Gå til innhold

Middag for 4

Anbefalte innlegg

Gjest Kokkeline
Skrevet

Jeg får besøk på søndag, skal lage middag til 4. Noen forslag til hva jeg kan lage?

lalala1365380457
Skrevet

hjembakt pizza, lasagne, wok (f.eks. honningkyllingwok, si fra så kan jeg gi deg oppskrift,veldig god), gryterett (f.eks. 'juks' og ta tilleggsoppskriften som står på toros(?)biffstroganoff gryte), noen form for steik (svinesteik,hjortesteik osv, med f.eks. fløtegratinerte poteter til), mosakka.....hum..en del forslag her..si fra om du vil ha flere ;)

Gjest Kokkeline
Skrevet

hjembakt pizza, lasagne, wok (f.eks. honningkyllingwok, si fra så kan jeg gi deg oppskrift,veldig god), gryterett (f.eks. 'juks' og ta tilleggsoppskriften som står på toros(?)biffstroganoff gryte), noen form for steik (svinesteik,hjortesteik osv, med f.eks. fløtegratinerte poteter til), mosakka.....hum..en del forslag her..si fra om du vil ha flere ;)

Lasagne lagde jeg sist gang de var på besøk. Kanskje jeg skal prøve Mossaka (skrives det sånn, tro?) denne gangen, eller en gryterett?

Gjest moussaka og tzatziki
Skrevet

Hentet fra www.matprat.no

Moussaka

Tradisjonell gresk rett med malt lammekjøtt og aubergine. Tar litt tid å lage, men det er det verdt!

400 g malt lammekjøtt

3 stk. aubergine

2 ss smør eller olivenolje

2 stk. løk

2 båt hvitløk

1 boks hermetiske tomater

2 dl kjøttbuljong (utblandet)

1 bt. persille

½ ts frisk timian

½ ts frisk rosmarin

1 ts malt kanel

1 ts salt

½ ts pepper

2 dl revet hvitost

Hvit saus:

2 ss smør /margarin

3 ss siktet hvetemel

4 dl melk

½ ts salt

¼ ts hvit pepper

2 stk. egg

Slik gjør du:

1. Skjær auberginene i 1/2 cm tykke skiver. Legg dem på fat og strø over ca. 2 ts salt og la dem stå i ca. 1/2 time.

Skyll saltet av, og tørk dem med kjøkkenpapir.

2. Varm olje i stekepannen og brun auberginene godt på begge sider. Legg dem på et kjøkkenpapir.

3. Til kjøttsausen finhakkes løk, hvitløk og persille. La det frese i olje i pannen noen minutter, Ha så i lammedeigen og la den bli pent brun. Hell på buljong, grovhakkede tomater med lake, urter og krydder.

La kjøttsausen trekke på svak varme i 35-40 minutter. Spe med mer væske hvis det er nødvendig.

4. Lag hvit saus og rør inn eggene.

5. Legg auberginer, kjøttsaus, hvit saus og ost lagvis i en smurt, ildfast form. Strø på ost. Stek på 225 °C i ca. 30 minutter.

PSST:

Har du dårlig tid, går det an å lage kjøttsaus av lammekjøtt og et glass tomatsaus. Hvit saus kan lages fra pose.

Serveres sammen med

Tzatziki

Tzatziki er en dressing som brukes mye i Hellas og Tyrkia. Du kan kjøpe den ferdig i butikkken, eller lage den selv. Noen synes det er greit å bruke rømme istedenfor yoghurt naturell. Da får du en mildere smak, bruker du seterrømme blir tzatzikien fyldigere.

