Gå til innhold

Hvem skal bestemme når en 17åring skal legge seg?

Anbefalte innlegg

Gjest a-menneske
Skrevet

Vet at det er forskjell på ungdommer altså! Men hvordan gjør dere det?

Vår gutt er sååååååå trøtt om morgenen, men kanskje er han bare B-menenske de luxe. Selv er jeg A-menneske og kan jo ikke helt sette meg inn i det. Han påstår han er trøtt samme når han legger seg, men det tror ikke jeg helt på da.

Når legger deres 17-åringer seg, og er det du/dere som setter leggetida eller bestemmer de selv?

Har ikke hatt dette problemet med våre andre unger, de la seg tidlig og sent avhengig av hvor trøtte eller våkne de var, og vi slapp mase. Men nå... Evig frustrasjon.

Han må opp kl 7 om morgenen, og jeg mener han bør være i seng kl 11, men den bli oftest 12 tror jeg. Akk, ja...

Er en 17-åring voksen nok (generelt sett) til å avgjøre slikt selv? Må jo lære å ta konsekvenser selv en gang.

Skrevet

Min datter på 16 1/2 år regulerer det selv. Hun står opp halv sju hver hverdag og legger seg til å sove 22-22.30.

Gjest Shira12
Skrevet

Som det ekte B-menneske jeg er så fant jeg ut at jeg kunne svare ;-)

Jeg er like trøtt tidlig om morgenen uansett når jeg legger meg (og like morgengretten, he he)

Men dette er nok sikkert individuellt da.

Skrevet

Jeg tror du bare må la han få styre dette selv. Å begynne å "beordre" en syttenåring i seng, er en kamp du er dømt til å tape, tror jeg. Dessuten, han er på vei ut i voksenlivet, og da vil han ikke ha en mamma som passer på når han legger seg og når han står opp...

Skrevet

Min 15-åring bestemmer selv, men får klar beskjed hvis vi synes det blir altfor sent. Men vi kan jo ikke akkurat legge henne.

Hun vekker seg selv også, så hun må selv ta konsekvensen dersom hun blir for trøtt om morgenen. Dvs. jeg kikker inn til henne hvis jeg en sjelden gang får mistanke om at hun har sovnet igjen etter at klokka har ringt, men jeg "drar" henne ikke opp om morgenen.

Skrevet

La ham styre seg sjøl - hadde mora mi lagt seg opp i når jeg la meg om kvelden når jeg gikk på gymnaset så hadde jeg nok tørna. :o)

Gjest Shira12
Skrevet

Jeg tror du bare må la han få styre dette selv. Å begynne å "beordre" en syttenåring i seng, er en kamp du er dømt til å tape, tror jeg. Dessuten, han er på vei ut i voksenlivet, og da vil han ikke ha en mamma som passer på når han legger seg og når han står opp...

Det tenkte jeg på også.

Jeg og fetteren min er like gamle, jeg lærte tidlig med og stå opp selv, enda så trøtt jeg var.

Han ble vekket hver eneste dag.

Nå er vi voksne, og jeg kommer meg opp når jeg må.

Han sliter med og komme seg på jobb i riktig tid, det er jo ingen til og passe på han.

Sier ikke at dette er regelen da, men jeg har tenkt mangen ganger på dette.

Er sikkert de som kommer seg opp selv om mamma ikke er der og da ;-)

Skrevet

Vår 15-åring får bestemme selv, men så er han ett A-menneske da! Av og til synes jeg han er lenge oppe, da må jeg apellere til hans sunne fornuft, og da går han stort sett og legger seg!

På hverdager slukker han frivillig lyset ca.22.30!

mvh

Gjest a-menneske
Skrevet

Som det ekte B-menneske jeg er så fant jeg ut at jeg kunne svare ;-)

Jeg er like trøtt tidlig om morgenen uansett når jeg legger meg (og like morgengretten, he he)

Men dette er nok sikkert individuellt da.

Takk for svar!

Da har vel guttungen rett da. Han påstår nemlig at han er like trøtt om han legger seg tidligere.

Som noen sier, jeg får vel slutte å mase da, men det er jo det der med at en vil jo gjerne at han skal være skjerpa på skolen da. Gode karakterer kommer ikke av seg selv, og jeg tror IKKE en 17-åring til fulle forstår at det er NÅ en kan legge grunnlaget for videre studier. Det er mest skolearbeidet jeg er redd skal bli skadelidende av for lite søvn. Men da er det vel kanskje nok søvn, B-menneske som han er, til tross for ekstrem morrengrettenhet.

Kan jeg spørre hvordan du ville like å bli vekket?

Gjest a-menneske
Skrevet

La ham styre seg sjøl - hadde mora mi lagt seg opp i når jeg la meg om kvelden når jeg gikk på gymnaset så hadde jeg nok tørna. :o)

*flau* Huff, for ta meg sammen da...

