Gå til innhold

Middag for 4

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis du vil ha det lettvint men veldig godt, så kjøp to poser med Bali Kyllinggryte, kyllingfileter til å ha i gryta, samt Yasminris.

Kjempegod middag synes jeg:-)

ja, den er god! :)

Skrevet

Hvis du vil ha det lettvint men veldig godt, så kjøp to poser med Bali Kyllinggryte, kyllingfileter til å ha i gryta, samt Yasminris.

Kjempegod middag synes jeg:-)

...de har forresten en ny spansk gryte også nå som jeg puttet kylling i - den er ENDA bedre!

Skrevet

Hentet fra www.matprat.no

Moussaka

Tradisjonell gresk rett med malt lammekjøtt og aubergine. Tar litt tid å lage, men det er det verdt!

400 g malt lammekjøtt

3 stk. aubergine

2 ss smør eller olivenolje

2 stk. løk

2 båt hvitløk

1 boks hermetiske tomater

2 dl kjøttbuljong (utblandet)

1 bt. persille

½ ts frisk timian

½ ts frisk rosmarin

1 ts malt kanel

1 ts salt

½ ts pepper

2 dl revet hvitost

Hvit saus:

2 ss smør /margarin

3 ss siktet hvetemel

4 dl melk

½ ts salt

¼ ts hvit pepper

2 stk. egg

Slik gjør du:

1. Skjær auberginene i 1/2 cm tykke skiver. Legg dem på fat og strø over ca. 2 ts salt og la dem stå i ca. 1/2 time.

Skyll saltet av, og tørk dem med kjøkkenpapir.

2. Varm olje i stekepannen og brun auberginene godt på begge sider. Legg dem på et kjøkkenpapir.

3. Til kjøttsausen finhakkes løk, hvitløk og persille. La det frese i olje i pannen noen minutter, Ha så i lammedeigen og la den bli pent brun. Hell på buljong, grovhakkede tomater med lake, urter og krydder.

La kjøttsausen trekke på svak varme i 35-40 minutter. Spe med mer væske hvis det er nødvendig.

4. Lag hvit saus og rør inn eggene.

5. Legg auberginer, kjøttsaus, hvit saus og ost lagvis i en smurt, ildfast form. Strø på ost. Stek på 225 °C i ca. 30 minutter.

PSST:

Har du dårlig tid, går det an å lage kjøttsaus av lammekjøtt og et glass tomatsaus. Hvit saus kan lages fra pose.

Serveres sammen med

Tzatziki

Tzatziki er en dressing som brukes mye i Hellas og Tyrkia. Du kan kjøpe den ferdig i butikkken, eller lage den selv. Noen synes det er greit å bruke rømme istedenfor yoghurt naturell. Da får du en mildere smak, bruker du seterrømme blir tzatzikien fyldigere.

3 dl yoghurt naturell

1 stk. slangeagurk

½ ts salt

3 båt hvitløk

½ ts nykvernet pepper

Slik gjør du:

1. Slå yoghurten i et kaffefilter og la den renne av i ca. 1 time. Yoghurten skal ha en ganske tykk konsistens.

2. Riv slangeagurken på råkostjernet og dryss på salt. La det trekke 5-10 minutter, og press ut vannet.

3. Bland dette sammen med finhakket hvitløk. Smak til med nykvernet pepper.

Det er godt med parmensanost i bechamelsausen, den greske osten de bruker tror jeg ikke man får kjøpt i Norge.

Skrevet

...de har forresten en ny spansk gryte også nå som jeg puttet kylling i - den er ENDA bedre!

Den må vi prøve! Husker du hva den heter?

Vi bruker også endel av de glassene med ulike indiske sauser (f.eks. tikka masala). Det er bare å helle det over den stekte kyllingen og småkoke litt.

Wokede grønnsaker ved siden av er også digg :-)

Skrevet

Den må vi prøve! Husker du hva den heter?

Vi bruker også endel av de glassene med ulike indiske sauser (f.eks. tikka masala). Det er bare å helle det over den stekte kyllingen og småkoke litt.

Wokede grønnsaker ved siden av er også digg :-)

Spansk gryte.

Gjest moussaka og tzatziki
Skrevet

Sorry om jeg tråkket deg på tærne med oppskriften ;-)

Jeg bare tenkte på den toropakken da jeg navnga denne retten. Men vi kan jo kalle den noe annet? Forslag?

Ah, vi kan kalle det Shiragryte *S*

Ha ha ha :-)

Jeg mente det ikke sånn vet du, oppskriften din ser riktig god ut den.

klem

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...