3 dl yoghurt naturell

1 stk. slangeagurk

½ ts salt

3 båt hvitløk

½ ts nykvernet pepper

Slik gjør du:

1. Slå yoghurten i et kaffefilter og la den renne av i ca. 1 time. Yoghurten skal ha en ganske tykk konsistens.

2. Riv slangeagurken på råkostjernet og dryss på salt. La det trekke 5-10 minutter, og press ut vannet.

3. Bland dette sammen med finhakket hvitløk. Smak til med nykvernet pepper.

lalala1365380457
Skrevet

Lasagne lagde jeg sist gang de var på besøk. Kanskje jeg skal prøve Mossaka (skrives det sånn, tro?) denne gangen, eller en gryterett?

ja, begge deler er jo kjempegodt! =)

Både mosakka (hakke peilling på hvordan det skrives, hehe ;) og gryteretter har de jo gode ferdig pakker på, og som en bonus står det jo tips til en vri på rettene på pakkene =) er lov å jukse litt, man har jo ikke bestandig så god tid ;)

Gjest Shira12
Skrevet

Jeg har en god hjemmelaget moussakaoppskrift med kjøttdeig og fløtepoter, og tzaliziki hvis du vil ha?

Enkel er den også.

Gjest M.Angelica
Skrevet

Jeg har en god hjemmelaget moussakaoppskrift med kjøttdeig og fløtepoter, og tzaliziki hvis du vil ha?

Enkel er den også.

Jeg vil gjerne ha den =)

Gjest Shira12
Skrevet

Jeg vil gjerne ha den =)

Da skal du få den.

Mengdeberegning er ikke min sterke side, men du tar så mye du trenger.

Fløtepoter:

-Skrell poteter og skjær i skiver

-Kok dem med kremfølte, salt, pepper og litt hvitløk. Ha i så mye fløte at du akkurat dekker potetene, kan spees ut med litt melk.

-La det koke til fløten har kokt passe inn til en tykk saus, og potetene er møre.

Kjøttsaus:

-Stek en pk kjøttdeig sammen med sopp og løk om du liker det.

-Ha på litt hvetemel, rør inn.

-Ha oppi 1 boks hakka tomater. Tacosaus er godt oppi også.

-Tilpass med litt vann, slik at det blir en passe fyldig konsistens.

-Krydder. jeg bruker litt oregano, paprikakrydder, salt, pepper, gjerne litt tacokydder, piri piri....

-Kok i ca 10-15 min.

Ha sausen oppi ildfast form, fløtepoter på toppen, ost, stek på ca 175-200 grader.

Husk at sausen må ha mye smak, da fløtepotene mildner smaken.

Tzalsiki:

-1 beger youghurt naturell

Sil av væsken. Jeg bruker kaffifilter i litt store glass som jeg teiper fast. La det stå i noen timer.

-1 Agurk.

Skrell, rasp, og press så mye væske ut av som du klarer.

Bland det oppi youghurten, sammen med litt olje, 2-3 fedd hvitløk, og evnt salt og pepper.

Servere det med pitabrød, en salat med masse rødløk, masse tomater og litt agurk og salat.

Fetaost i lake ved siden av, bruker litt av laken over salaten.

En god rødvin til.

Vi har det ofte, er knall godt.

Gjest M.Angelica
Skrevet

Da skal du få den.

Fløtepoter:

-Kok dem med kremfølte, salt, pepper og litt hvitløk. Ha i så mye fløte at du akkurat dekker potetene, kan spees ut med litt melk.

-La det koke til fløten har kokt passe inn til en tykk saus, og potetene er møre.

Kjøttsaus:

-Krydder. jeg bruker litt oregano, paprikakrydder, salt, pepper, gjerne litt tacokydder, piri piri....

-Kok i ca 10-15 min.

Ha sausen oppi ildfast form, fløtepoter på toppen, ost, stek på ca 175-200 grader.

Tzalsiki:

Sil av væsken. Jeg bruker kaffifilter i litt store glass som jeg teiper fast. La det stå i noen timer.

-1 Agurk.

Bland det oppi youghurten, sammen med litt olje, 2-3 fedd hvitløk, og evnt salt og pepper.

Servere det med pitabrød, en salat med masse rødløk, masse tomater og litt agurk og salat.

En god rødvin til.

Tusen takk.. =D

Når jeg lager mat, så går det uansett på øyemål ;)

Skrevet

Da skal du få den.

Fløtepoter:

Kjøttsaus:

-Kok i ca 10-15 min.

Tzalsiki:

-1 Agurk.

En god rødvin til.

Det høres ut som en kjempegod rett, men det er vel litt drøyt å kalle det moussaka?