Skrevet

Jeg flyttet hjemmefra da jeg var 16, så for meg er det en selvfølge at en 17-åring er fullt ut i stand til å ta ansvar for sitt eget søvnbehov, og for å stå opp selv til rett tid.

Gjest Shira12
Skrevet

Takk for svar!

Da har vel guttungen rett da. Han påstår nemlig at han er like trøtt om han legger seg tidligere.

Som noen sier, jeg får vel slutte å mase da, men det er jo det der med at en vil jo gjerne at han skal være skjerpa på skolen da. Gode karakterer kommer ikke av seg selv, og jeg tror IKKE en 17-åring til fulle forstår at det er NÅ en kan legge grunnlaget for videre studier. Det er mest skolearbeidet jeg er redd skal bli skadelidende av for lite søvn. Men da er det vel kanskje nok søvn, B-menneske som han er, til tross for ekstrem morrengrettenhet.

Skjønner bekymringen din, jeg gjør det!

Jeg liker og stå opp selv. Ha min egen vekkerklokke. Jeg har alltid hatt den tidlig på, slik at jeg kan skru den av 2 ganger før jeg må stå opp.

Har tidlig blitt lært at jeg må stå opp selv, og det har fungert. Var jeg som ble flau og irritert hvis jeg forsov meg, dvs det var min egen feil.

Siden jeg er morgengretten når jeg står opp, liker jeg og ordne meg selv. Slik at jeg står opp, går på badet osv uten og måtte prate med noen. Etter en liten tund er jeg blid igjen :-)

Skrevet

Dette bør han velge selv.

Er han 17 år bør ikke mor eller far legge seg for mye opp i dette. Det blir å overbeskytte.

Det er hans problem at han er trett og bør skjønne sammenhengen på når han bør legge seg for å bli minst mulig trett.

Men i den alderen så er man så og si trett uansett hvor lenge man har sovet.

Skrevet

Takk for svar!

Ikke løp rundt å vekk han, men la han komme seg opp selv. Du er jo rene pleieren hans jo.

Kjøp ei vekkeklokke til han eller så kan han bruke vekkeklokken på mb og la han komme seg opp selv. Han vil jo ikke lære seg å klare seg selv, slik du holder på.

La han selv finne metoder som gjør at han kommer seg opp.

Skrevet

Takk for svar!

Han har sikkert en mobiltlf. med en utmerket alarmfunksjon. Sørg for at den ligger såpass langt unna at han må ut av senga for å slå den av.

Gjest a-menneske
Skrevet

Han har sikkert en mobiltlf. med en utmerket alarmfunksjon. Sørg for at den ligger såpass langt unna at han må ut av senga for å slå den av.

Den eneste som hører den mobiltelefonen som han bruker til vekking er meg! Selv så sover han så godt som bare det mens kirkeklokkene jomer (= ringelyden) så jeg hører det flere rom unna. Men HAN hører det ikke.

Skrevet

Det synes jeg 17 åringen skal få bestemme selv altså!

Når han skal legge seg, og når han må stå opp om morgenen for å rekke skolen, det klarer en 17 åring utmerket godt selv!

Uten at mor vekker gang etter gang, kanskje han vil forsove seg noen ganger, men det får heller gå.

Han er snart mann(!) og skal snart ut i den store verden å klare seg selv vettu:-)

Jeg er en annen
Skrevet

Absurd om noen andre enn 17-åringen selv skulle bestemme dette.

Skrevet

Det tenkte jeg på også.

Jeg og fetteren min er like gamle, jeg lærte tidlig med og stå opp selv, enda så trøtt jeg var.

Han ble vekket hver eneste dag.

Nå er vi voksne, og jeg kommer meg opp når jeg må.

Han sliter med og komme seg på jobb i riktig tid, det er jo ingen til og passe på han.

Sier ikke at dette er regelen da, men jeg har tenkt mangen ganger på dette.

Er sikkert de som kommer seg opp selv om mamma ikke er der og da ;-)

Jeg husker at mamma måtte vekke oss barna mange gonger hver morgen, før hun fikk oss opp. Da jeg flyttet på hybel i 15-årsalderen, hadde jeg ikke noe problem med å komme meg opp på egen hånd. Tror ikke jeg forsov meg en eneste morgen.Nå, noen ti-år senere hender det jeg forsover meg. Det kalles avspasering...

Skrevet

Ja, så lenge han kommer seg opp om morgenen synes jeg du skal la ham styre det der selv. Om han ikke får nok søvn, finner han det vel ut før eller siden selv. 12 er da heller ikke noe ille.

Om han derimot begynner å skulke og ikke å komme seg opp, da kan du heller tenke på å tvinge ham i seng.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...