror jeg ikke mine ville være så åpne mot meg. Vet ikke da men. Som sagt mistenker jeg dem for å trekke seg unna der det pågår som verst for å slippe å 'miste ansikt'.

Skrevet

Det du skriver her sjokkerer meg ikke i det hele tatt. Foreldre som tror bare godt om sine håpefulle er i beste fall svært naive.

Jeg får fnatt av foreldre som aldri tror at sine barn gjør noe galt. Det er nok en ønskesituasjon.

Kanskje har dere for strenge regler hjemme slik at alt det hun nå har funnet på er for å få mer spenning?

Hverken for strenger regler eller for slappe er bra.

Et barn må følges opp på en slik måte som passer barnet og hvordan det er og ikke ut fra bare hva som er generelt bra.

Jeg er enig i at for strenge regler kan virke mot sin hensikt. Jeg taler av erfaring.

Lag reglene sammen, så blir det mer på hennes nivå, og hun vil føle mer ansvar for å holde dem. Det var modig gjort av henne å fortelle deg om alt det gale hun har funnet på. Pass på at du ikke bruker ærligheten mot henne.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...