Skrevet

Laks i fløte, mandelpoteter smelta smør og agurksalat :)

Det anbefaler jeg ALLTID - hehe

Gjest kalendria
Skrevet

Laks i fløte, mandelpoteter smelta smør og agurksalat :)

Det anbefaler jeg ALLTID - hehe

kan du være så snill og fortelle hvordan du lager laks i fløte, selv om vi er rykende uenige om kjønnskvotering?

Plis ! :)

Høres så godt ut!

Gjest moussaka og tzatziki
Skrevet

Det høres ut som en kjempegod rett, men det er vel litt drøyt å kalle det moussaka?

Enig.

Men oppskrift på moussaka la jeg jo inn her for flere timer siden. Den ble tilsynelatende helt usynlig.

Les litt lenger oppe i tråden :-)

Skrevet

kan du være så snill og fortelle hvordan du lager laks i fløte, selv om vi er rykende uenige om kjønnskvotering?

Plis ! :)

Høres så godt ut!

Jeg tror jeg har skrevet det på Meldinger - før.

Vel, jeg tar i alle fall en pakke med laksefileter -sånne frosne pakker med fire biter i. Så legger jeg de frosne i en ildfast form - heller over MAT-fløte, og strør med salt, sitronpepper og en liten margarinklatt på hver filet.

Det setter jeg så i forvarmet ovn på 170 grader - og lar stå i 1,5 time ca. mulig litt mindre.

Så lager du agurksalat: Skjær agurkskiver med ostehøvel - det går sabla fort - har i en bolle og blander vann, sukker og litt 7% eddikk og heller over. La det stå i kjøleskapet.

Beregn tid til å koke potetene -så er det nesten ikke noe gjøre når gjestene kommer - du rekker å sminke deg og kle deg litt også - så kvoterer du mannen inn på kjøkkenet (det gjør ALDRI jeg) og ber han smelte smør...:)

Bon Apetit! :)

Skrevet

Hvis du vil ha det lettvint men veldig godt, så kjøp to poser med Bali Kyllinggryte, kyllingfileter til å ha i gryta, samt Yasminris.

Kjempegod middag synes jeg:-)

Gjest kalendria
Skrevet

Vel, jeg tar i alle fall en pakke med laksefileter -sånne frosne pakker med fire biter i. Så legger jeg de frosne i en ildfast form - heller over MAT-fløte, og strør med salt, sitronpepper og en liten margarinklatt på hver filet.

Det setter jeg så i forvarmet ovn på 170 grader - og lar stå i 1,5 time ca. mulig litt mindre.

Så lager du agurksalat: Skjær agurkskiver med ostehøvel - det går sabla fort - har i en bolle og blander vann, sukker og litt 7% eddikk og heller over. La det stå i kjøleskapet.

Beregn tid til å koke potetene -så er det nesten ikke noe gjøre når gjestene kommer - du rekker å sminke deg og kle deg litt også - så kvoterer du mannen inn på kjøkkenet (det gjør ALDRI jeg) og ber han smelte smør...:)

Åh, høres godt ut! Tusen takk !

:)

Gjest Shira12
Skrevet

Det er det kanskje, men det er jo tatt utgangspunkt i den ferdigpakken til toro, den heter jo moussaka, der er det jo fløtepoter og kjøttdeig.

Men nammenam er det uansett hva det heter :-)

Gjest kalendria
Skrevet

Forresten, kvotering ved komfyren er jeg også mot ! Kvotering til oppvasken derimot, er HELT i orden... :)

Skrevet

Forresten, kvotering ved komfyren er jeg også mot ! Kvotering til oppvasken derimot, er HELT i orden... :)

Enig! :)

Gjest Shira12
Skrevet

Enig.

Men oppskrift på moussaka la jeg jo inn her for flere timer siden. Den ble tilsynelatende helt usynlig.

Les litt lenger oppe i tråden :-)

Sorry om jeg tråkket deg på tærne med oppskriften ;-)

Jeg bare tenkte på den toropakken da jeg navnga denne retten. Men vi kan jo kalle den noe annet? Forslag?

Ah, vi kan kalle det Shiragryte *S*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...